Spanningsregelaars: switch mode alternatieven?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Spanningsregelaars: switch mode alternatieven?
Bestaan er schakelende alternatieven voor de bekende 7805, 7815, 7915 en LM317 spanningsregelaars?
Context:
Ik heb twee stuks ADA8000 in gebruik (8 kanaals AD/DA converters) waar een aantal van deze regelaars in zitten. De daarbij ontwikkelde warmte kan een probleem geven. Een mogelijke mod is toevoegen van koellichamen, maar nog steeds moet al die warmte uiteindelijk de behuizing uit. En dan kan het nog steeds andere apparaten in het rack in de weg zitten. Als ik de spanningsregelaars kan vervangen door schakelende alternatieven, dan zou ik het probleem bij de bron aanpakken: minder warmte genereren in plaats van de warmte beter afvoeren.
Context:
Ik heb twee stuks ADA8000 in gebruik (8 kanaals AD/DA converters) waar een aantal van deze regelaars in zitten. De daarbij ontwikkelde warmte kan een probleem geven. Een mogelijke mod is toevoegen van koellichamen, maar nog steeds moet al die warmte uiteindelijk de behuizing uit. En dan kan het nog steeds andere apparaten in het rack in de weg zitten. Als ik de spanningsregelaars kan vervangen door schakelende alternatieven, dan zou ik het probleem bij de bron aanpakken: minder warmte genereren in plaats van de warmte beter afvoeren.
Re: Spanningsregelaars: switch mode alternatieven?
Ik dacht aan "plug&play" rechstreekse vervangers in dezelfde gaatjes, dat zou makkelijker zijn. Maar dit kan natuurlijk ook. Eens even op een rijtje zetten hoeveel ik er nodig heb en of dat de moeite waard is. En wat er mogelijk is om de LM317 te vervangen (die regelt fantoom spanning voor eventuele condensator mics).
Ik zie op de pagina van sureelectronics ook allerlei losse switch mode voedingen. Daarvan kan ik er een aantal bij elkaar in een aparte behuizing zetten en zo een externe voeding maken voor een aantal van de Behringer units. Hmmm, wordt een wat grotere verbouwing dan ik in gedachten had, neemt ook meer ruimte in
Totaal aantal per ADA8000 trouwens:
3x 7805
2x 7815
2x 7915
1x LM317
Ik zie op de pagina van sureelectronics ook allerlei losse switch mode voedingen. Daarvan kan ik er een aantal bij elkaar in een aparte behuizing zetten en zo een externe voeding maken voor een aantal van de Behringer units. Hmmm, wordt een wat grotere verbouwing dan ik in gedachten had, neemt ook meer ruimte in
Totaal aantal per ADA8000 trouwens:
3x 7805
2x 7815
2x 7915
1x LM317
Volgens mij heeft Conrad die plug and play sw mode dingen. Zijn wel vrij prijzig.
Even zoeken op schakelregelaar.
Even zoeken op schakelregelaar.
Ja, die heb ik wel eens gezien, bedankt voor de reminder. Als ik me goed herinner alleen drop-in vervanging voor de positieve versies en tegen de €10 per stuk. Als + en - beschikbaar zou zijn, komt dat op bijna €80 per ADA8000. Dan wordt het interessanter om vier losse SMPS voedingen bij elkaar in een 1HE kastje te zetten en zo een externe voeding te bouwen van +5V +15V -15V en +48V. Een unit extra ruimte, niet of nauwelijks extra gewicht (want de trafo's kunnen dan vervallen in de ADA's).
Wat is nu eigenlijk het probleem? Die ADA8000 komen met een 230V netsnoer en zijn bedoeld voor rack montage. Worden die zo heet dat ze stuk gaan?
Heb je al eens gemeten hoeveel VAC de trafo secundair afgeeft ?
Ik krijg de indruk dat de spanning die de 78xxen ingaat nogal aan de hoge kant is.
eventueel een andere trafo plaatsen met lagere spanning ?
Ik krijg de indruk dat de spanning die de 78xxen ingaat nogal aan de hoge kant is.
Yep. Bij langdurig gebruik worden ze te heet. Nog meer als je ook de fantoomspanning op de mic inputs aan zet. Het is een bekend issue met deze dingen, veel mensen monteren ze met extra lege ruimte ertussen. Dat zou niet nodig moeten zijn, maakt je rack nodeloos groot.Pjotr schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? Die ADA8000 komen met een 230V netsnoer en zijn bedoeld voor rack montage. Worden die zo heet dat ze stuk gaan?
De voeding zit niet zo fraai in elkaar. Zo zijn er zijn enkele elco's heel dicht bij die spanningsregelaars gemonteerd. De regelaars worden erg warm, elco's dus ook maar daar kunnen ze niet zo goed tegen. De capaciteit was al krap bemeten, holt door de warmte nog verder achteruit. Ook de rest van de inhoud van zo'n ADA wordt te warm. Dat leidt vaak tot voortijdig overlijden of vervelende storingen. Zo kan ik van een van de twee van mij de uitgangen niet meer te gebruiken omdat er geregeld harde tikken in zitten (lijkt op statische electriciteit).
Voordat er nog meer kapot gaat, wil ik minder hitte in de behuizing en die elco's vervangen door betere exemplaren.
Nee, nog niet gemeten. Het zou me niet verbazen als de ingangsspanning aan de hoge kant is. Ik zal er eens een openschroeven en wat spanningen meten. Als de spanningen van de trafo te hoog zijn, zou vervanging daar heel fraai zijn. Maar ik ben bang dat het moeilijk wordt om een trafo te vinden die wel precies de juiste spanningen bij voldoende vermogen kan leveren en bovendien in de behuizing past.ray5150 schreef:Heb je al eens gemeten hoeveel VAC de trafo secundair afgeeft ?
Als ik die foto bekijk zit er op een aantal regelaars helemaal geen koeling. Een klein vinnetje er op monteren scheelt dan al een heel stuk. Waarschijnlijk wordt de 5V regelaar het heetste, in dat geval kun je overwegen om alleen daarvoor een sw mode regelaar te gebruiken? Alhoewel ik het zelf nogal tricky vind om in gevoelige mic amps sw mode regelaars te gebruiken zonder uitgebreide filtering.
Blijkbaar zijn er meer mensen die met dat probleem kampen :
http://www.inf.ufrgs.br/~johann/ada8000/
http://www.inf.ufrgs.br/~johann/ada8000/
Er zijn er inderdaad meer met dit probleem. Vinnetjes op de 5V regelaars heb ik in een van mijn units toegevoegd. Daarmee zit de warmte echter nog steeds in de kast, verwarmt overige componenten en ook bovenliggende units. Dat is een issue bij een aantal voorgestelde mods: koelt de regelaars zelf misschien beter, maar zolang je die warmte niet tevens afvoert uit de kast, schiet je er nog niet veel mee op. En daarom zat ik aan schakelende alternatieven te denken.
Ja, matige implementaties van switch mode voeding is hier niet fijn. Er heeft echter ook iemand gemeten met een drop-in vervanger voor de 7815 van Traco Power. Geen meetbaar verschil. Echter helaas ook geen - versie (voor de 7915's), en behoorlijk aan de prijs voor de aantallen die in een ADA8000 zitten (8 stuks verschillende voltages + en - per ADA8000).
Ja, matige implementaties van switch mode voeding is hier niet fijn. Er heeft echter ook iemand gemeten met een drop-in vervanger voor de 7815 van Traco Power. Geen meetbaar verschil. Echter helaas ook geen - versie (voor de 7915's), en behoorlijk aan de prijs voor de aantallen die in een ADA8000 zitten (8 stuks verschillende voltages + en - per ADA8000).