Passief filter icm (mini)DSP

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Koss
Contacteer:

Passief filter icm (mini)DSP

Bericht door Koss »

Goedenavond!

Voor m'n highend prutsproject ben ik aan het prutsen met het passieve filter voor de bookshelfs
deze bookshelfs en twee subwoofers worden oa aangestuurd door een minidsp.

Ik vroeg me af waar ik wel en niet op moet letten bij het ontwerpen van het filter.
(iaw wat heeft het meeste prioriteit en op basis waarvan moet ik de keuzes maken?)

omdat ik met de DSP een gedeelte van de spl-curve recht kan trekken, moet ik me dan bijvoorbeeld richten op de fase of de impedantie mooi recht zien te krijgen?

groeten!
Candisa

Re: Passief filter icm (mini)DSP

Bericht door Candisa »

Het belangrijkste is de fase en geluidssterkte van de drivers onderling, en de impedantie goed krijgen met het passieve filter. Van de curve zelf hoef je je weinig aan te trekken, want dat kun je naar hartelust corrigeren met de miniDSP...

Isabelle
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Bedankt Isabelle, voor een filterleek als ik is dat al lastig genoeg :)
markbakk

Bericht door markbakk »

Candisa schreef:
Het belangrijkste is de fase en geluidssterkte van de drivers onderling
En de akoestische optelsom van de mid- en hoogdriver, fasegelijkheid is daarvan eigenlijk een afgeleide. Het belangrijkste van het passieve filter lijkt mij overigens dat het ervoor moet zorgen dat elke unit in z'n optimale gebied gaat werken en dat je zaken als resonanties in het spergebied van het filter extra onderdrukt. Neem als voorbeeld een metaalconus-middentoner, daarbij is het vaak verstandig om op 6 tot 8kHz een zuigkring in het filter op te nemen (terwijl je 'm maar inzet tot 2 à 3 kHz).
Candisa

Bericht door Candisa »

Dat hangt er een beetje van af hoe rottig de woofer doet hogerop, wat met een metaal-woofer wel eens kan tegenvallen... Maar door bvb minstens 4de orde te gaan filteren, kan dat ook opgelost worden...
Zo heb ik gelezen over een 2-weg set met de HiVi M8a, deze woofer doet voorbij de 2k erg rottig, maar speelt tot 1.5k wel zeer netjes. De bouwer koos voor 8ste orde filtering op 1.25kHz op zowel woofer (om geen last te hebben van die rottigheid) als tweeter (om zo laag te kunnen gaan en toch voldoende demping op Fs) en haalde op die manier het maximum uit zijn drivers zonder ergens te moeten inboeten...
markbakk

Bericht door markbakk »

Candisa schreef:
Dat hangt er een beetje van af hoe rottig de woofer doet hogerop, wat met een metaal-woofer wel eens kan tegenvallen... Maar door bvb minstens 4de orde te gaan filteren, kan dat ook opgelost worden...
Precies, dat bedoel ik. Meer in het algemeen moet je elektrische en akoestische problemen zo dicht mogelijk bij de bron van het probleem oplossen. En als je speakerunits eerst een passief filter 'zien', zul je dat mede moeten gebruiken om de zaak aan te pakken. Nog los van het feit dat je resonanties in units of behuizingen ook niet kunt weg-DSP-en (niet zonder zeer geavanceerde DSP en meetapparatuur in elk geval).
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Bedankt beide voor jullie opmerkingen.

De woofer in het project is inderdaad een metaalconus middentoner die zo uit m'n hoofd rond 7/8Khz een piek heeft.
De minidsp is grappig maar zeer geavanceerd volgens mij niet :)
(de metingen vertrouw ik ook niet helemaal, vooral de impedantiemetingen)

Ik zal proberen vanavond wat foto's en metingen te laten zien.
link naar het project is hier *click*
markbakk

Bericht door markbakk »

Waarom begin je niet eens met de LP-sectie van het filter van de Classic 200 van Visaton? Heeft het 'afvoerputje' voor de cone breakup al ingebouwd. De zuigkring om de impedantiepiek te dempen kun je m.i. laten vervallen als je actief werkt.
classic200_w.jpg
Blauw omcirkeld de LP-sectie, rood de zuigkring (i.c.m. de seriespoel). Met dank aan Visaton uiteraard.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Bij deze dan de metingen van beide speakers.
Volgens mij heb ik me aardig wat op de hals gehaald :D

Ik zal de ontwerpen van visaton zelf eens bekijken, ze hebben er tenslotte meer ervaring mee :P
Bijlagen
Linkerspeaker
Linkerspeaker
Rechterspeaker
Rechterspeaker
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Na een paar uurtjes kopieren, prutsen en aanmodderen ben ik een aardig eindje gekomen.

Hieronder de curve, fase en het filter.

Schiet maar! :)
filter1-amplitude.jpg
filter1-fase.jpg
filter1-filter.jpg
Er zit nog een hele grote impedantiebult... maar ik weet niet hoe erg dat is.....
markbakk

Bericht door markbakk »

Wil je eens een BD- of CSD-meting laten zien van de Ti100? Je ziet nog een aardig piekje bij 7kHz, je moet m.i. even nagaan of dat geen storende resonantie is.
Hoe heb je gemeten?
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

markbakk schreef:
Wil je eens een BD- of CSD-meting laten zien van de Ti100? Je ziet nog een aardig piekje bij 7kHz, je moet m.i. even nagaan of dat geen storende resonantie is.
Hoe heb je gemeten?
Ik heb een MLS meting uitgevoerd. Uit m'n hoofd weet ik nog niet wat met de afkortingen BD en CSD bedoeld wordt, moet ik eerst Arta voor me hebben. (ben nu op het werk/stage).

Ik zal thuis weer even kijken. Als ik de meetset weer op moet bouwen kan het even duren :)
markbakk

Bericht door markbakk »

Burst Decay en Cumulative Spectrum Decay. Als je de metingen hebt bewaard (kan alleen bij een betaalde versie van ARTA) kun je die uit de impulsmetingen oproepen. Zo niet, dan wordt het opnieuw meten.

Deze metingen zijn van belang om resonanties in kast, luidsprekerunit en/of filter op te sporen. Zeker met metaalconussen van groot belang (maar ook als je de kast niet goed hebt gedempt bijvoorbeeld).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

van de Visaton.de site:
ti100_zd.gif
markbakk

Bericht door markbakk »

Die rug vanaf 6kHz laat mooi zien hoe het de conus van zo'n Ti100 vergaat boven pak 'm beet 5kHz. Die breekt flink op en slingert zo maar ruim meer dan 30 perioden uit (en dan zit je nog maar op -25dB). Blijkbaar zijn er ook meerdere cone-breakups redelijk dicht bij elkaar. Al met al genoeg redenen voor een notchfilter dat tussen 5 en 10 à 12k effectief is, vermoed ik.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Uiteraard heb ik de niet betaalde versie, ik zal de metingen overnieuw moeten doen.
Alleen maar leuk natuurlijk.

Kan ik uit het plaatje van Henkjan afleiden dat vanaf 5 khz de TI100 zelf resonanties heeft?

Zoja, werkt dan onderstaand filter?
Aangenomen dat het op de goede frequenties werkt en met wat aanpassingen misschien

Die combinatie heb ik uit een ander filterontwerp op de visaton site, ik heb alleen niet echt een idee hoe het tot stand gekomen is :)
(ik zie wat het doet.. maar daar houd het ook mee op :))
filter1-lelijk.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

Kijk eens naar het filter dat ik postte! Of maak zoiets met een KE25, leuk ding... (zie bijlage)
TI100_KE25.rar
(22.68 KiB) 56 keer gedownload
Overigens snap ik niets van het door jou geposte filter...
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

markbakk schreef:
Kijk eens naar het filter dat ik postte! Of maak zoiets met een KE25, leuk ding...
Daar ben ik volgens mij ook mee begonnen... alleen ben ik erg lang aan het prutsen geweest en is het gaandeweg wat anders geworden. Ik zal het zeker nog een keer proberen! (ook het bestandje)
markbakk schreef:
Bedoel je mijn "mooie" paint edit of het originele?
Als je het originele bedoeld: Ik ook niet. Toen ik klaar was voelde ik me een beetje een aap die het eerste hoofdstuk van shakespeare getypt had (vooral toen mn vriendin vroeg wat ik nou gedaan had) :|

Als je het over mijn Paint edit hebt: Dat stukje daar "mept" de curve van m'n tweeter plat, misschien is het handig als hij dat bij beide drivers doet. Dan hoop ik dat het voor de TI als gevolg heeft dat hij vanaf 5khz helemaal niets meer doet. Maar dat weet ik dus niet.

Ik heb nog een hoop te proberen :)
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

markbakk schreef:
Of maak zoiets met een KE25, leuk ding...
Zeker leuk ding! :)
Ook boel duur! :D

Geloof het of niet, ik had 2 stuks van de TI100 werkeloos op de plank liggen.
In het verleden (toen ik nog geld had) een centerspeaker van iemand overgenomen welke na verloop van tijd echt niet meer paste in de kamer (en het geluid vond ik niet mooi). De tweeter gooi ik binnenkort op het marktplaatsgedeelte van het forum.

Aangezien ik redelijk blut ben gaat een tweeter als de KE25 hem niet worden. Daar komt nog bij dat ik het zonde zou vinden als ik met deze dure tweeters niets kan. :)
markbakk

Bericht door markbakk »

Koss schreef:
Daar ben ik volgens mij ook mee begonnen... alleen ben ik erg lang aan het prutsen geweest en is het gaandeweg wat anders geworden. Ik zal het zeker nog een keer proberen! (ook het bestandje)
Het gaat me natuurlijk om de filterschakeling rond de Ti100. De KE25 kun je m.i. vervangen door elke goede 1" dome.
Koss schreef:
markbakk schreef:
Bedoel je mijn "mooie" paint edit of het originele?
Als je het originele bedoeld: Ik ook niet. Toen ik klaar was voelde ik me een beetje een aap die het eerste hoofdstuk van shakespeare getypt had (vooral toen mn vriendin vroeg wat ik nou gedaan had) :|

Als je het over mijn Paint edit hebt: Dat stukje daar "mept" de curve van m'n tweeter plat, misschien is het handig als hij dat bij beide drivers doet. Dan hoop ik dat het voor de TI als gevolg heeft dat hij vanaf 5khz helemaal niets meer doet. Maar dat weet ik dus niet.
Zowel het originele als jouw aanpassing. Waarschijnlijk staat ook een waarde van de serie-C voor de tweeter (welke heb je nou?) verkeerd. Maar die LCR-kring slaat ook nergens op. Als je in het spergebied van een filter (in dit geval het Lowpass voor de Ti100) een zuigkring wil maken, zet je die ná de filtersectie parallel aan de driver. En die kring bestaat dan uit een serieschakeling van een condensator, een spoel en zo nodig een weerstand. Niet meer. Of je past de truc met de parallelcondensator over de eerste seriespoel toe.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Ik zal je verhaaltje zo nog eens rustig doorlezen :)

De tweeter die ik heb, heb ik een aantal jaren geleden gekocht en heb ik eigenlijk geen informatie over.
hij lijkt als 2 druppels op een tweeter van monacor: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=11280
markbakk

Bericht door markbakk »

Vooruit, nog een filterschakeling... met de goedkope SC10N. Zet die bullettweeter maar op de boekenplank als pressepapier.
TI100_SC10N.rar
(23.18 KiB) 38 keer gedownload
Let op de filterschakeling naar de Ti100. Die is relevant voor jou.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Ik heb geprobeerd te achterhalen hoe ik aan mijn vage bouwwerkje kom en heb het gevonden. Ik heb het uit een van je eerste berichten en daarna omgebouwt, namelijk het stukje over de classic200, ik denk dat ik daar ergens een beetje in de war ben geraakt. Ik ben op het moment te gaar om het goed uit te leggen, zal dit morgen nog proberen. :)

En al zijn de tweeters vanwege het gewicht zeer goed te gebruiken als pressepapier, ik ga niet tweeters waar ik ooit 250 euro voor betaald heb vervangen voor tweeters van 34 euro alleen omdat ik niet kan filteren.. dan blijf ik liever een jaartje door prutsen/simuleren/copypasten. :) (en ik begrijp volkomen als je me niet nog een jaar wil helpen :mrgreen: )

Edit: Alle andere opties heb ik ook geprobeerd, maar voldeden toch minder. Bij de meesten zit 6khz rond de -20 decibel waar mijn eigen bouwwerkje op -25 zat. vooralsnog lijkt het stukje uit de classic200 het beste te werken, alleen heeft deze weer het nadeel dat 15 Khz op -15 db zit.

Morgen verder! :)
markbakk

Bericht door markbakk »

OK

Gebruik welke hoogsectie die je wilt dan ook. Maar voor die Ti100 moet je iets steviger filteren dan 2,2mH serie en 8,2µF parallel. Jouw filter dempt de piek rond 6kHz met nog geen 15dB: dat ga je echt horen. Mijn suggesties (4e orde, met of zonder zuigkring) zijn m.i. noodzaak om dat ding te temmen. Die bullettweeter kun je best gebruiken, maar bedenk dat die dingen geen optimaal afstraalgedrag hebben. Ik begrijp nu wel wat meer van die kleine seriecondensator voor de tweeter (je zult wel zo'n 15 à 20dB rendementsverschil weg moeten werken). :mrgreen:
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

tweeter:
Die kleine condensator kreeg ik bij de tweeters, dus vandaar dat ik die ook wel wil gebruiken (maar is geen vereiste natuurlijk)

mn vage bouwwerkje is op de volgende manier tot stand gekomen:
In je derde bericht staat een plaatje van een 1e orde filter met 2 condensatoren van parallel aan de eerste spoel. ik zag dat deze combinatie een gat in de frequency respons sloeg bij 5 khz. Ik het het stukje van de spoel en 2 condensatoren bij de tweeter gedaan en wat met de waarde van de spoel gespeeld totdat hij op de goede plek zat en met een weerstandje het wat afgevlakt.

Ik richt me eerst even op de woofer.

Woofer:
ik heb een vierde orde gebruikt met een condensator parallel aan de tweede spoel, dit gaf een beter effect dan over de eertste.
Ziet dit er een beetje goed uit?
filter.png
filter2.png
Met de condensator over de eerste spoel ziet er zo uit:
filter3.png
Ik pruts nog rustig verder, met wat andere waarden lijkt de condesator over de eerste spoel wel beter (en parallel aan de 2e lijkt nutteloos :))
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”