2 mids per kant horizontaal = vragen om problemen?
Geplaatst: wo 01 feb 2012, 14:13
Hoi,
Het topic over de HiVi B3S TL-luidsprekers heeft onze interesse in deze driver weer wat aangewakkerd.
Deze drivers zouden we prima kunnen gebruiken in ons car-audio project en gezien het kleine formaat zouden we deze waarschijnlijk zelfs wat netter kunnen inbouwen, maar ze hebben wel 1 groot nadeel: erg lage efficiëntie!
Nu zijn deze drivertjes spotgoedkoop, dus dachten we er aan om er eventueel 2 per kant te gebruiken. Op die manier kunnen we meer vermogen er in stoppen (de powerhandling verdubbelt en met 4ohm per kanaal krijgen we ook meer vermogen van de versterker) en gaat de efficiëntie ook nog eens een stuk omhoog.
Een verticale array aan de A-stijlen zal waarschijnlijk niet lukken, want zelfs met hun breedte van amper 78mm zouden ze alsnog het gezichtsveld verkleinen (een Saab 900classic heeft héle smalle A-stijlen en een bolle voorruit om juist een zo goed mogelijk zicht te creëren), dus zou de locatie hetzelfde blijven als met de W4-1337's: op het dashboard en dus naast elkaar als er 2 drivers per kant gebruikt worden.
Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat beide kanalen goed klinken vanuit beide voorstoelen, dus ik wil geen problemen met "lobing" (zo heet dat toch wanneer drivers in een array die hetzelfde bereik afspelen elkaar dempen op bepaalde frequenties?) krijgen.
Ben ik juist aan het denken dat ik de helft van de hartafstand moet bekijken om te weten vanaf welke frequentie er problemen kunnen optreden?
De HiVi B3S is gelukkig vierkant en kan daardoor lekker dicht bij elkaar gemonteerd worden: hartafstand een kleine 8 centimeter.
Als mijn theorie klopt, moet ik dus de frequentie bepalen die een golflengte van 4cm heeft, wat neer komt op 7,5kHz.
Als ik scherp verzwak (3de orde) vanaf 6.3kHz of als het moet vanaf 5kHz, dan zou ik gaan denken dat ik binnen het werkgebied geen nadelen meer mag hebben tegenover een puntbron?
Isabelle
Het topic over de HiVi B3S TL-luidsprekers heeft onze interesse in deze driver weer wat aangewakkerd.
Deze drivers zouden we prima kunnen gebruiken in ons car-audio project en gezien het kleine formaat zouden we deze waarschijnlijk zelfs wat netter kunnen inbouwen, maar ze hebben wel 1 groot nadeel: erg lage efficiëntie!
Nu zijn deze drivertjes spotgoedkoop, dus dachten we er aan om er eventueel 2 per kant te gebruiken. Op die manier kunnen we meer vermogen er in stoppen (de powerhandling verdubbelt en met 4ohm per kanaal krijgen we ook meer vermogen van de versterker) en gaat de efficiëntie ook nog eens een stuk omhoog.
Een verticale array aan de A-stijlen zal waarschijnlijk niet lukken, want zelfs met hun breedte van amper 78mm zouden ze alsnog het gezichtsveld verkleinen (een Saab 900classic heeft héle smalle A-stijlen en een bolle voorruit om juist een zo goed mogelijk zicht te creëren), dus zou de locatie hetzelfde blijven als met de W4-1337's: op het dashboard en dus naast elkaar als er 2 drivers per kant gebruikt worden.
Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat beide kanalen goed klinken vanuit beide voorstoelen, dus ik wil geen problemen met "lobing" (zo heet dat toch wanneer drivers in een array die hetzelfde bereik afspelen elkaar dempen op bepaalde frequenties?) krijgen.
Ben ik juist aan het denken dat ik de helft van de hartafstand moet bekijken om te weten vanaf welke frequentie er problemen kunnen optreden?
De HiVi B3S is gelukkig vierkant en kan daardoor lekker dicht bij elkaar gemonteerd worden: hartafstand een kleine 8 centimeter.
Als mijn theorie klopt, moet ik dus de frequentie bepalen die een golflengte van 4cm heeft, wat neer komt op 7,5kHz.
Als ik scherp verzwak (3de orde) vanaf 6.3kHz of als het moet vanaf 5kHz, dan zou ik gaan denken dat ik binnen het werkgebied geen nadelen meer mag hebben tegenover een puntbron?
Isabelle

