Ik heb gisteren mijn receiver eens aangepakt, en deze voorzien van nieuwe elco's en heb de eindbuizen elk hun eigen ontkoppeling gegeven.
Natuurlijk niet interessant voor mijn vraag, maar vanuit hier ben ik wel weer opnieuw gaan luisteren naar mijn versterker.
Ik had de originele buizen, Matshusita , in een vorig stadium al eens vervangen door de Philips. Beide setjes goed metend op een buizentester.
Nu heb ik met de modificatie/vernieuwing ook gelijk een setje EI buizen mee genomen, en was benieuwd nu wat het daadwerkelijke verschil is hier tussen.
Er word namelijk om mij heen beweerd dat je de Japanse buizen zoveel mogelijk moet proberen te vermijden.
Vandaag de dag heb ik de Ei buizen eens vervangen door de originelen, en andersom... Er zit verschil in de buizen. En ik moet zeggen dat ik na 2 stukken muziek niet een heel erg gegrond onderzoek heb gedaan, maar om nu al te beweren dat de japanse buizen per definitie slecht zijn? dat hoor je mij helemaal niet zeggen.
Verschillen die mij opvallen tussen de EI en de Matshusita was dat de ei een was voller geluid geeft, het mid is wat meer aanwezig. De Matshusita daar in tegen gaf mij een iets breder ( opener) geluid. Natuurlijk is dit een niet objectief geteste conclusie, maar ben wel eens benieuwd wat jullie ervaring over het algemeen is met deze merken/landen en vooroordelen van anderen.
Om mij heen worden namelijk de philips buizen als een referentie aangenomen, en bij het zien van het delta teken begint de buis al beter te klinken.... Hoe objectief ben je dan?
Ik snap dat de ene productie de andere niet is, en dat er tussen verschillende types van eenzelfde fabrikant ook verschillen bestaan.
kwaliteit eindbuizen (verschil qua klank)
Moderator: Beheerdersteam
-
jaapschreuder
Re: kwaliteit eindbuizen (verschil qua klank)
Ik heb ooit in een trio amp de 6BM8 (ecl82) buizen vervangen door russische buizen 6F3P
Wat mijn opviel is dat deze buizen iets meer aan kunnen en wat beter met het laag omgaat.
Wat mijn opviel is dat deze buizen iets meer aan kunnen en wat beter met het laag omgaat.
Ik ben wel gecharmeerd door de russische buizen.
Tevens zijn de buizen van JJ ook uitstekend.
En vergeet vooral de buizen van EH niet.
Die spelen op mijn buizenbak. Dan praat ik over de 6CA7EH.
Schitterende buis.
Tevens zijn de buizen van JJ ook uitstekend.
En vergeet vooral de buizen van EH niet.
Die spelen op mijn buizenbak. Dan praat ik over de 6CA7EH.
Schitterende buis.
Hoi Jaap, het hele buizenverhaal is in mijn opinie iets ongrijpbaars. Soms verbeeldt je je dat je verschil hoort en misschien horen sommige lieden het ook echt. Ik denk dat het ook met leeftijd te maken heeft. Als je ouder wordt, ga je dingen ook anders horen. Ik heb in mijn zelfbouw SE TT22 al drie verschillende voorversterker buisjes geprobeerd, maar sorry, ik hoor echt heel weinig of eigenlijk helemaal geen verschil. Ik had er vanaf nieuwbouw twee 6922 buisjes in zitten, de top-of-the-bill dubbeltriodetjes. Toen kon ik aan een setje Russische 6N1P komen die ook heel goed schijnen te zijn en die dus een tijdje geprobeerd. Nu zitten er twee hele oude ECC88 buisjes van Philips in die waarschijnlijk ooit uit een oude radio zijn gekomen. Mijn conclusie: ze zijn allemaal goed hoewel er volgens de specificaties wel degelijk verschil in moet zitten. Maar misschien zegt het wel iets over mijn versterker 
- RobertD
- Contacteer:
Als die Ei buizen nieuw uit de doos komen zul je ze ook eerst een paar uur moeten laten inspelen.
Nieuwe buizen hoor je veranderen gedurende de eerste 20 tot 100 uur spelen.
Nieuwe buizen hoor je veranderen gedurende de eerste 20 tot 100 uur spelen.
-
jaapschreuder
PA4URK schreef:Hoi Jaap, het hele buizenverhaal is in mijn opinie iets ongrijpbaars. Soms verbeeldt je je dat je verschil hoort en misschien horen sommige lieden het ook echt. Ik denk dat het ook met leeftijd te maken heeft. Als je ouder wordt, ga je dingen ook anders horen. Ik heb in mijn zelfbouw SE TT22 al drie verschillende voorversterker buisjes geprobeerd, maar sorry, ik hoor echt heel weinig of eigenlijk helemaal geen verschil. Ik had er vanaf nieuwbouw twee 6922 buisjes in zitten, de top-of-the-bill dubbeltriodetjes. Toen kon ik aan een setje Russische 6N1P komen die ook heel goed schijnen te zijn en die dus een tijdje geprobeerd. Nu zitten er twee hele oude ECC88 buisjes van Philips in die waarschijnlijk ooit uit een oude radio zijn gekomen. Mijn conclusie: ze zijn allemaal goed hoewel er volgens de specificaties wel degelijk verschil in moet zitten. Maar misschien zegt het wel iets over mijn versterker
Ik denk dat ik je wel begrijp Rein. Ik weet denk ik zeker dat ik blind de gok niet aandurf om de buizen te benoemen.
Ik ga gewoon lekker muziek luisteren, daar waarvoor die gemaakt is