Hele korte vraag over een tweet.
Moderator: Beheerdersteam
Hele korte vraag over een tweet.
Beste medebouwers.
Hoeveel verschil maakt één Halve tot een hele wikkeling op de spreekspoel van een tweet?
had namelijk een tweet met een gebroken draadje vlak op de spreekspoel enige manier om dit te repareren was om ongeveer één wikkeling af te pellen en opnieuw aan te sluiten, omdat het zo dicht op de spreekspoel zat zou een soldering niet houden door de beweging.
Alvast dank.
Hoeveel verschil maakt één Halve tot een hele wikkeling op de spreekspoel van een tweet?
had namelijk een tweet met een gebroken draadje vlak op de spreekspoel enige manier om dit te repareren was om ongeveer één wikkeling af te pellen en opnieuw aan te sluiten, omdat het zo dicht op de spreekspoel zat zou een soldering niet houden door de beweging.
Alvast dank.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Hele korte vraag over een tweeter
hangt er van af: was het een underhung spreekspoel dan ga je er meer last van hebben dan met een lange spreekspoel. in dat laatste geval zal je waarschijnlijk pas bij wat grotere volumes meer vervorming gaan krijgen.
Re: Hele korte vraag over een tweet.
inmiddels speelt ie weer en kan eigenlijk weinig horen van vervorming oid. Misschien nog niet hard genoeg gespeeld whehe
maar dank voor uw antwoord.
spreekspoel was denk ik ongeveer 0.5cm lang.
Onwijs dun draad en een heleboel wikkelingen van wat ik zo kon zien.
spreekspoel was denk ik ongeveer 0.5cm lang.
Onwijs dun draad en een heleboel wikkelingen van wat ik zo kon zien.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dit ga je verder niet horen, hang er een impedantiemeter aan en je zult zien dat er vrijwel geen verschil is met de andere tweeter, het verschil dat je ziet is de normale tolerantie die nu eenmaal voorkomt met de fabricage.
Belangrijker is of de spreekspoel in zijn geheel niet te heet geworden is, dat zou ernstiger zijn dan die halve wikkeling die je mist.
Indien de spreekspoel er voor de rest gewoon netjes uit zag dan zal de tweeter gewoon weer netjes functioneren.
Hetgeen wat Henk-Jan uitlegt heeft wel degelijk ook grond alleen dan meer in het geval van woofers, ik denk namelijk niet dat tweeters een underhung spreekspoel hebben.
Als je een woofer hebt met een underhung spreekspoel die dus maar deels in het magneet veld zit (met de unit in ruste) en je gaat die dan afwikkelen dan houdt je dus minder wikkelingen binnen het magneet veld over.
Ik denk alleen dat het ook dan wel om meer dan één wikkeling moet gaan maar toch is het dan wel een mee wegende kwestie.
Belangrijker is of de spreekspoel in zijn geheel niet te heet geworden is, dat zou ernstiger zijn dan die halve wikkeling die je mist.
Indien de spreekspoel er voor de rest gewoon netjes uit zag dan zal de tweeter gewoon weer netjes functioneren.
Hetgeen wat Henk-Jan uitlegt heeft wel degelijk ook grond alleen dan meer in het geval van woofers, ik denk namelijk niet dat tweeters een underhung spreekspoel hebben.
Als je een woofer hebt met een underhung spreekspoel die dus maar deels in het magneet veld zit (met de unit in ruste) en je gaat die dan afwikkelen dan houdt je dus minder wikkelingen binnen het magneet veld over.
Ik denk alleen dat het ook dan wel om meer dan één wikkeling moet gaan maar toch is het dan wel een mee wegende kwestie.
Volgens mij is een 'underhung' spreekspoel bij tweeters eerder regel dan uitzondering.Olaf Markus schreef:ik denk namelijk niet dat tweeters een underhung spreekspoel hebben.
Ik heb nog nooit een tweeter gezien met een overhung spreekspoel.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
voor een underhung heeft Olaf t al uitgelegd. voor een overhung spoel gaat op dat je door af te wikkelen de spoel korter maakt, en je dus ietwat eerder in het gebied komt dat de spoel uit het lineaire magneetveld komt.bert stoltenborg schreef:Leg eens uit, HJ?
In beide gevallen zal de spoel iets kleiner in waarde worden en het veld ietsje zwakker. Maar het zal allemaal niet veel uitmaken. En inderdaad Olaf, zoals richard aangeeft, voor tweeters is underhung meer regel dan uitzondering.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat klopt, ik was om 5:53 am slechts "bijna" wakker, bedankt voor de correctiejeroen_d schreef:In beide gevallen zal de spoel iets kleiner in waarde worden en het veld ietsje zwakker. Maar het zal allemaal niet veel uitmaken. En inderdaad Olaf, zoals richard aangeeft, voor tweeters is underhung meer regel dan uitzondering.
Iedereen hartelijk dank voor uw input.
@ olaf de rest van de spreekspoel zag er idd nog keurig uit de breuk zat precies op de plek van de rolrand (voorzover je daar over kan spreken bij een dome tweet) maar denk dat het echt een puur mechanische breuk geweest is. Hopelijk is het geen fout in de Tweet want dan blijf je afwikkelen.
Groet en dank.
Harm.
@ olaf de rest van de spreekspoel zag er idd nog keurig uit de breuk zat precies op de plek van de rolrand (voorzover je daar over kan spreken bij een dome tweet) maar denk dat het echt een puur mechanische breuk geweest is. Hopelijk is het geen fout in de Tweet want dan blijf je afwikkelen.
Groet en dank.
Harm.
Een beroemde: Scan Speak Revelator. Maar ze zijn in de minderheid.Ronkel schreef:Ik heb nog nooit een tweeter gezien met een overhung spreekspoel.
Is het het aanhechtingspunt van de litze gebroken? Vaak is de toeleidende draad of litze van een beryllium-koperlegering dat is beter bestand tegen mechanische belasting. Gewoon koper breekt hier veel te snel.hrscharft schreef:...maar denk dat het echt een puur mechanische breuk geweest is.
"Vaak" geldt hier voor de wat duurdere tweeters. Ik heb net de SEAS 22TAF/G gemonteerd, en wat klinken die goed voor die 30 Euro p/st.! Echter hier geen litze. Het is dus een kwestie van geld.richard schreef:Een beroemde: Scan Speak Revelator. Maar ze zijn in de minderheid.Ronkel schreef:Ik heb nog nooit een tweeter gezien met een overhung spreekspoel.
Is het het aanhechtingspunt van de litze gebroken? Vaak is de toeleidende draad of litze van een beryllium-koperlegering dat is beter bestand tegen mechanische belasting. Gewoon koper breekt hier veel te snel.hrscharft schreef:...maar denk dat het echt een puur mechanische breuk geweest is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
met underhung wordt neem ik aan een verzonken spreekspoel bedoeld?
Heb niets tegen onze buren hoor... alleen wel meer met onze taal
Heb niets tegen onze buren hoor... alleen wel meer met onze taal