SEAS 25TF

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hrscharft

SEAS 25TF

Bericht door hrscharft »

Ik heb hier nog een paartje SEAS 25TF tweets liggen. Is er iemand bekend met deze driver? En kan iemand me eventueel vertellen waarmee ze mooi te combineren zijn?

http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 6_25tf.pdf

Op het moment denk ik er over om ze samen met een paar skytronic mid woofs in een kast te klatsen van een liter of tien en kijken wat er van te maken is maar misschien is hier wel wat veel mooiers mee te bouwen vandaar.

Groet,

Harm.
Bijlagen
image2.php.jpg
image.php.jpg
image3.php.jpg
hrscharft

Re: SEAS 25TF

Bericht door hrscharft »

Niemand?
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

We hebben deze tweeter in het verleden heel veel gebruikt in diverse ontwerpen met Davis, Audax, Kef en Focal
We gebruikten toen vrijwel altijd een 12dB filtertje voor deze. Was een magnifieke tweeter voor het geld.

Rudy
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Beste Rumoh

Zou je nog kunnen vertellen wat voor crossover punt je dan gebruikte? datasheet zegt FS op 1kz
Dus mijn gevoel zegt inzetten vanaf 2-2.5 kz zit ik dan goed?

Groet,

Harm.

PS: heb je misschien nog ergens een linkje naar een van de bovenstaande ontwerpen die je noemde?
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Ik heb geen linkjes naar die ontwerpen, ze dateren alweer van 1991-1996 van voor het Internet tijdperk. We hebben ooit 2 ontwerpen ermee in de Elektuur Luidsprekers specials gehad, nl de 'Parure' en de 'Sydwei', Ik zal eens kijken of ik de boel kan scannen. Alle documentatie die er was is helaas met de beëindiging van ClearSound destijds verloren gegaan.
Het hang wat van je woofertje af maar je komt over het algemeen rond de 2.5kHz uit

Rudy
Ronkel

Bericht door Ronkel »

De datasheet vermeldt een aanbevolen crossover van minimaal 3000 Hz. De power handling is 55 W bij een 2e orde op 4000 Hz. Erg laag inzetten zou vanwege power handling wel eens een probleem kunnen zijn. Ik zou die 3000 Hz aanhouden, minimaal 2e orde.
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Ik zou eerst wel eens willen weten wat voor een mid(woofer) die skytronics is en het luister niveau wat bereikt wil worden voordat we over power handling beginnen.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Het gaat om dit midwoofertje,

Afbeelding
Specificaties

Diameter 5.25" (135mm)

RMS Vermogen 100W

Maximaal Vermogen 200W

Frequentie Bereik 35 - 8,000Hz

Impedantie 8 ohm

SPL ( 1W / 1m ) 84,8dB

Magneet Gewicht 20oz

Spreekspoel 4 Layer

De tsp's voor zover ik ze heb kunnen vinden staan in de screens van de sim.
Bijlagen
Image1.jpg
Image2.jpg
John P

Bericht door John P »

Ik heb eens wat gespeeld met deze drivers, ik kreeg er geen fatsoenlijk geluid uit: het geluid bleef heel lui. :?
Ik kan de metingen (bijna) niet meer vinden, maar ik meen mij te herinneren dat Qts richting 0,5 ging. Ik heb alleen nog een watervalmeting in een kleine monitor die laat zien dat boven 2Khz de woofer niet meer bruikbaar is en dat er een resonantie bij 5 Khz zit.
Skytronic 13cm waterval.gif
PS: Toch de gemeten TSP gevonden:
TSP-Skytronic.JPG
TSP-Skytronic.JPG (34.07 KiB) 388 keer bekeken
hrscharft

Bericht door hrscharft »

weet je zeker dat dat hetzelfde drivertje is?
aangezien je SD bijna 50cm^2 verschilt. Dit lijkt me iets dat een redelijk vast gegeven is?

het gaat in mijn geval om de 902.420.

Afgezien van dat. Hartelijk dank voor de gegevens die je opgezocht hebt.

Gr,

Harm.
John P

Bericht door John P »

Ik zie in de file het kenmerk 902.420 staan dus ik denk dat dit hetzelfde is. Een Sd van 78 cm2 hoort bij een doorsnede van 10 cm tot het midden van het rubber, dus dat lijkt mij geen rare maat.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

ke prima doorsnede van 10cm alleen als ik hier even grof meet kom ik op een straal can 6.5 cm

6,5x6,5x pie = 132cm^2

Het is niet dat ik eigenwijs wil doen en neem ieders advies hier altijd ook ter harte. Probeer alleen uit te sluiten dat het over dezelfde driver gaat :)
John P

Bericht door John P »

Ik meet altijd tot het midden van de rubber rolrand. Ik heb het chassis niet meer dus ik kan het niet meer controleren. Het zou mij trouwens ook niet verbazen als er een redelijk groot verschil tussen de drivers onderling (met het zelfde chassisnr) zit bij deze goedkope drivers. Ik heb ze trouwens ook redelijk mishandeld, in die zin dat ik deze drivers in vele testkastjes heb gebouwd om te leren. Ook hebben ze vast in de hobbykamer gestaan toen ik aan het zagen was. Zij zijn gestorven tijdens een vivisectie :oops: ten behoeve van mijn wetenschap.
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Die Sd van 78 klopt wel ongeveer. Het is niet de mooiste driver om mee te werken icm met een tweeter met zeer lage Fs wil het misschien nog wel waarbij de resonantie piek bij 4k ook nog wel wat aandacht nodig zal hebben.

En idd zit er nogal wat verschil tussen de drivers en niet zo'n klein beetje ook.
Plaats reactie