Afgelopen week heb ik mijn Dynatek 8060 gerepareerd. Deze had ik als defect bemachtigd.
Van deze scoop is maar heel weinig te vinden op Internet. Gelukkig kon ik wel een Nederlandse gebruiksaanwijzing vindfen maar geen servicehandleiding.
De scoop is ook bekend onder de naam Hung Chang type nr HC-5506.
Dit is een 60 MHz 8-kanaals scoop. 8-kanaals vanwege de effecten.
Echte ingangen zijn er slechts drie, en intern kun je de 50 Hz line-frequentie ook als een ingangsbron zien.
Na reparatie van de storingen (slecht contact in een connector die twee printen verbindt) is deze scoop weer tot leven gekomen.
In eerste instantie kreeg ik in het geheel geen beeld, maar na het wrikken en tikken tegen allerlei onderdelen zag ik af en toe wat beeld opflitsen.
Het ding heeft veel mogelijkheden, met als belangrijkste wel een tweede tijdbasis, waarmee je op een deel van het signaal kunt "inzoomen" en dat kunt weergeven in een apart kanaal.
Verder kun je twee signalen optellen (met ADD) en dat apart weergeven. Hierbij kun je één van die signalen in tegenfase instellen, waardoor je dus het verschil ziet, o.a. te gebruiken om vervorming zichtbaar te maken. Uiteraard heeft hij ook een XY-stand en de mogelijkheid om één van de kanalen als oscillerende tijdbasis in te stellen.
Tijd voor wat plaatjes:

De scoop van binnen. In het midden zit het brede bandkabeltje dat de storingen veroorzaakte.

Een gewoon stereobeeld op twee kanalen

Idem, maar nu met de tweede tijdbasis aan. Het feller weergegeven stukje van de sinus is er onder uitvergroot weergegeven. Met een twintigslagen potmeter kun je dat stukje over de sinus laten wandelen. Met de tweede tijdbasis kun je hem breder of smaller maken.

Idem, maar nu met alle kanalen tegelijk. In principe zijn er nu 8 stralen zichtbaar.

XY-stand op kanaal 3 en de beide andere kanalen worden heen en weer gewobbeld met 50 Hz

XY-stand op alle kanalen tegelijk. Ook grappig.
Ik ben er wel blij mee! Binnenkort komt er weer een defecte scoop. Ben benieuwd wat die voor kwaliteiten heeft.