Pagina 1 van 6
Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 17:31
door TheoK
Ik wil dit toch even onder de aandacht brengen voor
alle buizenversterker bouwers.
http://www.hifi.nl/nieuws/44463/Introdu ... C-100.html
Dit zou toch geweldig zijn als dit werkt.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 17:43
door AatV
Het zal best werken in de zin dat de voedingsrimpel lager is, maar belangrijker is dat het mij lijkt dat Menno van der Veen zanger is bij de groep Normaal, of zou het toch een ander zijn?
groet,
Aat
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 17:46
door Marp
Ik vond de gelijkenis ook wel frappant. Het zou dan wel mooi zijn als die rimpel oerend hard wordt onderdrukt.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 17:46
door b_force
Toch mooi, zo'n stukje ingegoten vraagteken voor gemiddeld 30 euro met kennelijk weer zeer bijzondere eigenschappen.

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:04
door Barry2001
Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:09
door Barry2001
Oja, en nog zo'n ding als vervanger voor de UGT graag

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:10
door TheoK
Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Dat vraag ik me ook af.
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:13
door Lars Oosterveen
Voor €30,- kan iemand het wel proberen en het delen op het forum.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:16
door AatV
TheoK schreef:Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Dat vraag ik me ook af.
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
Zo moeilijk is het niet. Ik zou zeggen, google eens op "Gyrator" en je krijgt dan wel een idee wat er in zou kunnen zitten. En als me goed herinner heeft Anne op dit forum ook wel het schema'tje van een rimpelonderdrukker/smoorspoelvervanger m.b.v. een fet gepost.
groet,
Aat
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:18
door b_force
Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Gebakken lucht
Voor de rest, zie bericht Aat

(en er zijn nog wel tientallen andere schematjes te bedenken)
edit:
Aat, deze bedoelde je denk ik?
viewtopic.php?p=1515364#p1515364
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:23
door Barry2001
b_force schreef:Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Gebakken lucht
Voor de rest, zie bericht Aat

Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:23
door Barry2001
Lars Oosterveen schreef:Voor €30,- kan iemand het wel proberen en het delen op het forum.
Kijk, dat is geschikt van je Lars!

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:24
door AatV
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:25
door b_force
Barry2001 schreef:b_force schreef:Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Gebakken lucht
Voor de rest, zie bericht Aat

Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.
Opvallend is ook wel dat het ding maar 2 pootjes heeft.
Ik geloof best dat het werkt, maar voor 30 euro vind ik het nogal wat.
Check:
http://www.ebay.ch/itm/Elektronische-Dr ... 0794732851
5 euro, doet net zoiets
(twee pinnen is gewoon voor ingang en uitgang)
en losse print:
http://www.ebay.de/itm/Elektronik-Dross ... 0646193972
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:27
door Barry2001
b_force schreef:Barry2001 schreef:b_force schreef:
Gebakken lucht
Voor de rest, zie bericht Aat

Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.
Opvallend is ook wel dat het ding maar 2 pootjes heeft.
Ik geloof best dat het werkt, maar voor 30 euro vind ik het nogal wat.
Check:
http://www.ebay.ch/itm/Elektronische-Dr ... 0794732851
5 euro, doet net zoiets
(twee pinnen is gewoon voor ingang en uitgang)
Had de 2 pinnen opmerking net weggehaald, las wikipedia artikeltje gyrator. Gat in de markt Bart!
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:27
door Pjotr
Het werkt beslist niet hetzelfde als een smoorspoel. Het is een elektronisch filter wat om de rimpel weg te werken warmte moet opstoken. Dat werkt vergelijkbaar als een kraan die je open en dicht draait om een constant stroompje te krijgen. Zitten gewoon transistoren in. Kun je ze wel in gaan gieten, het blijven transitoren maar dan incognito
Een smoorspoel slaat energie op en doet zijn ding zonder te kachelen. Daar gaat onregelmatige energie in (rimpel) en er komt een regelmatige stroom energie uit: DC met wegfilterende rimpel. Dat werkt dan vergelijkbaar als een emmer water met een klein gaatje onderin.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:28
door b_force
Barry2001 schreef:Had de 2 pinnen opmerking net weggehaald, las wikipedia artikeltje gyrator. Gat in de markt Bart!
Nou eerder een circuitje uit de oude doos met een hip buitenkantje
Mijn voorkeur zou eerder gewoon een mosfet met fatsoenlijke gelijkrichting zijn.
(dus een met referentie naar ground).
Je kunt dan de rimpel veel kleiner krijgen en is teven je spanning heel mooi instelbaar.
@Peter,
Circuit technische gezien zou je het (ongeveer) kunnen zien als een smoorspoel (om mee te rekenen)
Uiteraard is het niet hetzelfde, dat lijkt mij nogal voor de hand liggend.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:29
door Lars Oosterveen
Barry2001 schreef:Kijk, dat is geschikt van je Lars!

Ik ben niet van de buizenversterkertechniek, beter een kenner die het doet.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 18:53
door TheoK
Dit hou ik in de gaten Bart. Bedankt voor de tip. Dit is geen geld.
Ik denk dat ik zoiets ga bestellen. Es kijken wat het doet.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 19:00
door TubeHead
Ben benieuwd of je uberhaubt echt verschil hoord.
En zoals Pjotr zegt... lijkt me sterk dat elektronica zoiets als een spoel kan vervangen.
Spoel is qua elektrisch kei hard. Veroorzaakt ook verder geen problemen tenzij hij kortsluiting oid krijgt (wat mij zelfs onlogisch lijkt als hij netjes is ingedompelt in lak ).
Dus heb het namelijk niet zo op dit soort snufjes

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 19:29
door Ah!buis
Dat ding op ebay is ongeveer hetzelfde wat ik al had voorgesteld.Alleen ik had het instelbaar,als de rimpel groter wordt dan de poortspanning van de mosfet komt ie er zo toch door

.
Zoals al eerder door Peter opgemerkt,het is geen echte smoorspoel,geen "stroomtraagheid".Kan soms dienen als vervanger maar idd met weinig meer maak je een fatsoelijke gestabiliseerde voeding...zonder brom

.
Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner

.
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 19:50
door Barry2001
Ah!buis schreef:Dat ding op ebay is ongeveer hetzelfde wat ik al had voorgesteld.Alleen ik had het instelbaar,als de rimpel groter wordt dan de poortspanning van de mosfet komt ie er zo toch door

.
Zoals al eerder door Peter opgemerkt,het is geen echte smoorspoel,geen "stroomtraagheid".Kan soms dienen als vervanger maar idd met weinig meer maak je een fatsoelijke gestabiliseerde voeding...zonder brom

.
Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner

.
Anne
Voor zover ik weet Anne is de UGT in buizenversterkers nog nooit vervangen voor een electronisch equivalent, als je hier iets voor kunt bedenken kun je samen met een goede schakelende voeding (en die zijn er tegenwoordig) een heel eind komen. Kompleet trafoloos. Als het je dan ook nog lukt de nadelen van een UGT (laag) op te kunnen vangen met een dergelijke schakeling zal dit voor een revolutie in de buizenwereld kunnen zorgen.
Ben zelf al voorzichtig wat aan het experimenteren met een schakelende hoogspanningsvoeding voor de te bouwen buizen voorversterker, daarover binnenkort meer.
Ben erg benieuwd naar je idee.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 20:10
door Ah!buis
Nee,geen elektronisch equivalent,gewoon
Er zijn wel buizenversterkers zonder UGT ,de serie-balans,ook wel als OTL angeduid.Je hebt er wel LSs voor nodig die (on)behoolijk hoogohmig zijn.Philips maakte vroeger die dingen van 800 ohm.Heb ooit zo'n versterker gebouwd met 2xEL86,werkt heel goed.
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 20:15
door TubeHead
Voor de hedendaagse speaker komt een 6c33 toch meer inzicht voor een OTL denk ik.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geplaatst: zo 12 feb 2012, 21:10
door Ah!buis
Ja de 6C33

.
Waarom zitten er twee gloeidraden in

De buis met een korte levensduur werd voor de helft gebruikt (soviets)en als 't ie het vertikte gewoon van gloei wisselen.
Begin me wel af te vragen waar is de smoorspoel gebleven

,feestneus achterna

.
Anne