Faseverandering door filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pietje

Faseverandering door filter

Bericht door pietje »

Ik heb een vraag waar ik niet zo snel het antwoord op kan vinden (of in ieder geval geen eenduidig antwoord). Bij het ontwerpen van een filter wordt er vooral geprobeerd een vlakke amplitude curve te krijgen, zodat elke frequentie even luid wordt weergegeven.

Bij het toepassen van spoelen en condensators in de filters krijg je fase draaiing. In tijddomein betekend dat de ene frequentie later wordt weergegeven dan de andere. In hoeverre is het belangrijk om de fase draaiing te beperken (dus werken met lage orde filters) en is de fasedraaiing uberhaupt hoorbaar? Zijn er ook ontwerp 'regeltjes' die voorschrijven hoeveel fasedraaiing je mag toestaan zodat je het niet merkt?

Via google krijg je zeer veel uiteenlopende informatie, daarom vraag ik het hier.
Pjotr

Re: Faseverandering door filter

Bericht door Pjotr »

Deze vraag is al zo oud als x-over filters zelf en een eenduidig antwoord zal hier ook niet komen. Ieder voor zich heeft daar een mening over en zul je daar zelf uiteindelijk een mening over moeten vormen.

Wat i.i.g. onderzocht is, is dat fase draaiing van een goed x-over mits die geldelijk verloopt over de frequentie, niet waarneembaar is met muzieksignalen.
vigier

Bericht door vigier »

Wat ik in ieder geval wel geleerd heb is bij de overgang tussen 2 units de fase aansluiting zo goed mogelijk te maken (dus geen "sprongen" er tussen). Over de fase draaiing in totaal heb ik geen mening :)
pietje

Bericht door pietje »

Bedankt voor de info
threshold

Bericht door threshold »

Wat in het algemeen uit de onderzoeken komt, is dat een (geleidelijke) fasedraaing alleen hoorbaar wordt bij grote tijdsverschillen. Dan praat je over meer dan 360 graden bij tamelijk lage frequenties. Het zou dus bij subwoofers e.d. hoorbaar kunnen worden.
Verder is m.i. het allerbelangrijkste dat rond de overname frequentie (en nog wel een octaaf eronder en erboven, is mijn persoonlijke ervaring) het faseverloop van de twee drivers ongeveer gelijk loopt. De eerste orde freaks zullen het hier wel niet mee eens zijn, want bij hun loopt de tweeter steeds 90 graden voor op de woofer. Al die filteronderdelen zouden ook slecht zijn voor het geluid.
Mijn eigen ervaring is dat je steiler moet filteren bij hogere frequenties. De interferenties die ontstaan bij slappere filters (lage orde) zijn erger dan wat filteronderdelen aanrichten. Ik heb, door heel steil te filteren, juist een effect gekregen dat mensen toeschrijven aan eerste orde filters: meer detail, een veel rustiger beeld en een beter 3D plaatje.
Er zijn veel "believers" en ook mensen met een commercieel belang bij eerste orde filters. Echter ik hecht meer belang bij wat wetenschappelijk ingestelde mensen ons vertellen, zoals Floyd Toole en Linkwitz. Dat zijn niet bepaald liefhebbers van het eerste orde filter.
Het onderwerp is hier al eens eerder aan de orde :D geweest, maar toch: een echt eerste orde verloop bestaat bijna niet. Als je electrisch een eerste orde filter toepast, dan ben je meestal al veel meer fase aan het draaien (omdat de luidsprekers zelf ook nogal draaien) en moet je alsnog de tweeter ompolen (180 graden stroom omdraaien).
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”