Kan ik deze spoel nog gebruiken?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Kan ik deze spoel nog gebruiken?

Bericht door OldSkool »

Hallo

Heb hier een Mundorf spoel van ferriet.
Er is echter een hoekje afgebroken aan de onderkant (zie foto).
Kan ik deze spoel nu nog gebruiken?
Bijlagen
2012-01-03 20.12.26.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kan ik deze spoel nog gebruiken?

Bericht door markbakk »

De inductie zal wat lager geworden zijn. Niet veel denk ik, kan nog best binnen de tolerantie liggen. Even nameten met een LC-meter (of met ARTA en een meetbox, maar dan moet je wel Windows op je Mac hebben :mrgreen: ).
Afwikkelen tot de eerstvolgende E12-waarde is natuurlijk ook een optie... maar dan moet je ook meten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kan ik deze spoel nog gebruiken?

Bericht door Pjotr »

Ja kun je nog gewoon gebruiken. Met zo'n klein stukje er af zal de waarde nauwelijks afnemen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kan ik deze spoel nog gebruiken?

Bericht door markbakk »

Je zou zelfs het afgebroken stukje er weer op kunnen lijmen. Maar bij nader inzien heeft Peter gelijk, het is maar een klein stukje, relatief ver van waar de veldsterkte van de spoel het hoogst is.
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Re: Kan ik deze spoel nog gebruiken?

Bericht door OldSkool »

Bedankt voor de antwoorden. :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”