De eerste Kef b110
Moderator: Beheerdersteam
De eerste Kef b110
Altijd gedacht dat de eerste kef b110 de bekende sp1003 was. Nu heb ik een b110 gekocht op ebay, maar achteraf blijkt die de echte allereerste te zijn de: a6362.
Ik kan haast geen info vinden over de kef b110 a6362. Alleen dat ze in een LS3/5 zaten en dat kef met de productie is gestopt van de a6362 en de sp1003 heeft ontworpen en daaruit voort is de LS3/5a gekomen.
Kent iemand beide units? De a6362 heeft een grotere magneet volgens de verkoper en zit er geen klank verschil tussen de 2.
Iemand ervaring hiermee?
Ik kan haast geen info vinden over de kef b110 a6362. Alleen dat ze in een LS3/5 zaten en dat kef met de productie is gestopt van de a6362 en de sp1003 heeft ontworpen en daaruit voort is de LS3/5a gekomen.
Kent iemand beide units? De a6362 heeft een grotere magneet volgens de verkoper en zit er geen klank verschil tussen de 2.
Iemand ervaring hiermee?
Re: De eerste Kef b110
De B110A SP1003 is de 'Constructor Series' van de unit die ook in de KEF-variant van de CS3/5A zat zoals je schrijft. Een andere bekende was de B110B SP1057, beter geschikt voor het middentonenbereik maar minder lineaire xmax. Hier verder zoeken of een vraag stellen helpt je waarschijnlijk beter, verder heb je Falcon Acoustics. Jouw versie wordt trouwens wel genoemd bij http://www.hifiloudspeakers.info.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De a6362 is eigenlijk de oude uitvoering van de SP1003 en klinkt in het mid gebied wat weker, de SP1057 kon meer vermogen verdragen echter met wat ongewenste vervorming in het mid gebied als prijs, de units klonken bij bepaalde frequenties enigszins neuzelig.
Al je de B110 als mid unit wilt gaan inzetten dan zou je absoluut moeten gaan voor de constructor variant van de SP1003, dit is vrijwel de meest neutraal en open klinkende mid unit van alle B110 versies.
Dit is ook de versie waar ik uiteindelijk mee eindigde en welke heeel klein te zien is in mijn avatar.
Al je de B110 als mid unit wilt gaan inzetten dan zou je absoluut moeten gaan voor de constructor variant van de SP1003, dit is vrijwel de meest neutraal en open klinkende mid unit van alle B110 versies.
Dit is ook de versie waar ik uiteindelijk mee eindigde en welke heeel klein te zien is in mijn avatar.
Ok bedankt!
Ik heb hier nog een sp1003, maar wel minder mooie staat. En bij 1 loopt de speaker gelijk aan als je hem naar binnen drukt. Het lijkt wel of ze heel lang op hun 'kont' hebben gestaan en de conus naar beneden is gaan hangen. Het rubber ziet er ook niet zo mooi rond/bol uit als mijn b200. Zijn deze oude units goed te refoamen?
Ik heb hier nog een sp1003, maar wel minder mooie staat. En bij 1 loopt de speaker gelijk aan als je hem naar binnen drukt. Het lijkt wel of ze heel lang op hun 'kont' hebben gestaan en de conus naar beneden is gaan hangen. Het rubber ziet er ook niet zo mooi rond/bol uit als mijn b200. Zijn deze oude units goed te refoamen?
Denk niet dat dat het probleem is. Ik heb hier ook nog van die SP1003 units van mid jaren '70 en spelen nog perfect zonder aanlopen. Denk eerder dat ze een keertje te heet zijn gestookt, daar zijn ze erg gevoelig voor met die papieren spreekspoel koker.
Maar zijn ze nog wel op te knappen door te refoamen dan?
Of is het einde verhaal?
Of is het einde verhaal?
Hier een leuk stukje histerie en de verschillende types (ook over andere KEF units
) : http://www.kef.com/uploads/files/en/kef ... ue%203.pdf
Hoezo einde verhaalEnjoyProg schreef:Maar zijn ze nog wel op te knappen door te refoamen dan?
Of is het einde verhaal?
O dat was als reactie op Pjotr. Ik las het zo met het idee van die is niet meer te maken.
Ja, al druk je ze zachtjes met beide vingers in, ze 'schuren' gelijk.
Hoi,
B110's met een vergane of slechte rubberrand heb ik eigenlijk nog nooit gezien, wel enkele met een verbrandde spreekspoel. In dat laatste geval is er i.d.d. niet zo veel meer te redden maar het is helemaal niet gezegd dat die van jou dat ook hebben. In dat geval stinken ze ook een beetje verbrand. Gewoon even testen op 10 - 20 Hz. Als je dan niks hoort schuren zal het wel meevallen.
Leuke link Sark. Leuk om die oer B139 terug te zien. De Celeste waar die oorspronkelijk in zaten vond ik toen klankmatig toch geen reclame voor KEF.
B110's met een vergane of slechte rubberrand heb ik eigenlijk nog nooit gezien, wel enkele met een verbrandde spreekspoel. In dat laatste geval is er i.d.d. niet zo veel meer te redden maar het is helemaal niet gezegd dat die van jou dat ook hebben. In dat geval stinken ze ook een beetje verbrand. Gewoon even testen op 10 - 20 Hz. Als je dan niks hoort schuren zal het wel meevallen.
Leuke link Sark. Leuk om die oer B139 terug te zien. De Celeste waar die oorspronkelijk in zaten vond ik toen klankmatig toch geen reclame voor KEF.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nostalgie......
Mijn eerste zelfbouwsetje was de CS5!
GR(oet)G(erhard)
Mijn eerste zelfbouwsetje was de CS5!
GR(oet)G(erhard)
Het is inderdaad een leuke link, zo te zien heb ik de eerste serie van de sp1003 met het kruisje op de magneet, maar zonder schroeven erop.
Hier thuis is iedereen verkouden
dus we ruiken niet zoveel
. Ik heb ze pas van Marktplaats gekocht. Ze zullen denk ik min. 3 weken niet meer zijn gebruikt, kweet niet of die geur er dan nog in zit.
Ik zal ze wel gewoon inbouwen, de kast en het filter moet ik toch nog maken. Dan kijk ik later wel of ze te gebruiken zijn.
Hier thuis is iedereen verkouden
Ik zal ze wel gewoon inbouwen, de kast en het filter moet ik toch nog maken. Dan kijk ik later wel of ze te gebruiken zijn.
Maar als je er een muzieksignaaltje inprikt ... schuurt het dan nog steeds of klinkt het dan normaalEnjoyProg schreef:O dat was als reactie op Pjotr. Ik las het zo met het idee van die is niet meer te maken.![]()
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
En doen ze dat ook nog in verticale stand? Of als je ze in die stand 180 graden draait?SARK schreef:Maar als je er een muzieksignaaltje inprikt ... schuurt het dan nog steeds of klinkt het dan normaal
Blijft de spoel aanlopen, en overweeg je de ophangranden te vernieuwen, dan kan je net zo goed vooraf de luidspreker uit elkaar halen. Dan weet je gelijk zeker of de spoel half is overleden, of dat je nog gerust randen kan bestellen.
@sark: misschien een beetje flauw antwoord, maar als ik er een muziek signaal instop komt er muziek uit en hoor ik het aanlopen niet, door het volume. Of bedoel je dit juist?
@Marp: ze doen het ook in verticale stand, maakt niet uit welke kant boven is.
Ik ga wel gewoon door met de bouw en als die af is en ik heb het idee dat ik verschil hoor kan ik er altijd nog wat aan doen.
@Marp: ze doen het ook in verticale stand, maakt niet uit welke kant boven is.
Ik ga wel gewoon door met de bouw en als die af is en ik heb het idee dat ik verschil hoor kan ik er altijd nog wat aan doen.
Dit is precies wat ik bedoel, ik denk dat Pjotr gelijk heeft met zijn opmerking dat deze unit een keertje op z'n donder heeft gehad en dat de spreekspoel vanwege een vervormde drager, heel dicht op het metaal in de luchtspleet zit (wat een volzin). Hierdoor hoef je maar heel weinig 'kracht' te zetten om het geschraap te forceren, maar zoals je zelf aangeeft hoor je dit niet terug als je er gewone muziek-prik op zet ... ik zeg, Gewoon doenEnjoyProg schreef:@sark: misschien een beetje flauw antwoord, maar als ik er een muziek signaal instop komt er muziek uit en hoor ik het aanlopen niet, door het volume. Of bedoel je dit juist?
Ik denk dat de vervorming rondom is, vandaar dat je geen boven of onder kunt vinden.EnjoyProg schreef:@Marp: ze doen het ook in verticale stand, maakt niet uit welke kant boven is.
P'ciesEnjoyProg schreef:Ik ga wel gewoon door met de bouw en als die af is en ik heb het idee dat ik verschil hoor kan ik er altijd nog wat aan doen.
Laatst gewijzigd door SARK op ma 12 dec 2011, 6:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nog even bij een paar van mijn drivers 'gevoeld'
en heb het volgende gemerkt:
SP6362 B110 1966 (oud type met schroeven)
Als ik aan een kant (vlak naast de rolrand) de konus indruk, hoor ik ook een licht gekras. Het maakt niet uit aan welke kant ik dit doe.
SP1003 B110A 1970
Geen probleem, geen gekras te horen en dit geldt voor beide units die ik hier heb liggen.
SP1057 B110B 1976
Als ik aan een kant (vlak naast de rolrand) de konus indruk, hoor ik ook een licht gekras. Het maakt niet uit aan welke kant ik dit doe.
Hebben we niet gewoon te maken met een ruime of krappe luchtspleet, ik weet even niet of dit bij elk type van de B110 gelijk is
SP6362 B110 1966 (oud type met schroeven)
SP1003 B110A 1970
Geen probleem, geen gekras te horen en dit geldt voor beide units die ik hier heb liggen.
SP1057 B110B 1976
Hebben we niet gewoon te maken met een ruime of krappe luchtspleet, ik weet even niet of dit bij elk type van de B110 gelijk is
Ik lees het nu pas goedEnjoyProg schreef:als ik er een muziek signaal instop komt er muziek uit en hoor ik het aanlopen niet, door het volume.
Om eerlijk te zijn heb ik zelf nog nooit een unit gehoord die aanloopt. Ik ging er vanuit dat hij aanloopt omdat hij het zelfde schurende geluid maakt als bijvoorbeeld een unit te ver of schuin in drukt.
Maar met een signaal erop op hoor ik niets opvallends. Toch wel goed dus....?
Maar met een signaal erop op hoor ik niets opvallends. Toch wel goed dus....?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De spreekspoel ruimte is bij deze units erg klein en de ophanging vrij los, ikzelf heb ook wel de ervaring dat wanneer de conus met de vingers word bewogen het erg makkelijk is om de spreekspoel te laten aanlopen doordat je de conus toch altijd iets scheef drukt.
Dit zal bij vooral grotere units met een ruimere spreekspoel ruimt en een stijvere ophanging minder snel gebeuren.
Kortom, ik denk dat je units gewoon goed zijn.
Dit zal bij vooral grotere units met een ruimere spreekspoel ruimt en een stijvere ophanging minder snel gebeuren.
Kortom, ik denk dat je units gewoon goed zijn.
Dat is een hele geruststelling.........Ik kan haast niet wachten om ermee te spelen!