NAS Server
Geplaatst: do 09 feb 2012, 16:29
Mijn muziek, film en serie collectie groeit. En groeit...
Het gevolg is dat mijn NAS vol zit en ik kan er niet meer schijven bij zetten. Dus een klein projectje tussendoor, de bouw van een nieuwe NAS server.
De groen gekleurde delen zijn de "lekendelen". Ken je de materie, sla die dan over. Ben je niet bekend dan vind je daar uitleg over termen en kreten uit het voorgaande deel.
NAS (Network Attached Storage) is een soort grote harde schijf die je niet via bijv. USB aansluit maar op je netwerk. Daardoor kan alles in je netwerk bij die schijf en, als je wil, ook buiten je netwerk. Ze zijn bijna altijd opgebouwd uit meer dan 1 schijf.
Doelen:
* Meer opslag. Duhhh!
* Moet in de meterkast passen (max 15cm diep, 60cm breed, hoogte niet van belang).
* Maximale flexibileit. Dus uitbreidbare opslagcapaciteit (meer dan 2 schijven).
* Low budget
De NASjes die je 'kant-en-klaar' kunt kopen kosten zo'n 250 euro en meer. De goedkopere (zoals mijn oude) hebben limieten zoals bijv maar 2 schijven. Of alleen bepaalde opslagprotocollen (meestal alleen RAID 0 en 1).
RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks) is eigenlijk een verzameling kleinere harde schijven die samen een grotere opslag vormen. Daar zijn verschillende versies van. De meeste gebruikte zijn RAID 0, RAID 1 en RAID 5 en JBOD.
Raid 0 (oftwel Striping) zijn minimaal 2 schijven. Data word afwisselend naar de ene en de andere schijf geschreven.
Voordeel:
* Sneller! Data kan veel sneller doorgevoerd worden omdat het verspreid word over meerdere schijven.
* Meer opslag. De ruimte groeit tegelijk met het aantal schijven. Dus bijv 2 schijven van 2TB word 4Tb totale opslag.
Nadeel:
* Geen beveiliging. Gaat 1 van beide schijven kapot ben je alle data van beide schijven kwijt. Dit risico word groter naarmate het aantal schijven toeneemt.
* Schijven moeten identiek zijn.
Raid 1 (oftwel Mirroring) zijn minimaal 2 schijven. Data word simultaan naar beide schijven gescheven.
Voordeel:
* Veiliger. Valt 1 van de schijven uit is alle data gewoon beschikbaar op de andere.
Nadeel:
* Niet meer opslag. Alles word 2x weggeschreven. Twee schijven van 2Tb word 2Tb totale opslag. Wil je verdubbelen moet je 2x zoveel schijven gebruiken.
* Schijven moeten identiek zijn.
Raid 5 (Striping met parity) is minimaal 3 schijven. Die is wat lastiger. Elke schijf word maar voor 2/3 met data gevuld. De rest is een deel van de data van een andere schijf. Dit betekend dat er 1 schijf mag overlijden zonder dat er data verloren gaat.
Voordeel:
* Beter bestand tegen kapotte schijven zonder dat je alles dubbel moet uitvoeren zoals bij Raid 1.
Nadeel:
* Je verliest 1/3 van elke schijf. Drie schijven van 2Tb leveren dus 4Tb totale opslag op.
* Schijven moeten identiek zijn.
JBOD (Just a Bunch Of Disks). Minimaal 2 schijven. Dit is letterlijk een verzameling schijven die samen 1 opslagbron vormen.
Voordeel:
* Schijven hoeven niet identiek te zijn. Je kunt allerlei verschillende schijven gebruiken. Totale opslag is de som van alle schijven.
Nadeel:
* Geen beveiliging tegen schijfuitval maar je verliest alleen de data van de kapotte schijf, niet van alles.
De hardware.
De basis word een mini-ITX moederbordje. Dit kan elk bordje zijn wat je wilt maar ik heb er 1 waar 4 sata aansluitingen op zitten. Daarmee heb ik voorlopig genoeg ruimte. Ik heb hier een mooie deal gescoord door een bijna nieuw bordje van mijn collega over te kopen. Voor 50,- heb ik een Jetway NC96-510-LF moederbord en 2 Gb Corsair geheugen. Not bad.
Ik had nog 2 schijven liggen van Samsung. Een 2Tb en een 1,5Tb variant. Genoeg voor voorlopig.
De voeding is onboard bij dit bordje. Ideaal! Snap niet waarom het niet meer gedaan word.
Software
Het OS word Windows Home Server 2011 (afgekort: WHS). Makkelijk en doet wat het moet doen. Ook nog te betalen. Je hebt een officiële licentie voor een kleine 50,-
Alle vormen van Raid hebben 1 groot nadeel. Eenmaal opgebouwd zijn ze niet uit te breiden. Heb je bijv een JBOD set met 3 schijven en je wilt dit uitbreiden dan moet je een of een 2de set maken die ernaast werkt maar dan heb je dus 2 opslag pools of je moet de eerste afbreken, uitbreiden en weer opbouwen maar dan verlies je alle data die er op stond.
Dat was ook mijn dilemma. Ik wil nu iets bouwen maar in de toekomst makkelijk uitbreiden. Het antwoord?
Drivebender!
Dit is een programma (helaas Windows only) wat je eigenlijk een JBOD oplossing geeft maar je kunt deze ten alle tijden uitbreiden, inkrimpen etc. Daarnaast blijft alle data gewoon leesbaar. Je kunt dus een schijf er uit halen en gewoon uit lezen met elke willekeurige computer. Toch kun je ook hele schijven maar ook afzonderlijke mappen dupliceren over meerdere schijven zodat bij uitval er altijd een kopie staat.
Het pakket kost $40,- dus zo'n 30 euro wel met lifetime support.
Naast zijn werk als NAS gaat deze machine ook de downloads doen met SABnzbd en toegang op afstand regelen zodat ik over bij mijn bestanden kan.
De behuizing
Het doel was dat het in de hele smalle meterkast kon. Het hoeft niet mooi te zijn dus het zal er zo uit komen te zien: Kast is opgebouwd uit 8mm mdf. Aan de voorkant zitten 2 80mm ventilatoren die lucht uit de kast zuigen. Aan de achterkant zit een grote sleuf met wat fijn gaas tegen het stof waar de verse lucht word aangezogen. Zodoende komt er een mooi zacht briesje door de hele kast.
Om het moederbord in te bouwen is er een luik aan de zijkant wat er af geschroefd kan worden: Je ziet hier ook goed de schijven zitten. Deze worden door kleine hoekprofielen op hoogte gehouden en achteraan ook door een klein profiel worden ze qua diepte uitgelijnd.
Om schijven bij te plaatsten dan wel vervangen is de hele voorkant te verwijderen. Deze word door simpele haakjes op zijn plek gehouden. En ook even de zijkant verwijderd zodat je goed de drivebays kunt zien. De hele kast is zo'n 12 diep, 21cm breed en 39 cm lang.
Binnenkort foto's van de bouw!
Het gevolg is dat mijn NAS vol zit en ik kan er niet meer schijven bij zetten. Dus een klein projectje tussendoor, de bouw van een nieuwe NAS server.
De groen gekleurde delen zijn de "lekendelen". Ken je de materie, sla die dan over. Ben je niet bekend dan vind je daar uitleg over termen en kreten uit het voorgaande deel.
NAS (Network Attached Storage) is een soort grote harde schijf die je niet via bijv. USB aansluit maar op je netwerk. Daardoor kan alles in je netwerk bij die schijf en, als je wil, ook buiten je netwerk. Ze zijn bijna altijd opgebouwd uit meer dan 1 schijf.
Doelen:
* Meer opslag. Duhhh!
* Moet in de meterkast passen (max 15cm diep, 60cm breed, hoogte niet van belang).
* Maximale flexibileit. Dus uitbreidbare opslagcapaciteit (meer dan 2 schijven).
* Low budget
De NASjes die je 'kant-en-klaar' kunt kopen kosten zo'n 250 euro en meer. De goedkopere (zoals mijn oude) hebben limieten zoals bijv maar 2 schijven. Of alleen bepaalde opslagprotocollen (meestal alleen RAID 0 en 1).
RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks) is eigenlijk een verzameling kleinere harde schijven die samen een grotere opslag vormen. Daar zijn verschillende versies van. De meeste gebruikte zijn RAID 0, RAID 1 en RAID 5 en JBOD.
Raid 0 (oftwel Striping) zijn minimaal 2 schijven. Data word afwisselend naar de ene en de andere schijf geschreven.
Voordeel:
* Sneller! Data kan veel sneller doorgevoerd worden omdat het verspreid word over meerdere schijven.
* Meer opslag. De ruimte groeit tegelijk met het aantal schijven. Dus bijv 2 schijven van 2TB word 4Tb totale opslag.
Nadeel:
* Geen beveiliging. Gaat 1 van beide schijven kapot ben je alle data van beide schijven kwijt. Dit risico word groter naarmate het aantal schijven toeneemt.
* Schijven moeten identiek zijn.
Raid 1 (oftwel Mirroring) zijn minimaal 2 schijven. Data word simultaan naar beide schijven gescheven.
Voordeel:
* Veiliger. Valt 1 van de schijven uit is alle data gewoon beschikbaar op de andere.
Nadeel:
* Niet meer opslag. Alles word 2x weggeschreven. Twee schijven van 2Tb word 2Tb totale opslag. Wil je verdubbelen moet je 2x zoveel schijven gebruiken.
* Schijven moeten identiek zijn.
Raid 5 (Striping met parity) is minimaal 3 schijven. Die is wat lastiger. Elke schijf word maar voor 2/3 met data gevuld. De rest is een deel van de data van een andere schijf. Dit betekend dat er 1 schijf mag overlijden zonder dat er data verloren gaat.
Voordeel:
* Beter bestand tegen kapotte schijven zonder dat je alles dubbel moet uitvoeren zoals bij Raid 1.
Nadeel:
* Je verliest 1/3 van elke schijf. Drie schijven van 2Tb leveren dus 4Tb totale opslag op.
* Schijven moeten identiek zijn.
JBOD (Just a Bunch Of Disks). Minimaal 2 schijven. Dit is letterlijk een verzameling schijven die samen 1 opslagbron vormen.
Voordeel:
* Schijven hoeven niet identiek te zijn. Je kunt allerlei verschillende schijven gebruiken. Totale opslag is de som van alle schijven.
Nadeel:
* Geen beveiliging tegen schijfuitval maar je verliest alleen de data van de kapotte schijf, niet van alles.
De hardware.
De basis word een mini-ITX moederbordje. Dit kan elk bordje zijn wat je wilt maar ik heb er 1 waar 4 sata aansluitingen op zitten. Daarmee heb ik voorlopig genoeg ruimte. Ik heb hier een mooie deal gescoord door een bijna nieuw bordje van mijn collega over te kopen. Voor 50,- heb ik een Jetway NC96-510-LF moederbord en 2 Gb Corsair geheugen. Not bad.
Ik had nog 2 schijven liggen van Samsung. Een 2Tb en een 1,5Tb variant. Genoeg voor voorlopig.
De voeding is onboard bij dit bordje. Ideaal! Snap niet waarom het niet meer gedaan word.
Software
Het OS word Windows Home Server 2011 (afgekort: WHS). Makkelijk en doet wat het moet doen. Ook nog te betalen. Je hebt een officiële licentie voor een kleine 50,-
Alle vormen van Raid hebben 1 groot nadeel. Eenmaal opgebouwd zijn ze niet uit te breiden. Heb je bijv een JBOD set met 3 schijven en je wilt dit uitbreiden dan moet je een of een 2de set maken die ernaast werkt maar dan heb je dus 2 opslag pools of je moet de eerste afbreken, uitbreiden en weer opbouwen maar dan verlies je alle data die er op stond.
Dat was ook mijn dilemma. Ik wil nu iets bouwen maar in de toekomst makkelijk uitbreiden. Het antwoord?
Drivebender!
Dit is een programma (helaas Windows only) wat je eigenlijk een JBOD oplossing geeft maar je kunt deze ten alle tijden uitbreiden, inkrimpen etc. Daarnaast blijft alle data gewoon leesbaar. Je kunt dus een schijf er uit halen en gewoon uit lezen met elke willekeurige computer. Toch kun je ook hele schijven maar ook afzonderlijke mappen dupliceren over meerdere schijven zodat bij uitval er altijd een kopie staat.
Het pakket kost $40,- dus zo'n 30 euro wel met lifetime support.
Naast zijn werk als NAS gaat deze machine ook de downloads doen met SABnzbd en toegang op afstand regelen zodat ik over bij mijn bestanden kan.
De behuizing
Het doel was dat het in de hele smalle meterkast kon. Het hoeft niet mooi te zijn dus het zal er zo uit komen te zien: Kast is opgebouwd uit 8mm mdf. Aan de voorkant zitten 2 80mm ventilatoren die lucht uit de kast zuigen. Aan de achterkant zit een grote sleuf met wat fijn gaas tegen het stof waar de verse lucht word aangezogen. Zodoende komt er een mooi zacht briesje door de hele kast.
Om het moederbord in te bouwen is er een luik aan de zijkant wat er af geschroefd kan worden: Je ziet hier ook goed de schijven zitten. Deze worden door kleine hoekprofielen op hoogte gehouden en achteraan ook door een klein profiel worden ze qua diepte uitgelijnd.
Om schijven bij te plaatsten dan wel vervangen is de hele voorkant te verwijderen. Deze word door simpele haakjes op zijn plek gehouden. En ook even de zijkant verwijderd zodat je goed de drivebays kunt zien. De hele kast is zo'n 12 diep, 21cm breed en 39 cm lang.
Binnenkort foto's van de bouw!