Pagina 1 van 3

Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 14:15
door josh
Ik heb 3 weg luidsprekers en ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit.
Echter het nadeel zijn de afmetingen: b=30 cm, diepte 40 cm en hoogte 110 cm.
De toegepaste woofer heeft ca. 30L kastruimte tot zijn beschikking. De middentoner heeft ca. 9L.
Nu wil ik nieuwe kasten gaan bouwen met een smal front(19cm) en met de woofer dus aan de zijkant. Inhoud laag hetzelfde houden, baspoort aanpassen. Inhoud van de middentoner verlagen naar ca. 6 L.
Overgangsfrequentie van mid naar laag ligt rond de 100Hz.

Kan dit zomaar of moet alles weer opnieuw worden ingemeten met als gevolg enige filteraanpassingen?

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 14:18
door Ronkel
Je zult zeer waarschijnlijk je filter moeten aanpassen (o.a. vanwege andere plaatsing op de kast en veranderd volume van de middentoner). Meer informatie over de gebruikte units is dan ook noodzakelijk.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 15:01
door arjank
Josh, om het misschien iets makkelijker te maken zou je het laag aktief kunnen aansturen (met bijv een micov am80 of am120 of zo'n module van conrad, eentje daarvan kun je kwa fase traploos instellen). Dit geeft wat meer flexibiliteit bij de overgang tussen de mid en het laag. Dit heb ik ook gedaan bij dit ontwerp viewtopic.php?f=15&t=8567

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 16:12
door josh
Ronkel schreef:
Je zult zeer waarschijnlijk je filter moeten aanpassen (o.a. vanwege andere plaatsing op de kast en veranderd volume van de middentoner). Meer informatie over de gebruikte units is dan ook noodzakelijk.
Ronkel,
Plaatsing op de kast heeft toch weinig invloed als je op 100Hz filtert?
Wat voor een verandering in het frequentieverloop veroorzaakt de volumeverandering van de middentoner?
arjank schreef:
Josh, om het misschien iets makkelijker te maken zou je het laag aktief kunnen aansturen (met bijv een micov am80 of am120 of zo'n module van conrad, eentje daarvan kun je kwa fase traploos instellen). Dit geeft wat meer flexibiliteit bij de overgang tussen de mid en het laag. Dit heb ik ook gedaan bij dit ontwerp viewtopic.php?f=15&t=8567
Arjank,
Heb ik al aangedacht maar vanwege de kosten en een extra kabel(230V) naar de speakers wil ik dit voorkomen.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 16:35
door markbakk
josh schreef:
Plaatsing op de kast heeft toch weinig invloed als je op 100Hz filtert?
Wat voor een verandering in het frequentieverloop veroorzaakt de volumeverandering van de middentoner?
De (uitwendige) vorm van je luidspreker is van grote invloed op de FR (frequency response). Dat ga je vooral merken in het middengebied (300-1500Hz).
Het volume achter de middentoner bepaalt (deels) de weergave van het lage middengebied (100-500Hz). Ook dat heeft dus invloed.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 16:35
door arjank
josh schreef:

Arjank,
Heb ik al aangedacht maar vanwege de kosten en een extra kabel(230V) naar de speakers wil ik dit voorkomen.
Extra 230v kabel naar de speakers is niet nodig, bij dat project wat ik gemaakt heb zit de plate amp in een apart kastje.
Je kunt dit dus met een extra normale luidspreker kabel uitvoeren, of je koopt een 4 aderige kabel, zit alles in een kabel.

Extra kosten valt denk ik wel mee, een plate amp van mivoc heb je al vanaf 80euro. een beetje fatsoenlijk passief filter voor zo'n laag overname punt kost een beetje meer....

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 17:26
door Ronkel
markbakk schreef:
Het volume achter de middentoner bepaalt (deels) de weergave van het lage middengebied (100-500Hz). Ook dat heeft dus invloed.
Plus dat de impedantie van de middentoner verandert en dus de werking van het filter.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 18:08
door Olaf Analogue
Wat voor luidsprekers zijn dit ? de afmetingen zijn enorm maar de woofer heeft slechts 30 liter tot zijn beschikking, waar gaat de rest van de inhoud aan op?

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 20:23
door josh
Olaf Markus schreef:
Wat voor luidsprekers zijn dit ? de afmetingen zijn enorm maar de woofer heeft slechts 30 liter tot zijn beschikking, waar gaat de rest van de inhoud aan op?
Ik dacht even zelf luidsprekers te ontwerpen en had 3 units uitgekozen en de kast alvast gebouwd. Kast heeft bolle zijkanten en is opgebouwd uit plakken mdf. Toen ik navraag ging doen over de gekozen units en advies/prijzen voor metingen liep ik tegen het feit dat de gekozen woofer en midtoner niet lekker bij elkaar aansloten.
Na bijval van een goede diy'er is op zijn advies voor een andere woofer gekozen die beter aansloot bij de midtoner en dus minder inhoud nodig had.. Ik heb dus het onderste gedeelte van de box kleiner kunnen maken.
Gelukkig had ik de units nog niet aangeschaft en had de woofer dezelfde inbouwmaat.
Deze diy'er heeft ook de metingen verricht en de uiteindelijke sound is uiteindelijk perfect geworden.
Vandaar dus de grote afmetingen en de reden dat ik dus een nieuwe kast wil bouwen, het kan een stukkie kleiner.

Aan de reacties te zien heeft verandering van de kast veel gevolgen en dien ik dus weer door iemand het geheel te laten inmeten.
Zijn er nog diy'er die dat willen doen!!?

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 20:36
door SARK
:foto:

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: do 08 dec 2011, 20:50
door josh
SARK schreef:
:foto:

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: za 10 dec 2011, 10:47
door josh
Zou de plaatsing van de woofer aan de zijkant zo dramatisch kunnen uitpakken dat de match met de mid niet goed te krijgen is?
Het betreft overigens de Scanspeak units 22W4851T00 en 15M4831G00.
Luidsprekers hebben nou een BR van dia 10,5 , L ca. 52 cm.
Deze wil ik verkleinen naar dia 7, L ca. 27 cm.
Wat voor een gevolgen heeft dat in klank?

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: za 10 dec 2011, 11:15
door hsmeets
Hoe heb je de BR poort afmetingen bepaald?

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: za 10 dec 2011, 11:34
door josh
Met winisd, hoezo?

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: za 10 dec 2011, 15:13
door hsmeets
josh schreef:
Met winisd, hoezo?
Ik kreeg even het idee, dat je die 'zo maar' bedacht had. Maar winisd is prima om te zien of de poort en totale afstemming is wat je wilt hebben.

Woofer gaat vanaf een bepaalde freq. bundelen, beste is om de wissel frequentie naar de mid dan ook niet boven die frequentie te leggen.

Zie bv de visaton ontwerpen met woofer opzij, die houden de overname laag.

Gevoelsmatig, vind ik, krijg je meer een 2-weg plus woofer systeem en minder een echtte 3 weg waar de overname naar de mid hoger kan liggen en je een echtte mid unit kan inzetten.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 18:29
door josh
Hoe wordt eigenlijk de inhoud van de midunit bepaald?

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 19:40
door dre
winisd.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 19:59
door josh
dre schreef:
winisd.
Als ik dat doe kom ik met een Scanspeak 15M4531K00 op een inhoud van slechts 2,5 L.
Klopt dit wel? Dacht dat de inhoud altijd rond de 6L zat.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 21:33
door Marp
2,5 l (hier 2,8 l) in een gesloten behuizing bij een Qtc van 0,71 en 6,2 l als je hem kritisch afstemt (Qtc = 0,5).

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 7:18
door richard
Marp schreef:
De formules voor het berekenen van het kastvolume en resonantiefrequentie zijn weggevallen.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 9:20
door markbakk
Een middentoner op een kast gaan afstemmen en dan doen alsof er geen highpass voor komt gaat niet werken. Je moet het totaal van elektrische en mechanisch-akoestische filters als ontwerpuitgangspunt nemen.
BTW, welke Xmax hebben die 15M's? Is wel redelijk bepalend voor de inzet vanaf pak 'm beet 150Hz.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 9:41
door Ronkel
Ik zou als het even kan mikken op een Qtc van 0,7, dan heb je zonder filter nog geen opslingering en een beperkte impedantiepiek, wat het filteren makkelijker maakt.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 11:43
door josh
markbakk schreef:
Een middentoner op een kast gaan afstemmen en dan doen alsof er geen highpass voor komt gaat niet werken. Je moet het totaal van elektrische en mechanisch-akoestische filters als ontwerpuitgangspunt nemen.
BTW, welke Xmax hebben die 15M's? Is wel redelijk bepalend voor de inzet vanaf pak 'm beet 150Hz.
Xmax=+/- 8 mm.

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 13:03
door Boppo84
3mm

8mm = Xmech

Re: Slanke luidspreker, woofer aan de zijkant

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 15:22
door Tom Magchielse
josh schreef:
Ik heb 3 weg luidsprekers en ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit.
Echter het nadeel zijn de afmetingen: b=30 cm, diepte 40 cm en hoogte 110 cm.
De toegepaste woofer heeft ca. 30L kastruimte tot zijn beschikking. De middentoner heeft ca. 9L.
Nu wil ik nieuwe kasten gaan bouwen met een smal front(19cm) en met de woofer dus aan de zijkant. Inhoud laag hetzelfde houden, baspoort aanpassen. Inhoud van de middentoner verlagen naar ca. 6 L.
Overgangsfrequentie van mid naar laag ligt rond de 100Hz.

Kan dit zomaar of moet alles weer opnieuw worden ingemeten met als gevolg enige filteraanpassingen?
Ik ben wat optimistischer. De woofer heeft aan de voorkant tot 100 Hz nog nauwelijks last van kasteffecten (diffractie) en zal dat aan de zijkant ook niet hebben. De midrange krijgt nu een smaller front wat de diffractieproblemen naar hogere frequenties zal verschuiven. Er zou best een vervelend piekje in het middengebied bij kunnen komen, dat zou een kleine notch kunen vergen. Je zou met "The Edge"eens moeten nagaan hoe het diffractie-effect verandert in de smallere kast. Daarbij valt ook te overwegen, de midrange niet precies in het midden te plaatsen. Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee.
Tom