Filtervraag: Eton Empire

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
peter1961

Filtervraag: Eton Empire

Bericht door peter1961 »

Zoals enkele forumleden misschien wel al weten is dat ik bezig ben met het bouwen van Eton weergevers.
Nu de kasten klaar zijn en het filter extern provisorisch verbonden was werd ik verrast met een zeer open en directe weergave.
Echter ik ontdekte dat het parallel gedeelte van de laag / midden sectie niet verbonden was.
Ik speelde hiermee dus eigenlijk alleen met een spoel in serie.
Na het parallel gedeelte op de juiste wijze te hebben aangesloten werd het geluidsbeeld naar mijn smaak een stuk minder open en van de ruimtelijkheid die ik voorheen had ervaart bleef ook beduidend minder over.
Ik begrijp dat je niet zomaar een bestaand filter ontwerp om zeep kan helpen maar ik zit hiermee toch met een dilemma.
Of zijn er nog alternatieven om het filter correct aan te passen.
het laag / midden filter bestaat uit een spoel van 1mH in serie met parallel een condensator van 3.9uF, spoel van 0.39mH en weerstand van 1.5 ohm.
Ik heb niets gemeten maar gewoon op het gehoor ervaren.
Verder vraag ik mijzelf als leek af in hoeverre kastdemping en akoestiek een rol spelen bij het ontwerpen van een juist filter
markbakk

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door markbakk »

De vraag is wel of één luisterervaring je nu meteen op het spoor moet zetten van het aanpassen van je filter. Alleen zeer ervaren luisteraars (die dagelijks naar veel verschillende luidsprekers luisteren) zullen misschien kunnen beoordelen of een luidspreker niet goed is afgestemd. Gun jezelf wat meer tijd om te wennen aan het correcte filter, want je gehoor went overal aan, maar kan je ook behoorlijk voor het lapje houden.

Uiteraard heeft akoestiek invloed op de afstemming van je filter overigens. Demping van je luidspreker m.i. nogal wat minder, de problemen die je krijgt met verkeerde demping zijn doorgaans niet met een wisselfilter op te lossen.
peter1961

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

markbakk schreef:
De vraag is wel of één luisterervaring je nu meteen op het spoor moet zetten van het aanpassen van je filter. Alleen zeer ervaren luisteraars (die dagelijks naar veel verschillende luidsprekers luisteren) zullen misschien kunnen beoordelen of een luidspreker niet goed is afgestemd. Gun jezelf wat meer tijd om te wennen aan het correcte filter, want je gehoor went overal aan, maar kan je ook behoorlijk voor het lapje houden.

Uiteraard heeft akoestiek invloed op de afstemming van je filter overigens. Demping van je luidspreker m.i. nogal wat minder, de problemen die je krijgt met verkeerde demping zijn doorgaans niet met een wisselfilter op te lossen.
ok bedankt,

ik heb overigens om die reden besloten om met de originele filteropzet te blijven spelen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”