Pagina 1 van 1

Visaton NO BOX 170

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 17:48
door weidok
Nieuw dipool ontwerp Visaton is uit


http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html

plaatjes

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 18:25
door S3R
En, ga je ze bouwen?

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 18:44
door Ronkel
Beetje diep model. Dat zal lekker resoneren aan de achterkant...

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 23:52
door meiborg
Inderdaad, dieper als vier centimeter is voor frequenties boven de ~200hz niet ideaal lijkt mij, toch een interessant ontwerp!

Mvg Reinder

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: za 08 dec 2012, 14:39
door weidok
Topic even naar voren gehaald..

er is een versie met 8 ohm woofers en een versie met 4 ohm woofers ?
op de visaton webside staat de versie met 4 ohm woofers...

verder heb ik mijn twijfels over waardes van de spoelen van de middentoner ???

heb de nobox in boxsim ingevoerd om een simulatie te maken

plaatjes komen er aan..

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: za 08 dec 2012, 15:16
door wouter
afgezien van de te lage gelijkstroomweerstand (0,5 zou leuk zijn maar lijkt me niet realistisch) zou je direct denken dat de middentoner ook uit fase zou moeten...

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: za 08 dec 2012, 19:38
door sietse
Zijn het nou echt waardeloze units als je een kruiwagen vol filter onderdelen nodig hebt om er HiFi geluid uit te krijgen :?: :?:
Iets dat me tegenwoordig wel vaker opvalt. :!: :!:

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: za 08 dec 2012, 22:01
door richard
sietse schreef:
Zijn het nou echt waardeloze units als je een kruiwagen vol filter onderdelen nodig hebt om er HiFi geluid uit te krijgen :?: :?:
Iets dat me tegenwoordig wel vaker opvalt. :!: :!:
Op de filtercomponenten wordt vast meer winst gemaakt dan op de luidsprekerchassis zelf. Dan is het een goede zaak zoveel mogelijk componenten in het filter te verwerken om ieder hobbeltje glad te strijken. Of de uiteindelijke weergavekwaliteit daar ook bij gediend is zal een andere vraag zijn.

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 12:39
door weidok
wouter schreef:
afgezien van de te lage gelijkstroomweerstand (0,5 zou leuk zijn maar lijkt me niet realistisch) zou je direct denken dat de middentoner ook uit fase zou moeten...

middentoner omgepoold.. :goeie:

dat is al een stuk beter
gelijkstroom van de spoelen moet ik nog uitzoeken .... :)

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 13:49
door weidok
update met gelijkstroomweerstand spoelen
weerstand 3,3 ohm vervangen door 6,8 ohm in de bassectie !!!

gestippelde lijn is vorige simulatie

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 14:23
door Ronkel
Volgens mij is hier goed te zien dat Boxsim een dipool op de één of andere manier altijd te gunstig simuleert (dwz te weinig dipoolafval). Dat is mijn ervaring tenminste.

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 14:28
door Walt
Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?

Groetjes Walter

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 15:04
door wouter
Blijkbaar was het een KUT filter, zoals de duitsers het zelf afkorten... (nou ja, acroniem)

Klang Und Ton :wink:

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: zo 09 dec 2012, 15:39
door weidok
Walt schreef:
Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?

Groetjes Walter
De laatse upload van het filter is het originele !!!

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: di 11 dec 2012, 21:59
door weidok
weidok schreef:
Walt schreef:
Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?

Groetjes Walter
De laatse upload van het filter is het originele !!!

boxsim nog iets aangepast
voor de liefhebbers
pdf extensie aanpassen in BPJ

het nut van de 960 uF serie kondensator in de bassectie ontgaat mij een beetje ?
dus of het gehoormatig wat uitmaakt ??

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: di 02 apr 2013, 19:50
door gaston81
Is er inmiddels iemand die deze speaker echt heeft gebouwd en er naar heeft geluisterd? Heb wel oren naar het ontwerp.

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: do 12 dec 2013, 20:02
door Shadow
gaston81 schreef:
Is er inmiddels iemand die deze speaker echt heeft gebouwd en er naar heeft geluisterd? Heb wel oren naar het ontwerp.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, soort hapklare dipool voor de beginners hier :D

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 23:31
door mimic82
Idem! Niet persee deze Visaton, maar een uitgedachte hapklare dipool voor beginners lijkt mij ook wel wat :)

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 22:26
door Filtertje
Wat als je de zijwanden niet onder 90 graden zou plaatsen maar onder 105 graden (naar buiten) of zelfs 120 graden? Zou je de resonantie dan kwijt zijn? Of gaat dat dan als een soort toeter (hoorn) werken?
En demping op de binnenkant van de zijwanden aanbrengen? Ik heb geen idee wat het effect zal zijn.
Ik ben zelf heel geïnteresseerd in dit ontwerp en wil er wel mee experimenteren zoals de genoemde fase-omkering van de middentoner. Makkelijk, want je hoeft de kast niet open te maken :D

Re: Visaton NO BOX 170

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 22:56
door wouter
ik wil ze best wel even maken, maar heb slechts 4 WS17E's liggen dus als iemand de rest even via MP scoort :wink: :sure: