Buizenversterker voor weinig als experiment.
Moderator: Beheerdersteam
Buizenversterker voor weinig als experiment.
De aanleiding was,afgezien van het bezig zijn,dat het nogal 's voorkomt dat iemand een buizenversterker wil bouwen,van de prijzen schrikt en afhaakt.
De grootste kost zit in de trafo's en eindbuizen.Dus iets gezocht om de prijs te drukken met als bijzonderheid net-trafo's voor de UGTs.
Het is dus NOOIT gebouwd en er moet daardoor gerekend worden op mogelijke wijzigingen en zelfs dat het tegenvalt.Hoewel de hele opzet is tamelijk klassiek,geen buitensporige fratsen.Het vervolg is dus voor de (over)moedigen.
Een net-trafo is niet bedoeld om gelijkstroom door te sturen.Om verzadiging van de kern te voorkomen kun je die wel doorzagen met een kleinere zelfinduktie tot gevolg,liever niet.Dat sluit een SE versterker uit.
Verder heb je dan de serie-balans in twee soorten.Met een stroombron naar + kan alleen in klasseA,voor een beetje vermogen een zware(=dure) voeding.
De bovenste helft apart tov z'n kathode aansturen dan kan AB,wordt ingewikkeld.Dan maar een "gewone"PP.
Met een net-trafo kom je dan uit op 2x115V = top 160V.De min.spanning bij eindbuizen om nog stroom te kunnen leveren is zo'n 50V.Geeft een voeding van 210V.
Om bij deze nogal lage spanning enig vermogen te halen is er flink stroom nodig.Zo kom ik op een EL504 ,kan wel 1/2A halen.
Mooie trafo bij EOO gezien,2x115V naar 2x9V 35W.Verhouding 230/18=12,8 en impedatie 163/1 (kwadraat).Met 8ohm geeft dat Raa=8x163=1300ohm.Een eindbuis ziet dan,bij uitsturing,1300/4=325ohm.Om niet te overdrijven,stel dat er dan 150V over de trafowikkeling komt,krijgt de buis 150/325=460mA te slikken.Levert 150x0,23=34W op.Ik weet niet of de buizen die nu verkocht worden dat halen (ze waren voor de lijnafbuiging in KTVs)en hoeveel er in de trafo verloren gaat zodat ik het op een voorzichtige 25W hou.
Om de trafo zo laagohmig mogelijk aan te sturen,de LS-wikkeling in de kathode gezet.Zo gedraagt de schakeling zich deels als kathodevolger (en nog een beetje UL).Er is zo wel meer stuurspanning nodig maar dat valt reuze mee (+50%).
Die wikkeling moet wel in tegenfase en misschien moeten de anode-aasluitingen verwisselt (top),de wikkelrichting is niet aangegeven.Verkeerd-om oscilleert de eindtrap (waarschijnlijk niet met LS eraan wegens rondgaande versterking <1).Neonlamje+weerstand bijgetekend,kun je zien dat er (wissel)spanning op de UGT staat,zonder meten.(ook leuk knipperlicht)
Voor de ruststroom lijkt me zo,n 60mA redelijk.Eerst de regelingen op meest negatieve spanning zetten.Na ruim 10min opwarmen (kun je ondertussen de andere spanningen nazien)om en om elke buis 10mA omhoog tot 0,3V op de kathode.
Bij maar goed 200V voeding denk ik niet dat een vertraagd inschakelen hoeft.Wel voor de voorversterker enige vertraging met een mosfet,tegelijk minder rimpel,meer dan 400V op de koude voorversterker daar hou ik niet van.
Het schema en tekeningen met ExpressPCB gedaan,die kun je hier
http://www.expresspcb.com/expresspcbhtm/download.htm halen.
De print hoeft natuurlijk niet,'t is ook om volgorde van de (massa!)bedrading te laten zien.
Ook een "boodschappen-lijst" opgesteld (bijv.),alles bijeen zo'n 150€ afgezien van de verzendkosten,chassis,montage-spul en wat nogal (print?).
Voor de UGT deze gevonden http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5630
en de voedingstrafo http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 185VA.html
Anne
De grootste kost zit in de trafo's en eindbuizen.Dus iets gezocht om de prijs te drukken met als bijzonderheid net-trafo's voor de UGTs.
Het is dus NOOIT gebouwd en er moet daardoor gerekend worden op mogelijke wijzigingen en zelfs dat het tegenvalt.Hoewel de hele opzet is tamelijk klassiek,geen buitensporige fratsen.Het vervolg is dus voor de (over)moedigen.
Een net-trafo is niet bedoeld om gelijkstroom door te sturen.Om verzadiging van de kern te voorkomen kun je die wel doorzagen met een kleinere zelfinduktie tot gevolg,liever niet.Dat sluit een SE versterker uit.
Verder heb je dan de serie-balans in twee soorten.Met een stroombron naar + kan alleen in klasseA,voor een beetje vermogen een zware(=dure) voeding.
De bovenste helft apart tov z'n kathode aansturen dan kan AB,wordt ingewikkeld.Dan maar een "gewone"PP.
Met een net-trafo kom je dan uit op 2x115V = top 160V.De min.spanning bij eindbuizen om nog stroom te kunnen leveren is zo'n 50V.Geeft een voeding van 210V.
Om bij deze nogal lage spanning enig vermogen te halen is er flink stroom nodig.Zo kom ik op een EL504 ,kan wel 1/2A halen.
Mooie trafo bij EOO gezien,2x115V naar 2x9V 35W.Verhouding 230/18=12,8 en impedatie 163/1 (kwadraat).Met 8ohm geeft dat Raa=8x163=1300ohm.Een eindbuis ziet dan,bij uitsturing,1300/4=325ohm.Om niet te overdrijven,stel dat er dan 150V over de trafowikkeling komt,krijgt de buis 150/325=460mA te slikken.Levert 150x0,23=34W op.Ik weet niet of de buizen die nu verkocht worden dat halen (ze waren voor de lijnafbuiging in KTVs)en hoeveel er in de trafo verloren gaat zodat ik het op een voorzichtige 25W hou.
Om de trafo zo laagohmig mogelijk aan te sturen,de LS-wikkeling in de kathode gezet.Zo gedraagt de schakeling zich deels als kathodevolger (en nog een beetje UL).Er is zo wel meer stuurspanning nodig maar dat valt reuze mee (+50%).
Die wikkeling moet wel in tegenfase en misschien moeten de anode-aasluitingen verwisselt (top),de wikkelrichting is niet aangegeven.Verkeerd-om oscilleert de eindtrap (waarschijnlijk niet met LS eraan wegens rondgaande versterking <1).Neonlamje+weerstand bijgetekend,kun je zien dat er (wissel)spanning op de UGT staat,zonder meten.(ook leuk knipperlicht)
Voor de ruststroom lijkt me zo,n 60mA redelijk.Eerst de regelingen op meest negatieve spanning zetten.Na ruim 10min opwarmen (kun je ondertussen de andere spanningen nazien)om en om elke buis 10mA omhoog tot 0,3V op de kathode.
Bij maar goed 200V voeding denk ik niet dat een vertraagd inschakelen hoeft.Wel voor de voorversterker enige vertraging met een mosfet,tegelijk minder rimpel,meer dan 400V op de koude voorversterker daar hou ik niet van.
Het schema en tekeningen met ExpressPCB gedaan,die kun je hier
http://www.expresspcb.com/expresspcbhtm/download.htm halen.
De print hoeft natuurlijk niet,'t is ook om volgorde van de (massa!)bedrading te laten zien.
Ook een "boodschappen-lijst" opgesteld (bijv.),alles bijeen zo'n 150€ afgezien van de verzendkosten,chassis,montage-spul en wat nogal (print?).
Voor de UGT deze gevonden http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5630
en de voedingstrafo http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 185VA.html
Anne
- Bijlagen
-
- CCL504PP.rar
- (879.34 KiB) 176 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 18 apr 2012, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Buizenversterker voor weinig als draaiorgel onder de tra
Het moet niet gekker worden....Anne die topics gaat openen en bouwprojecten opzetten...
Als ik een kleine suggestie mag doen, een printscreen van het schema in de openingspost zou een hoop verduidelijken ?
Als ik een kleine suggestie mag doen, een printscreen van het schema in de openingspost zou een hoop verduidelijken ?
Misschien is Vinculum zijn tutorial, hoe een goedkoop chassis maakt, een mooie aanvulling op dit low-budget idee.
viewtopic.php?f=5&t=12405&hilit=chassis+aluminium
Aad
viewtopic.php?f=5&t=12405&hilit=chassis+aluminium
Aad
Verzoeknummer,aangevraagd door "R"
Die zeker anti-Express is
Anne
Die zeker anti-Express is
Anne
Ben helemaal niet anti...het is wat makkelijk met een plaatje voor je neus.Ah!buis schreef:Die zeker anti-Express is![]()
![]()
Vanwaar de keuze voor dat uitgangstrafootje, Anne ?
Die is natuurlijk van huis uit niet voor audio geschikt ?
Een net-trafo geeft een UGT 35W voor 12€50
Het "kan dan wel?" is al aan de orde gekomen in het draadje over de smoorspoel-vervanger
Enne,ik erger me wel rot aan Eagle,je kan bijv.niet eens over je blad schuiven met de pijlen van het toetsenbord
Anne
Het "kan dan wel?" is al aan de orde gekomen in het draadje over de smoorspoel-vervanger
Enne,ik erger me wel rot aan Eagle,je kan bijv.niet eens over je blad schuiven met de pijlen van het toetsenbord
Anne
Mooi ontwerp Anne!
Ik neem aan dat een 6J6 ongeveer eenzelfde versterking heeft als een ECC92, omdat de weerstand R19 hetzelfde blijft. Ik had eigenlijk verwacht dat als je met een ontwerp als dit tevoorschijn zou komen, je als eindbuizen een EL86 of UL84 zou kiezen. Ik geloof dat je een KTV verleden hebt?! en dan zijn buizen als EL504 en EL509/519 wel verklaarbaar.
Lijkt me dat de vervorming door de toepassing van je favoriete fasedraaier en de kathodetegenkoppeling van de eindbuizen behoorlijk laag is. (een voorziening voor over all tegenkoppeling is dan ook niet opgenomen) weet niet wat de berekende uitgangsimpedantie van de eindbuizen is, maar ik neem aan dat luidsprekers toch nog redelijk onder controle gehouden worden.
De voedingspanning voor de 6J6/ECC92 kan je nog iets langzamer laten opkomen door R1 en R2 hoogohmiger te maken en/of C5 te vergroten (echt nodig is het, maar toch.) Nu ik toch bezig ben : het is wellicht een verbetering om de voedingsspanning voor de schermroosters ook te reguleren met zelfde soort mosfetschakeling als voor de 6J6/ECC92.
Voor de rest: technisch gezien een mooi ontwerp* en ik hoop dat iemand deze versterker gaat bouwen. Het ontwerp is (mijns inziens) een stuk beter dan wat aan diverse bouwkits te koop is.
Gehoormatig : jmhw maar ik verwacht deze versterker veel andere voorbijstreeft....*
* alles onder de voorwaarde dat de UGT behoorlijk functioneert!
groet,
Aat
N.B. Wat bedoel je eigenlijk met "als draaiorgel onder de tram"?
Ik neem aan dat een 6J6 ongeveer eenzelfde versterking heeft als een ECC92, omdat de weerstand R19 hetzelfde blijft. Ik had eigenlijk verwacht dat als je met een ontwerp als dit tevoorschijn zou komen, je als eindbuizen een EL86 of UL84 zou kiezen. Ik geloof dat je een KTV verleden hebt?! en dan zijn buizen als EL504 en EL509/519 wel verklaarbaar.
Lijkt me dat de vervorming door de toepassing van je favoriete fasedraaier en de kathodetegenkoppeling van de eindbuizen behoorlijk laag is. (een voorziening voor over all tegenkoppeling is dan ook niet opgenomen) weet niet wat de berekende uitgangsimpedantie van de eindbuizen is, maar ik neem aan dat luidsprekers toch nog redelijk onder controle gehouden worden.
De voedingspanning voor de 6J6/ECC92 kan je nog iets langzamer laten opkomen door R1 en R2 hoogohmiger te maken en/of C5 te vergroten (echt nodig is het, maar toch.) Nu ik toch bezig ben : het is wellicht een verbetering om de voedingsspanning voor de schermroosters ook te reguleren met zelfde soort mosfetschakeling als voor de 6J6/ECC92.
Voor de rest: technisch gezien een mooi ontwerp* en ik hoop dat iemand deze versterker gaat bouwen. Het ontwerp is (mijns inziens) een stuk beter dan wat aan diverse bouwkits te koop is.
Gehoormatig : jmhw maar ik verwacht deze versterker veel andere voorbijstreeft....*
* alles onder de voorwaarde dat de UGT behoorlijk functioneert!
groet,
Aat
N.B. Wat bedoel je eigenlijk met "als draaiorgel onder de tram"?
Lijkt me een mooie versterker om te bouwen Anne.
Wel een uitdaging. Hou het zeker in de gaten.
Mocht ik een financiële meevaller krijgen dan wil ik wel een poging wagen.
Wel een uitdaging. Hou het zeker in de gaten.
Mocht ik een financiële meevaller krijgen dan wil ik wel een poging wagen.
- Vinculum
- Contacteer:
Lijkt me heel interessant voor de buizenbeginners op 1 ding na.
Ik schaar mezelf onder de buizenmaagden en mijn eerste reactie was: Pfff wat een ingewikkeld schema! Er is best een behoorlijke componentencount. Voor een beginner is het denk ik niet de makkelijkste om mee te starten en dus ook veel kans op fouten. Persoonlijk zou ik als dit ontwerp uitgekristalliseerd is er een print van maken. Dat kan met die net UGT's erg leuk aangezien ze printmontage zijn.
Ik schaar mezelf onder de buizenmaagden en mijn eerste reactie was: Pfff wat een ingewikkeld schema! Er is best een behoorlijke componentencount. Voor een beginner is het denk ik niet de makkelijkste om mee te starten en dus ook veel kans op fouten. Persoonlijk zou ik als dit ontwerp uitgekristalliseerd is er een print van maken. Dat kan met die net UGT's erg leuk aangezien ze printmontage zijn.
- RobertD
- Contacteer:
Wat is een draaiorgel onder de tram? Een Ex-pierement...AatV schreef:N.B. Wat bedoel je eigenlijk met "als draaiorgel onder de tram"?
Ik zou 'm eerst simuleren, voordat de vonken er van af springen, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15275.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
M'n handen jeuken om dit eens te proberen
Heb momenteel een paar projecten lopen de eerst maar af moeten, dus niet op de korte termijn. Ben erg benieuwd naar die 'smoorspoel vervanger'.
Leuk dit!
Leuk dit!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ingewikkeld, ik denk dat je een schema van een PP buizenversterker met behoorlijk wat power niet veel eenvoudiger krijgt dan dit Ardon. En een print met buizen is altijd weer een verhaal apart: ook al heb je het goed en bromvrij werkend hard wired opgebouwd is dit geen garantie dat dit op de print ook zo is.Vinculum schreef:Lijkt me heel interessant voor de buizenbeginners op 1 ding na.
Volgens mij moet dit voor iedereen te bouwen zijn, dat denk ik echt. Als je de 'basisregels' bij het buizenversterker bouwen in acht neemt, en die kunnen zat mensen je hier vertellen, moet het goed te doen zijn. Natuurlijk moet dan het schema wel uitgekristalliseerd zijn, wat voornamelijk in zal houden dat wat (weerstand) waarden hier en daar zullen wijzigen. Of misschien al wel juist zijn.
Heb geen enkele ervaring met SPICE maar het lijkt me nogal een inspanning om alleen al de trafo te simuleren door wat we o.a. niet weten : L prim.; L sec.; Ri prim; Ri sec.; lekzelfinductie, capaciteiten tussen de windingen etc. en dan laat ik de versterkerschakeling met daarin de EL504, waarvan - denk ik - geen bestaande modellen zijn, volledig buiten beschouwing.mtb schreef:Ik zou 'm eerst simuleren, voordat de vonken er van af springen, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15275.
groet,
Aat
Idd AatV.
Ik twijfel ook geen moment dat dit schema zal werken. Met al het kennis van Anne zou het naar mijn idee eigenlijk
niet mis kunnen gaan.
Ik twijfel ook geen moment dat dit schema zal werken. Met al het kennis van Anne zou het naar mijn idee eigenlijk
niet mis kunnen gaan.
In het genoemde topic en op mijn site staat hoe je trafo,s simuleert!
In de jaren '50 en '60 had men geen simulatie programma's.
Alleen maar een paar datasheets, en tekentafel en een telraam.
Toch slaagde men er in om (prachtig) klinkende apparatuur te bouwen.
Zie bijvoorbeeld : Mcintosh, Quad, Fender, Studer.
Je hebt toch wel een muis ?Ah!buis schreef:Enne,ik erger me wel rot aan Eagle,je kan bijv.niet eens over je blad schuiven met de pijlen van het toetsenbord
De drukknop van het wieltje ingedrukt houden en dan de muis verschuiven...
Ray schreef,
.
Het leven zit vol verrassingen heerlijk
...vervelend
dus Buiskop,veeleer"doet ie 't of doet ie het niet dat is voor iedereen de vraag"(,geeft ze hem een zoen,geeft ze hem een zoen, of geeft ie haar de volle laag
).
Vinculum,een print met de UGTs erop
,wordt ie twee keer zo groot
.
Aat dacht aan een EL86 ,ja daar heb ik in lang vervlogen tijden een OTL mee gebouwd,maar om een EL504 te vervangen moeten er twee in parallel,weer duurder.
De 6J6 is een ECC91 ,de ECC92 versterkt meer maar is,op papier,minder lineair.Met dezelfde aansluitingen dus kwestie van prijs en smaak.
Waarvoor nog te waarschuwen is,is dat de topaansluitingen (EL504)in orde moeten zijn voordat er ingeschakeld wordt.Zonder anodespanning gaat g2 eraan.Zelfde als met een 807.
Voor parasitaire capaciteiten bij de UGT maak ik me geen zorgen (Raa=1k3),wel de eigenschappen van de kern.Die willen nogal veranderen volgens magnetisatiegraat,vooral rond het nulpunt,bij sommige bliksoorten.
Met de eerste 2W in klasseA en tegenkoppeling binnen de eindtrap hoop ik dat het voldoende opgevangen wordt.
Anne
Welnee,een schootbeest met een kietelplaats en twee knoppenJe hebt toch wel een muis ?
Het leven zit vol verrassingen heerlijk
Vinculum,een print met de UGTs erop
Aat dacht aan een EL86 ,ja daar heb ik in lang vervlogen tijden een OTL mee gebouwd,maar om een EL504 te vervangen moeten er twee in parallel,weer duurder.
De 6J6 is een ECC91 ,de ECC92 versterkt meer maar is,op papier,minder lineair.Met dezelfde aansluitingen dus kwestie van prijs en smaak.
Waarvoor nog te waarschuwen is,is dat de topaansluitingen (EL504)in orde moeten zijn voordat er ingeschakeld wordt.Zonder anodespanning gaat g2 eraan.Zelfde als met een 807.
Voor parasitaire capaciteiten bij de UGT maak ik me geen zorgen (Raa=1k3),wel de eigenschappen van de kern.Die willen nogal veranderen volgens magnetisatiegraat,vooral rond het nulpunt,bij sommige bliksoorten.
Met de eerste 2W in klasseA en tegenkoppeling binnen de eindtrap hoop ik dat het voldoende opgevangen wordt.
Anne
- RobertD
- Contacteer:
Is die EL504 nog ergens te koop?
Ik kom op Ebay allerlei dure buizen tegen.
Iemand een adresje?
Ik kom op Ebay allerlei dure buizen tegen.
Iemand een adresje?
Moet je wel natuurlijk weten wat de eigenschappen van de trafo zijn.mtb schreef:In het genoemde topic en op mijn site staat hoe je trafo,s simuleert!
@RobertD,
Kunt ook nog kijken naar de PL504 (wel letten op de verschillende gloeispanning), die zijn op Ebay iets goedkoper. Maar de EL's zijn ook bij Conrad verkrijgbaar voor € 11,50 per stuk.
groet,
Aat
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik durf te wedden dat daar toch wat vonken in de rondte gingenray5150 schreef:In de jaren '50 en '60 had men geen simulatie programma's.
Ach dat hoort er toch bij?
Zonder vonken is er ook niks meer aan hoor
Ik ook, daarom gebruik ik Ultiboard en Multisim voor de simulaties.Ah!buis schreef:Enne,ik erger me wel rot aan Eagle,
Anne
Een schrale troost, al die programma's hebben hun eigenaardigheden.
Je zult er mee moeten leren leven.
Iedereen de beste wensen en veel plezier in het nieuwe jaar
.
Ja,ja 1 maart,nieuwjaar
.We laten ons toch niet de wet voorschrijven door een ouwe paus van honderden jaren geleden
.
Of zijn we dan toch mèèènsen
Anne
Ja,ja 1 maart,nieuwjaar
Of zijn we dan toch mèèènsen
Anne
Kijk hier wat simulaties voor een push and pull trafomtb schreef:In het genoemde topic en op mijn site staat hoe je trafo,s simuleert!
- Bijlagen
-
- trafo-henry-test.zip
- (2.3 KiB) 66 keer gedownload