Hoi,
Het topic over de HiVi B3S TL-luidsprekers heeft onze interesse in deze driver weer wat aangewakkerd.
Deze drivers zouden we prima kunnen gebruiken in ons car-audio project en gezien het kleine formaat zouden we deze waarschijnlijk zelfs wat netter kunnen inbouwen, maar ze hebben wel 1 groot nadeel: erg lage efficiëntie!
Nu zijn deze drivertjes spotgoedkoop, dus dachten we er aan om er eventueel 2 per kant te gebruiken. Op die manier kunnen we meer vermogen er in stoppen (de powerhandling verdubbelt en met 4ohm per kanaal krijgen we ook meer vermogen van de versterker) en gaat de efficiëntie ook nog eens een stuk omhoog.
Een verticale array aan de A-stijlen zal waarschijnlijk niet lukken, want zelfs met hun breedte van amper 78mm zouden ze alsnog het gezichtsveld verkleinen (een Saab 900classic heeft héle smalle A-stijlen en een bolle voorruit om juist een zo goed mogelijk zicht te creëren), dus zou de locatie hetzelfde blijven als met de W4-1337's: op het dashboard en dus naast elkaar als er 2 drivers per kant gebruikt worden.
Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat beide kanalen goed klinken vanuit beide voorstoelen, dus ik wil geen problemen met "lobing" (zo heet dat toch wanneer drivers in een array die hetzelfde bereik afspelen elkaar dempen op bepaalde frequenties?) krijgen.
Ben ik juist aan het denken dat ik de helft van de hartafstand moet bekijken om te weten vanaf welke frequentie er problemen kunnen optreden?
De HiVi B3S is gelukkig vierkant en kan daardoor lekker dicht bij elkaar gemonteerd worden: hartafstand een kleine 8 centimeter.
Als mijn theorie klopt, moet ik dus de frequentie bepalen die een golflengte van 4cm heeft, wat neer komt op 7,5kHz.
Als ik scherp verzwak (3de orde) vanaf 6.3kHz of als het moet vanaf 5kHz, dan zou ik gaan denken dat ik binnen het werkgebied geen nadelen meer mag hebben tegenover een puntbron?
Isabelle
2 mids per kant horizontaal = vragen om problemen?
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 2 mids per kant horizontaal = vragen om problemen?
Die zogenaamde "lobing" - niets anders dan destructieve interferentie -, treedt op bij een bepaalde frequentie onder een bepaalde hoek/afstand door verschillende looptijden. (de golf van de ene bron komt dus later aan, waardoor de fase anders is)
Is het vragen om problemen?
Sja, dat is natuurlijk hoe je het vraagstuk bekijkt
Je kunt echter misschien het wel allemaal zo filteren dat die dippen (tot een hoek van ongeveer 30-45 graden max) buiten het bereik vallen.
Ideaal is het natuurlijk niet, maar je kunt het dus waarschijnlijk nog wel zo maken dat het op de luisterplekken net goed is.
Ik weet niet hoe goedkoop jullie die B3S hebben kunnen kopen, maar ik zou dan eerder zoeken naar een mid die gewoon wat meer kan hebben.
Theoretisch ligt de SPL op iets van 93dB met evt heel kortstondige pieken van 96dB
Ik weet niet hoe hard jullie spelen, maar als je van stevige muziek houdt, is dat niet heel ruim inderdaad.
edit:
Ik zou trouwens wel wat lager filteren, 4-5kHz ofzo (max 6kHz)
(gezien de frequentie responsie misschien nog wel lager)
Is het vragen om problemen?
Sja, dat is natuurlijk hoe je het vraagstuk bekijkt
Je kunt echter misschien het wel allemaal zo filteren dat die dippen (tot een hoek van ongeveer 30-45 graden max) buiten het bereik vallen.
Ideaal is het natuurlijk niet, maar je kunt het dus waarschijnlijk nog wel zo maken dat het op de luisterplekken net goed is.
Ik weet niet hoe goedkoop jullie die B3S hebben kunnen kopen, maar ik zou dan eerder zoeken naar een mid die gewoon wat meer kan hebben.
Theoretisch ligt de SPL op iets van 93dB met evt heel kortstondige pieken van 96dB
Ik weet niet hoe hard jullie spelen, maar als je van stevige muziek houdt, is dat niet heel ruim inderdaad.
edit:
Ik zou trouwens wel wat lager filteren, 4-5kHz ofzo (max 6kHz)
(gezien de frequentie responsie misschien nog wel lager)
Re: 2 mids per kant horizontaal = vragen om problemen?
Die B3S kan inderdaad niet veel SPL leveren door de lage efficiëntie in combinatie met de power handling, maar als we er 2 per kant gebruiken zouden we er toch moeten komen:
1 B3S met 1W = 82dB
2 B3S met 1W = 85dB
2W = 88dB, 4W = 91dB, 8W = 94dB, 16W = 97dB, 32W = 100dB, 64W = 103dB
Dus 60W (maximale powerhandling van 2 B3S'jes) is iets van een 102dB in theorie?
Op de TangBand W4-1337 zouden we pakweg 40W zetten:
1 W4 met 1W = 87dB
2W = 90dB, 4W = 93dB, 8W = 96dB, 16W = 99dB, 32W = 102dB
Dus 40W is pakweg 103dB in theorie?
Conclusie: als het met 1x TangBand W4-1337 per kant lukt (ik heb al projecten gezien waarin de 3" breedbanders van TangBand gebruikt worden, deze hebben zowel minder efficiëntie als een lagere power handling, dus met die W4-1337 zou het toch zeker moeten lukken), dan moet het met 2x HiVi B3S per kant ook lukken toch?
Nu mag "lobing" natuurlijk niet te veel negatieve invloed krijgen op de geluidsdruk gemeten op de luisterpositie, want dan zou het natuurlijk wel een groter verschil geven in het nadeel van de B3S-"arrays"...
De reden waarom we dit dachten te doen met de B3S is omdat dit toch wel een goed drivertje schijnt te zijn, en het bovendien qua uitzicht mooi past bij de HiVi M8a's die in de portieren komen. Als het natuurlijk niet wilt lukken, dan gebruiken we gewoon een paar TangBand W4-1337's...
1 B3S met 1W = 82dB
2 B3S met 1W = 85dB
2W = 88dB, 4W = 91dB, 8W = 94dB, 16W = 97dB, 32W = 100dB, 64W = 103dB
Dus 60W (maximale powerhandling van 2 B3S'jes) is iets van een 102dB in theorie?
Op de TangBand W4-1337 zouden we pakweg 40W zetten:
1 W4 met 1W = 87dB
2W = 90dB, 4W = 93dB, 8W = 96dB, 16W = 99dB, 32W = 102dB
Dus 40W is pakweg 103dB in theorie?
Conclusie: als het met 1x TangBand W4-1337 per kant lukt (ik heb al projecten gezien waarin de 3" breedbanders van TangBand gebruikt worden, deze hebben zowel minder efficiëntie als een lagere power handling, dus met die W4-1337 zou het toch zeker moeten lukken), dan moet het met 2x HiVi B3S per kant ook lukken toch?
Nu mag "lobing" natuurlijk niet te veel negatieve invloed krijgen op de geluidsdruk gemeten op de luisterpositie, want dan zou het natuurlijk wel een groter verschil geven in het nadeel van de B3S-"arrays"...
De reden waarom we dit dachten te doen met de B3S is omdat dit toch wel een goed drivertje schijnt te zijn, en het bovendien qua uitzicht mooi past bij de HiVi M8a's die in de portieren komen. Als het natuurlijk niet wilt lukken, dan gebruiken we gewoon een paar TangBand W4-1337's...
Re: 2 mids per kant horizontaal = vragen om problemen?
Het idee was intussen eigenlijk al weer afgevoerd, maar op een ander forum kwam dit naar boven...
Ik vrees een beetje dat deze oplossing het doel voorbij gaat:
- Oplossing: door het klankbeeld over meerdere speakers te spreiden een betere plaatsing en breder podium creëren?
- Het eigenlijke doel: 2 paar (of meer) speakers gebruiken om de gevoeligheid en belastbaarheid, en zo de maximale geluidsdruk van het systeem te verhogen.
Isabelle
1 probleem: ik begrijp er weinig van, iemand van jullie misschien wel?There is a possibility, but you would need FIR capabilities to do convolution. Essentially you use special lobing to create a wider sweet spot. Philips had a concept called PI-Stereo or Position Independent Stereo that utilized horizontal arrays.
http://www.extra.research.philips.com/h ... aar03c.pdf
http://www.extra.research.philips.com/h ... aar01p.pdf
I venture to guess Bose is trying to do the same thing with their 321 system. The cubes have 2 pairs going into them. Polk did a passive setup with their old school SDA arrays.
Bose 321 GS Series III DVD Home Theater System - Bose Home Theater Entertainment Systems
Anything else will create a poor listening setup. Our ears are way more sensitive to horizontal screws up more so then vertical. We can precisely pinpoint in the horizontal plane, so small errors wreck the illusion.
If you want something that is more practical and easier to accomplish, a single central bessel array functioning as a M+S setup might be just the ticket. Someone needs to build it and report back.
A Paul Kemble web page - speaker bessel arrays.
Ik vrees een beetje dat deze oplossing het doel voorbij gaat:
- Oplossing: door het klankbeeld over meerdere speakers te spreiden een betere plaatsing en breder podium creëren?
- Het eigenlijke doel: 2 paar (of meer) speakers gebruiken om de gevoeligheid en belastbaarheid, en zo de maximale geluidsdruk van het systeem te verhogen.
Isabelle


