4 ohm speaker en 8 ohm tweeter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
lennert

4 ohm speaker en 8 ohm tweeter

Bericht door lennert »

Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en heb een vraag. Ik ben sinds enige tijd in het gelukkige bezit van een luxman c03 voor en m03 eindversterker. Deze m03 kan op 4, 6 en 8 0hm spelen. Nu heb ik een zelfbouwset van dynaudio met de volgende componenten:
1. Woofer esotec 20w75 4 of 8 ohm?
2. Midden ? wel 4 ohm
3. Tweeter esotec d260 8 ohm

Op welke stand zouden jullie je versterker nu zetten? 8 of 4 ohm?
Ik heb werkelijk geen idee, heb de zelfbouw gekocht van mijn oom en heb er niet al teveel verstand van. Wat ik wel weet is dat de dynaudio's goeie speakers zijn.

Ik hoop dat jullie dit weten?
nl3prc
Contacteer:

Re: 4 ohm speaker en 8 ohm tweeter

Bericht door nl3prc »

Als je woofer 4 Ohm is lijkt het me handig om de boel dan ook op 4 Ohm aan te sluiten.

als het alleen je midden is die 4 Ohm is zit daar vermoedelijk een weerstand tussen van ongeveer 4 Ohm om zo ook je midden op 8 Ohm te krijgen.
In dat geval kan hij op 8 Ohm maar op 4 zal het ook geen probleem zijn.

Ik zou maar eens wat meer info aan je OOM vragen en mischien heeft hij nog wel een tekening van het geheel.

B.V. over wat voor een filter er in die boxen zit.
lennert

Bericht door lennert »

Bedankt voor je antwoord,

Ik zou het graag willen vragen, maar mijn oom is 2 jaar terug overleden.
Ik heb verder geen schema's, op de woofer is niet te zien of het 4 of 8 ohm is.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Je kan er zelf heel makkelijk achter komen een 4 Ohms speaker zal op een weerstand meting met multimeter op ongeveer 3,8 tot 4 Ohm aangeven en een 8 Ohm zal ongeveer 7,6 tot 8 Ohm meten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

nl3prc schreef:
als het alleen je midden is die 4 Ohm is zit daar vermoedelijk een weerstand tussen van ongeveer 4 Ohm om zo ook je midden op 8 Ohm te krijgen.
Dat zou ik een vreemde aanpak vinden. Gewoonlijk stem je de filtercomponenten gewoon af of de impedantie van de luidsprekerunit. Tenzij de middentoner zo'n hoog rendement heeft dat hij ruim 2x zo zacht moet gaan spelen, dan zou zoiets een overweging kunnen zijn i.p.v een L-pad.

Het is geen probleem om 8 Ohm luidsprekers aan een 4 Ohms versterker te hangen. Andersom wordt de versterker onstabiel. Als je er dus niet uitkomt of twijfelt zou ik hem op 4 Ohm zetten.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Marp schreef:
Dat zou ik een vreemde aanpak vinden. Gewoonlijk stem je de filtercomponenten gewoon af of de impedantie van de luidsprekerunit. Tenzij de middentoner zo'n hoog rendement heeft dat hij ruim 2x zo zacht moet gaan spelen, dan zou zoiets een overweging kunnen zijn i.p.v een L-pad.

Het is geen probleem om 8 Ohm luidsprekers aan een 4 Ohms versterker te hangen. Andersom wordt de versterker onstabiel. Als je er dus niet uitkomt of twijfelt zou ik hem op 4 Ohm zetten.
Dat is natuurlijk ook een optie maar bedenk wel dat een 4 Ohm midden zowiezo harder klinkt dan een 8 Ohm midden op het zelfde voltage.

Maar zoals ik het begrijp zijn het al boxjes dus neem ik ook aan dat er al een aanpassing in zit.

En met een 4 Ohm speaker op een 8 Ohm versterker wordt het niet alleen onstabiel maar je heb ook de kans dat je je versterker opblaast.

Dus heb je wel gelijk als je het niet zeker weet gewoon op de 4 Ohms uitgang van je versterker aansluiten.
lennert

Bericht door lennert »

Oke allen bedankt voor de tips, het speelt op 4 ohm en klinkt geweldig. Ga er dus vanuit dat het goed zit!
Nu nog een m03 op de kop tikken dan kan ik bi-ampen

Nogmaals bedankt voor de tips
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bi-ampen voor meer vermogen, of om de weergavekwaliteit te verbeteren? Verbetering van de weergavekwaliteit door meer versterkers bereik je doorgaans slechts als je ook aktief filtert, waarbij elke versterker een verschillend deel van het signaal verwerkt. Enkel bi-ampen levert weinig op.
Plaats reactie