Uitschakelplop, hoe kom ik er vanaf?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Arno

Uitschakelplop, hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Arno »

Ik heb hier een versterkertje aangesloten op de tv in de slaapkamer. Netjes weggewerkt in een meubel met ingebouwde speakertjes.

De versterker is aangesloten op de hoofdtelefoonuitgang van de tv. Het punt is nu dus, dat als de tv uitgaat, dit een behoorlijke uitschakelplop geeft. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want daar wordt de ander wakker van.
Nu wil ik het versterkertje aan laten staan, omdat het anders een heel gedoe is met uitzetten, wat dan ook niet meer met de afstandsbeniening gaat.

Is er een manier om die plop weg te krijgen? Het hoeft geen audiofiele oplossing te zijn.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Uitschakelplop, hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Marp »

Eerst de versterker uitzetten? Of een relais op de luidsprekeruitgangen (of evt. de hoofdtelefoonuitgang), wat onmiddelijk afvalt zodra de voedingsspanning wegvalt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is een lastige. In de TV kun je niet klooien w.d.b. en die is wel de veroorzaker. Blijft toch over de versterker eerst uitzetten.

Wat je wel kunt proberen is om de hoofdtelefoon uitgang af te sluiten met 47 ohm. Dus van de linker en rechter HP uitgang ieder een weerstandje solderen in de plug naar massa. Vaak wordt het daarmee een stuk minder maar een garantie is het niet.

Als het werkt om eerst de versterker uit te zetten zou misschien zo'n Master-slave stekkerblok voor de PC kunnen helpen. Dus als je de TV uitzet (master) ook automatisch ook de versterker uitgaat (slave). Weet alleen niet of dat ook snel genoeg gaat, ze gaan tegelijk uit. Maar heb je nog zo'n blok liggen is het te proberen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Als het relais eveneens vanaf dat stekkerblok wordt geschakeld valt het waarschijnlijk sneller af dan dat de apparaten hun elco's kunnen leegtrekken.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Heel makkelijk en speciaal voor luie mensen:
Afbeelding
Krengen kosten nog geen tientje (action bijv) en werken prima. Kun je ook gelijk de verlichting in de slaapkamer mee schakelen of wat je ook wil (waar een stekker aan zit).
Dan dus eerst de versterker uit zetten en dan de tv. Probleem opgelost. Als je de tv ook op die schakelaar zet is het *klik* *klik* en alles is uit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Als het relais eveneens vanaf dat stekkerblok wordt geschakeld valt het waarschijnlijk sneller af dan dat de apparaten hun elco's kunnen leegtrekken.
Ja kan ook nog, een 24V-AC relais met een trafootje direct op het blok aansluiten wat het signaal uit de HP aansluiting schakelt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wat me ineens opvalt:
Arno schreef:
, want daar wordt de ander wakker van.
Nu wil ik het versterkertje aan laten staan,
Bedoel je dat er geen plop is als je TV uitzet en de versterker aan laat staan?
Arno

Bericht door Arno »

Marp schreef:
Wat me ineens opvalt:
Arno schreef:
, want daar wordt de ander wakker van.
Nu wil ik het versterkertje aan laten staan,
Bedoel je dat er geen plop is als je TV uitzet en de versterker aan laat staan?
Nee, ik bedoelde dat ik de versterker aan wil laten staan, omdat die weggewerkt zit in het meubel. Maar juist omdat ie dus nog aanstaat terwijl de tv wordt uitgeschakeld, krijg ik die plop.
Maar ik denk dat ik toch maar iets bedenk om de versterker uit te kunnen zetten, hetzij met die dingen die Vinculum aandroeg, of op een andere manier.

Hier trouwens een plaatje van het meubeltje. Opgetrokken uit restmateriaal en voorzien van deze luidsprekers, en dus het versterkertje van Cobaltjeh. Oh ja, het stukje luidsprekerdoek was een donatie van hannesie :D
Bijlagen
slaapkamermeubel.jpg
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik herken mijn speakers niet meer terug, die hebben me een mooi kastje gekregen! :D

Ik zou zoeken naar een manier om de versterker (Eventueel op afstand) uit te zetten. Het versterkertje altijd aan laten staan is ook nogal een overbodig iets.

Eventueel kan je nog een signaal detectie circuit maken, om alles te automatiseren, echter ben je dan uiteindelijk wel meer kwijt dan een simpel klink aan/uit systeem.

Bijvoorbeeld iets in de zin van: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... l+detectie

Echter zit je dan nog met het probleem dat je de plop weg moet werken op een of andere manier. Aangezien de plop eerder komt dan het wegvallen van het signaal.

Je kan natuurlijk ook altijd lid worden van de Anti 'kabouter' plop club! Dan hebben we al 4 leden! :rofl:
SuperR

Bericht door SuperR »

Passief highpass filtertje op 40-70Hz ??

http://en.wikipedia.org/wiki/High-pass_filter Is het proberen waard en kost je een weerstandje en twee condensatortjes.. Je moet dan alleen even meten wat de ingangsimpedantie van je versterkerbordje is. Die weerstand moet je weten als je een passief filtertje wil maken.

Ik neem tenminste aan dat een plop gewoon iets vervelend laagfrequent is..
markbakk

Bericht door markbakk »

My 2ct: die plop wordt veroorzaakt door de uitgangsversterker in de TV die bij uitschakelen niet netjes de uitgang afschakelt. Het is een hoofdtelefoonversterker, dus mijn eerste suggestie is de uitgang van dat ding eens met een serieuze weerstand te belasten (100 Ohm). Zei Peter ook al. Dus in feite verlagen van de ingangsimpedantie van het versterkerboardje. Of weerstandjes gaan solderen in het kabeltje tussen signaal en massa. Wel aan de kant van de versterkeringang natuurlijk...
Arno

Bericht door Arno »

SuperR schreef:
Passief highpass filtertje op 40-70Hz ??

http://en.wikipedia.org/wiki/High-pass_filter Is het proberen waard en kost je een weerstandje en twee condensatortjes.. Je moet dan alleen even meten wat de ingangsimpedantie van je versterkerbordje is. Die weerstand moet je weten als je een passief filtertje wil maken.

Ik neem tenminste aan dat een plop gewoon iets vervelend laagfrequent is..
Nou het is meer TAK-TIK-BLOB :mrgreen:

Zoals Cobaltjeh ook al zei, de versterker altijd aan laten staan is nogal overbodig. Eerst maar eens die luiheid proberen te omzeilen met een of andere schakelaar. :wink:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Arno schreef:
Eerst maar eens die luiheid proberen te omzeilen met een of andere schakelaar. :wink:
Zie 9 berichten geleden...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

cobaltjeh schreef:
Ik herken mijn speakers niet meer terug, die hebben me een mooi kastje gekregen! :D

Ik zou zoeken naar een manier om de versterker (Eventueel op afstand) uit te zetten. Het versterkertje altijd aan laten staan is ook nogal een overbodig iets.

Eventueel kan je nog een signaal detectie circuit maken, om alles te automatiseren, echter ben je dan uiteindelijk wel meer kwijt dan een simpel klink aan/uit systeem.

Bijvoorbeeld iets in de zin van: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... l+detectie

Echter zit je dan nog met het probleem dat je de plop weg moet werken op een of andere manier. Aangezien de plop eerder komt dan het wegvallen van het signaal.

Je kan natuurlijk ook altijd lid worden van de Anti 'kabouter' plop club! Dan hebben we al 4 leden! :rofl:

Graag bij mij opgeven! :lol:

De ledenadministratie
Plaats reactie