Driver selectie voor een 3-weg zuil voor 7.1 surround set

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Honing Jager

Driver selectie voor een 3-weg zuil voor 7.1 surround set

Bericht door Honing Jager »

Hallo,

Voor het ontwerp van een drieweg zuil voor in een 7.1 surround set ben ik opzoek naar drivers met een goede prijs prestatie verhouding.
Een drieweg set mag bij elkaar max 500 euro kost zodat er uitgekomen wordt op 3.5k totale driver kosten. De sub wil ik voorlopig buiten beschouwing laten aangezien de hoeveelheid laag geen probleem zal zijn. De drieweg zuiltjes zullen worden aangestuur met versterkers van max. 170W uit een of andere A/V receiver.
Zelf zat ik te denken aan:
1. Dayton RSS390HF-4 of Peerless XXLS 12" als woofer.
2. Zaph ZA14W08 als midden toner
3. Fountek NeoCD3.0M RS als tweeter (Is de RMS vermogens verwerking voldoen van deze ribbons voor de toepassing?)

Voor de woofer had ik een basreflex behuizing in gedachte om de afmetingen enigzins acceptabel te houden.
Ik overweeg eventueel nog een behuizing met passieve straler maar deze lijken minder goed verkrijbaar. De kosten van de eventuele passieve straler moeten in de driver kosten voor de drieweg set worden meegenomen.

In het geval mensen driver kombinaties in gedachten hebben die tot een betere prijs-prestatie kunnen leiden dan hoor ik dit graag.

Mischien kan iemand mij ook een indicatie geven van de te verwachten kosten die gepaard zullen gaan met een redelijk passief filter van (eventueel) derde orde voor de overgang van het laag naar het midden?

Mazzel's
markbakk

Re: Driver selectie voor een 3-weg zuil voor 7.1 surround se

Bericht door markbakk »

Just my 2ct:
Gezien je budget zou je zaken serieus moeten aanpakken. Als je voor een 7.1-set gaat heb je genoeg gelegenheid om je basluidsprekers qua positie in de ruimte te optimaliseren. De optimale plekken voor een goede laagweergave (i.v.m. staande golven) zijn niet automatisch de goede plekken voor weergave van de 7 kanalen. Dat houdt (dus) in dat je wellicht een veel beter resultaat kunt halen door een flink aantal goede subs (minimaal 4 12"XXLS, maar dat is voor de meeste mensen trouwens veel meer dan genoeg) die je optimaal plaatst, waarna je de 'satellieten' optimaal plaatst voor het ruimtelijk beeld. Waarom? Die subs staan waarschijnlijk optimaal in de hoeken van twee of drie begrenzingsvlakken van je luisterruimte. De satellieten staan daar hoogstwaarschijnlijk niet optimaal (hoewel je kunt kiezen voor vlak inbouwen, gebeurt ook in veel studio's).
Eigenlijk moet je binnen je budget (zeker als je meer dan 3k gaat uitgeven!) het boek van Floyd Toole opnemen en doorwerken. Er zijn hier overigens ook de nodige forumleden met ervaring met meerdere subs en EQ d.m.v. DSP en akoestische maatregelen.
[Edit] En met deze subwoofers eenmaal op hun plek kun je zó de Zaph ZA5-serie gebruiken als satellieten. Als je toch al van plan bent de ZA14W08 te gebruiken zou ik dat in elk geval proberen.
Honing Jager

Aparte subs is misschien wel zo verstandig ja, de extra flexibiliteit zal meetst waarschijnlijk wel van pas komen bij het egaliseren van de luister ruimte. Ik had het simple idee dat door een sub in ieder zuil te plaatsen het diffuse geluids beeld relatief sterk zou zijn in vergelijking to de direct afgestraalde geluids druk van een enkele sub apart (hot spots daargelaten). Helaas heb ik niet still gestaan bij de feit dat laag frequent het diffuse geluids beeld weinig diffuus zal zijn door de staande modi van de luister ruimte.

Ja, ik was inderdaad van plan om het 'zero delay plane' horizontaal af te stemmen voor de mid en tweeter drivers. Of dit in het algemeen tot vlakke inbouw leid weet ik niet.

Dat boekje zie er zeker de moeite waard uit. In die context vraag me ook nog altijd af wat een vlakke 'free field' frequentie karakteristiek van een luidspreker nou
werkelijk waard is?
markbakk

Bericht door markbakk »

Honing Jager schreef:
In die context vraag me ook nog altijd af wat een vlakke 'free field' frequentie karakteristiek van een luidspreker nou
werkelijk waard is?
Je kunt 'm ook omdraaien: wat is het reverberant field van een luisterruimte nou waard? Het is dat de meeste mensen hun akoestiek niet (voldoende) willen aanpassen, maar het probleem zit 'm niet in luidsprekers. En ruimteakoestiek doet er in mijn opinie nogal toe, veel meer dan 'getweak' aan luidsprekers. Neemt niet weg dat ook van luidsprekers de basis goed moet zijn.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Een 7.1 is geen systeem voor 7 dezelfde speakers .
Voor links rechts neem je speakers die het gehele spectrum bespelen , een 3weg bv , center komt erin bij 80hz voor stemmen en effecten ,net als de surrounds voor effecten dan heb je echt niets aan een 3-weg met grote woofer .

Mijn idee voor een mooie 7.1 setup .
2 goede front speakers met woofer - mid - tweeter, center met 2 midlaag en tweeter en surrounds met midlaag tweeter , aangevult door 1 of 2 losse subs .

€1500 fronts - €1000 subs €1000 center en surrounds zou mijn verdeling zijn als ik €3500 zou besteden .
markbakk

Bericht door markbakk »

bas focal m180 schreef:
Mijn idee voor een mooie 7.1 setup .
2 goede front speakers met woofer - mid - tweeter, center met 2 midlaag en tweeter en surrounds met midlaag tweeter , aangevult door 1 of 2 losse subs .

€1500 fronts - €1000 subs €1000 center en surrounds zou mijn verdeling zijn als ik €3500 zou besteden .
Zit wat in. Alleen v.w.b. de subs is inmiddels al lang en breed aangetoond dat véél (kleine) subs véél beter werkt dan een of twee grote. Dat heeft overigens weinig met de luidsprekers te maken en alles met de luisterruimte.
Verder is een goede centerspeaker imho ook wel van belang.
Misschien moet de TS eens een begroting opstellen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

markbakk schreef:
Honing Jager schreef:
In die context vraag me ook nog altijd af wat een vlakke 'free field' frequentie karakteristiek van een luidspreker nou
werkelijk waard is?
Je kunt 'm ook omdraaien: wat is het reverberant field van een luisterruimte nou waard? Het is dat de meeste mensen hun akoestiek niet (voldoende) willen aanpassen, maar het probleem zit 'm niet in luidsprekers. En ruimteakoestiek doet er in mijn opinie nogal toe, veel meer dan 'getweak' aan luidsprekers. Neemt niet weg dat ook van luidsprekers de basis goed moet zijn.
Het is niet dat je geen reverberant field zou willen. Het probleem is dat in de meeste luisterruimtes de vroege reflecties veel te vroeg komen.

Overigens kan ik me aansluiten bij de suggestie om het boek van Toole te kopen en meerdere subs te gebruiken, met de satellieten op "small". Een 5" - 8" woofer lijkt me in dat geval groot genoeg voor de satellieten, afhankelijk van hoe dicht de speakers bij de muur staan.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ronkel schreef:
Het probleem is dat in de meeste luisterruimtes de vroege reflecties veel te vroeg komen.
En dat is slechts één facet van de uitdaging een goede luisterruimte te maken. Grofweg heb je met drie aspecten te dealen: eerste (en tweede) reflecties, nagalmtijden en staande golven (room modes). Maar we hoeven hier niet Toole's boek of andere publicaties te herschrijven.
Honing Jager

Het boek van Floyd Toole heb ik besteld. Nu maar hopen dat ik het morgen voor het weekend binnen krijg. O:)
Ik ben zeer benieuw hoe het boek zal uitwijden over de commercieele 5.1 en 7.1 textbook surround setjes. Meestal als het over surround opstellingen gaat dan hoor ik dat 1 sub voor het laag voldoende is en dat directionaliteit geen rol speeld i.v.m. de grote golf lengte.

Nu zit ik nogsteeds naar al die drivers te kijken maar het schiet niet op omdat ik nog steeds niet heb kunnen uitvogelen hoe het vermogen verdeeld wordt over de drivers in een meer-weg systeem. Ik neem aan dat dit bepaald wordt door, het frequetie bereik waarover de driver actief is, de nominale weerstand en de aanstuur spanning. Een deel van het door de luidspreker opgenomen vermogen zal ook verloren gaan in spoelen, condensatoren en serie weerstanden, maar hoeveel? Is er ergens een vuist regel te vinden waarmee de minimale benodigde belastbaarheid van de driver kan worden bepaald voor een gegeven meer-weg systeem?

Iemand nog driver suggesties, in het bijzonder voor de tweeter?
Marrbakk, de tweeter waar je naar verwijst in de Zaph ZA5-serie is dat de Vifa DQ25SC05-04? Ik kan de datasheet hiervan niet te pakken krijgen.

Mazzel's
markbakk

Bericht door markbakk »

Klik!

Volgens mij mis je hét punt ten aanzien van één, twee of meerdere subwoofers. Het heeft niets te maken met de stereo-informatie of de richting waarvandaan het geluid komt, maar alles met akoestische, laagfrequente resonanties van je luisterruimte. Zie een luisterruimte maar als een optelsom van heel veel orgelpijpen die allemaal op hun eigen toonhoogte trillen, en het erge is dat dat tot zeer grote variaties in geluiddruk over de frequentieband leidt. Ook zul je merken dat die resonanties nog duidelijk hoorbaar lang naklinken wanneer het oorspronkelijke signaal al weg is. En dat verschijnsel kun je alleen maar effectief bestrijden door ofwel zeer ingrijpende akoestische maatregelen te nemen ofwel vele subwoofers te gebruiken (of een combinatie van beide). Enfin, lees het betreffende hoofdstuk van Toole er maar op na.
Plaats reactie