coincidentie verschijnsel

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
eric beek
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 10:19

coincidentie verschijnsel

Bericht door eric beek »

Als je aan het mixen bent is het zeer aanbevelingswaardig om een groot aantal boxen als afluistermonitors te gebruiken om je produktie over te beluisteren :| ,mits je een "recht " getrokken luidspreker hebt O:) ,dus een luidspreker met een actieve microprocessor gestuurde equalizer :o .De reden hiervoor is het volgende; een speaker heeft in een bepaald gebied van de frequentie-karakteristiek een dip (of een bult) :shock: ,de afluisterspeaker van de consument ,heeft daar op die plek een bult (of een dip) :cry: ,ga je nu equalizen :lol: ,de mixer ,dan corrigeert ie mischien wel wat ie hoort =P~ ,wat ie wil verbeteren :rofl: ,de dip of bult ,maar aangezien dat bij de consument net andersom is :roll: ,levert dat dubbele equalizer effecten,verzwakking of versterking,op.Dit effect heb ik het conicidentie verschijnsel genoemd :rock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door Olaf Analogue »

Ik neem nog even een paar bakken koffie en dan zal ik het nog een keer lezen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door bert stoltenborg »

Coincidentie bestaat al zeer lang als de isolatiedip in het frequentiegebied waar buiggolven in platen gaan lopen.
Naast dat ik nog eens over deze beweringen na zou denken, moet je dus in ieder geval een andere naam bedenken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door MichaelB »

Je verhaal is duidelijk en bekend bij mensen die geluid mixen.

Een advies voor een volgende post: gebruik iets minder smileys en iets meer losse zinnen! :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door markbakk »

bert stoltenborg schreef:
Coincidentie bestaat al zeer lang als de isolatiedip in het frequentiegebied waar buiggolven in platen gaan lopen.
Naast dat ik nog eens over deze beweringen na zou denken, moet je dus in ieder geval een andere naam bedenken.
Ik dacht ook al, waar hééft de TS het over?
Je hebt overigens ook nog coïncidente microfoontechnieken (XY bv).
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door Rizzo »

Kortom, als je een goede mix wil maken moet je je afluisterruimte op orde hebben :wink:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door bert stoltenborg »

Coincidentie is geinig:

Als een geluidsgolf onder een hoek een vlak aanstraalt kan de isolatie verslechteren.

Dus: op de eerste verdieping van een kantoor ia het verkeersgeluid te doen, naar boven, verder van de bron is het slecht.
Dat komt omdat de hoek waaronder het verkeerslawaai aanstraalt op de ramen die coincidentie dip verergert, dus daar is het beroerder dan beneden.
:D
e-sonic
Ook commercieel actief
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 9:58
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door e-sonic »

De infornatie overziend, lijkt het mij dan het best om op de begane grond af te mixen.

Een goed en welluidend jaar toegewenst,

Jurjen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door Pjotr »

"Schopenhauer definieerde coïncidentie als "het gelijktijdig plaatsvinden van causaal niet met elkaar verbonden gebeurtenissen". In de letterlijke betekenis van het woord (samenvallen) klopt dat natuurlijk wel. Maar doorgaans spreken we pas van coïncidentie en vaker nog van toeval als we ópmerken dat twee niet rechtstreeks causaal met elkaar verbonden gebeurtenissen gelijktijdig plaatsvinden én als dat samenvallen ons bovendien zin- of betekenisvol voorkomt.

Coïncidentie, opgevat als toeval, is dus een kwestie van waarneming en interpretatie en vindt als zodanig alleen plaats in de hoofden van de waarnemers. Eigenlijk zouden we dus beter kunnen zeggen "dat is opmerkelijk" dan "dat is toevallig", want een gebeurtenis die wij niet "opmerkelijk" vinden, is niet minder bijzonder dan een gebeurtenis die ons heel uitzonderlijk en merkwaardig voorkomt."


Amen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: coincidentie verschijnsel

Bericht door hannesie »

Heel treffend, het is zondag. :D
Plaats reactie