coincidentie verschijnsel
Moderator: Beheerdersteam
-
eric beek
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 26 nov 2009, 10:19
coincidentie verschijnsel
Als je aan het mixen bent is het zeer aanbevelingswaardig om een groot aantal boxen als afluistermonitors te gebruiken om je produktie over te beluisteren
,mits je een "recht " getrokken luidspreker hebt
,dus een luidspreker met een actieve microprocessor gestuurde equalizer
.De reden hiervoor is het volgende; een speaker heeft in een bepaald gebied van de frequentie-karakteristiek een dip (of een bult)
,de afluisterspeaker van de consument ,heeft daar op die plek een bult (of een dip)
,ga je nu equalizen
,de mixer ,dan corrigeert ie mischien wel wat ie hoort
,wat ie wil verbeteren
,de dip of bult ,maar aangezien dat bij de consument net andersom is
,levert dat dubbele equalizer effecten,verzwakking of versterking,op.Dit effect heb ik het conicidentie verschijnsel genoemd 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: coincidentie verschijnsel
Ik neem nog even een paar bakken koffie en dan zal ik het nog een keer lezen.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 467
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: coincidentie verschijnsel
Coincidentie bestaat al zeer lang als de isolatiedip in het frequentiegebied waar buiggolven in platen gaan lopen.
Naast dat ik nog eens over deze beweringen na zou denken, moet je dus in ieder geval een andere naam bedenken.
Naast dat ik nog eens over deze beweringen na zou denken, moet je dus in ieder geval een andere naam bedenken.
Re: coincidentie verschijnsel
Je verhaal is duidelijk en bekend bij mensen die geluid mixen.
Een advies voor een volgende post: gebruik iets minder smileys en iets meer losse zinnen!
Een advies voor een volgende post: gebruik iets minder smileys en iets meer losse zinnen!
Re: coincidentie verschijnsel
Ik dacht ook al, waar hééft de TS het over?bert stoltenborg schreef:Coincidentie bestaat al zeer lang als de isolatiedip in het frequentiegebied waar buiggolven in platen gaan lopen.
Naast dat ik nog eens over deze beweringen na zou denken, moet je dus in ieder geval een andere naam bedenken.
Je hebt overigens ook nog coïncidente microfoontechnieken (XY bv).
Re: coincidentie verschijnsel
Kortom, als je een goede mix wil maken moet je je afluisterruimte op orde hebben 
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 467
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: coincidentie verschijnsel
Coincidentie is geinig:
Als een geluidsgolf onder een hoek een vlak aanstraalt kan de isolatie verslechteren.
Dus: op de eerste verdieping van een kantoor ia het verkeersgeluid te doen, naar boven, verder van de bron is het slecht.
Dat komt omdat de hoek waaronder het verkeerslawaai aanstraalt op de ramen die coincidentie dip verergert, dus daar is het beroerder dan beneden.

Als een geluidsgolf onder een hoek een vlak aanstraalt kan de isolatie verslechteren.
Dus: op de eerste verdieping van een kantoor ia het verkeersgeluid te doen, naar boven, verder van de bron is het slecht.
Dat komt omdat de hoek waaronder het verkeerslawaai aanstraalt op de ramen die coincidentie dip verergert, dus daar is het beroerder dan beneden.
-
e-sonic
- Ook commercieel actief
- Berichten: 36
- Lid geworden op: di 05 okt 2004, 9:58
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: coincidentie verschijnsel
De infornatie overziend, lijkt het mij dan het best om op de begane grond af te mixen.
Een goed en welluidend jaar toegewenst,
Jurjen
Een goed en welluidend jaar toegewenst,
Jurjen
Re: coincidentie verschijnsel
"Schopenhauer definieerde coïncidentie als "het gelijktijdig plaatsvinden van causaal niet met elkaar verbonden gebeurtenissen". In de letterlijke betekenis van het woord (samenvallen) klopt dat natuurlijk wel. Maar doorgaans spreken we pas van coïncidentie en vaker nog van toeval als we ópmerken dat twee niet rechtstreeks causaal met elkaar verbonden gebeurtenissen gelijktijdig plaatsvinden én als dat samenvallen ons bovendien zin- of betekenisvol voorkomt.
Coïncidentie, opgevat als toeval, is dus een kwestie van waarneming en interpretatie en vindt als zodanig alleen plaats in de hoofden van de waarnemers. Eigenlijk zouden we dus beter kunnen zeggen "dat is opmerkelijk" dan "dat is toevallig", want een gebeurtenis die wij niet "opmerkelijk" vinden, is niet minder bijzonder dan een gebeurtenis die ons heel uitzonderlijk en merkwaardig voorkomt."
Amen
Coïncidentie, opgevat als toeval, is dus een kwestie van waarneming en interpretatie en vindt als zodanig alleen plaats in de hoofden van de waarnemers. Eigenlijk zouden we dus beter kunnen zeggen "dat is opmerkelijk" dan "dat is toevallig", want een gebeurtenis die wij niet "opmerkelijk" vinden, is niet minder bijzonder dan een gebeurtenis die ons heel uitzonderlijk en merkwaardig voorkomt."
Amen
