Pagina 1 van 2
Fostex horn
Geplaatst: do 24 nov 2011, 19:24
door farmall
Na het bouwen van een setje Needles en CT222 wil ik weer iets nieuws bouwen

.
Mijn gedachte gaat uit naar een set hornspeakers, en dan met name de Fostex FE103 of 126.
Van beide versies heb ik de bouwtekening gedownload.
Op de bouwtekeningen wordt echter niet gesproken over een filter en demping materiaal

.
Weet iemand of hier een filter voor nodig is, en zo ja wat voor filter
En moet er nog demping materiaal worden toegepast, zo ja, wat voor soort, hoeveel en waar
Op dit forum heb ik het niet kunnen vinden.
Ook ben ik erg benieuwd of iemand één van deze speakers al heeft gebouwd en hoe deze bevallen.
Heeft iemand een andere/betere horn in gedachten in de prijsklasse tot € 150,00 voor een complete set speakers dan hoor ik dat uiteraard ook graag

.
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: do 24 nov 2011, 19:44
door 595ss
Re: Fostex horn
Geplaatst: do 24 nov 2011, 20:00
door farmall
Bedankt Rob,
Deze site heb ik al vaker bekeken, staan inderdaad mooie ontwerpen bij, misschien ook wel iets voor mij
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 13:01
door farmall
Hallo mede hobbyisten, ik krijg de indruk dat hier maar weinig forumleden een horn speaker bouwen, zijn deze speakers niet geliefd?
Normaal volgen er altijd meerdere adviezen als hier een vraag gesteld wordt, nu nog maar 1
Als iemand mij verder kan helpen met advies over demping en filter van één van beide Fostex plannen hoor ik het graag

, kan ik weer een leuk project starten
Groeten,
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 17:18
door Teigetje
Hallo farmall,
Ik heb in het verleden ook een setje hoornluidsprekers gebouwd: Klang & Ton CT 169.
Het is een hyperbolische hoorn die speciaal voor de FE103 werd berekend door Bernd Timmermans dacht ik...
De demping van de kamer achter de luidspreker luisterde erg kritisch en was deels afhankelijk van de luisterruimte en deelsvoorkeur.
Klonk echt leuk voor zo'n klein breedbandertje!
Ik zou kiezen voor een ontwerp van planet 10, zoals 595ss al voorstelde. Daar kun je ook ondersteuning vinden als je vragen hebt.
Eventueel heb ik een download van de gemodificeerde CT 169 voor je, per PB.
Groet, Frank
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 18:04
door ff lunche
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 19:02
door Dagon
Hoorns zijn idd leuke diy projecten.
Typisch is het goed wat te experimenteren met dempingsmateriaal achter de speaker en aan het begin vd hoorn.
Nu, een FE103 is best ok gezien het formaat, maar je zal er nooit dezelfde bas uit krijgen als uit een grotere speaker.
Daarom, en ook gezien het toch nogal wat werk is, waarom niet een beetje doorsparen voor een FE166 of zelfs een FE206.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 19:21
door farmall
Teigetje schreef:Hallo farmall,
Ik heb in het verleden ook een setje hoornluidsprekers gebouwd: Klang & Ton CT 169.
Het is een hyperbolische hoorn die speciaal voor de FE103 werd berekend door Bernd Timmermans dacht ik...
De demping van de kamer achter de luidspreker luisterde erg kritisch en was deels afhankelijk van de luisterruimte en deelsvoorkeur.
Klonk echt leuk voor zo'n klein breedbandertje!
Ik zou kiezen voor een ontwerp van planet 10, zoals 595ss al voorstelde. Daar kun je ook ondersteuning vinden als je vragen hebt.
Eventueel heb ik een download van de gemodificeerde CT 169 voor je, per PB.
Groet, Frank
Hallo Frank,
Bedankt voor je reactie.
Ik zou de download van de gemodificeerde CT 169 graag per PB van je ontvangen.
Ik ken deze hoornluidspreker niet maar ben benieuwd of het wat voor mij kan zijn en sta voor alle reacties en ideeën open.
Alvast bedankt.
Groet,
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 19:27
door farmall
Hoi ff lunche,
Mooi ontwerp, ik hou deze in gedachten maar heb liever een hoorn met de opening aan de voorzijde.
Groet,
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 19:33
door farmall
Dagon schreef:Hoorns zijn idd leuke diy projecten.
Typisch is het goed wat te experimenteren met dempingsmateriaal achter de speaker en aan het begin vd hoorn.
Nu, een FE103 is best ok gezien het formaat, maar je zal er nooit dezelfde bas uit krijgen als uit een grotere speaker.
Daarom, en ook gezien het toch nogal wat werk is, waarom niet een beetje doorsparen voor een FE166 of zelfs een FE206.
Hoi Dagon,
Bedankt voor de tip, ik heb net gekeken naar de (gegevens van de) FE166, ziet er inderdaad goed uit.
Qua prijs valt deze ook nog mee, als ik hier een mooi ontwerp met de gegevens voor demping en filter van kan vinden is dit ook zeker een optie.
Helaas ben ik nog niet zo ver dat ik zelf berekeningen kan uitvoeren, blijft voor mij dus bij het nabouwen van een bestaand ontwerp.
Groet,
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 20:46
door Henkjan
farmall schreef:
Hoi ff lunche,
Mooi ontwerp, ik hou deze in gedachten maar heb liever een hoorn met de opening aan de voorzijde.
waarom?
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 21:05
door weidok
farmall schreef:
Hoi ff lunche,
Mooi ontwerp, ik hou deze in gedachten maar heb liever een hoorn met de opening aan de voorzijde.
Groet,
Marcel.
dit ontwerp is mi de CT 164
volgens mijn info is de voorkamer iets te kein
http://fullrangedriver.com/singledriver/DIYRH5.html
lees dit maar eens
succes
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 21:42
door vinnie411
Zal hier ook met plezier dit topic volgen.
Ben net zelf begonnen aan een horntje voor mijn alpairs, gewoon om eens te kijken/horen hoe dat klinkt.
Ga voor een ontwerp van wodendesign, een dubble front mouth horn.
Scheelt voor mij dat ik de drivers al heb en dus kost het enkel hout.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 22:05
door farmall
Henkjan schreef:farmall schreef:
Hoi ff lunche,
Mooi ontwerp, ik hou deze in gedachten maar heb liever een hoorn met de opening aan de voorzijde.
waarom?
Hoi Henkjan,
Omdat ik de beide speakers in een hoek moet plaatsen en niet meer dan circa 20cm vanaf de muur kan plaatsen, ik ben bang dat een hoorn met de opening aan de achterzijde dan niet gunstig te plaatsen is.
Groet,
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 22:09
door farmall
weidok schreef:farmall schreef:
Hoi ff lunche,
Mooi ontwerp, ik hou deze in gedachten maar heb liever een hoorn met de opening aan de voorzijde.
Groet,
Marcel.
dit ontwerp is mi de CT 164
volgens mijn info is de voorkamer iets te kein
http://fullrangedriver.com/singledriver/DIYRH5.html
lees dit maar eens
succes
Hoi Weidok,
Bedankt voor de link, mooie site.
Groet,
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: za 26 nov 2011, 22:53
door ff lunche
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Fo ... mahornets/
lijkt mij nog wel wat om in elkaar te smurfen,ook niet duur om te bouwen
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 0:28
door farmall
Hé, die had ik al eerder gezien op Planet 10, wist niet dat dit een hoornluidspreker was, had de tekst niet gelezen

. Ik ging er vanuit dat een hoornluidspreker altijd opgebouwd was uit een soort van gangenstelsel

.
Is wel een mooi formaat en heeft de opening aan de voorzijde.
Ook deze gaat op mijn keuze lijstje, bedankt.
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 1:04
door richard
farmall schreef:ik ben bang dat een hoorn met de opening aan de achterzijde dan niet gunstig te plaatsen is.
Met de hoornmond aan de achterzijde koppel je de muur of de hoek juist aan de hoorn waardoor de effectieve hoorn groter wordt en het rendement in het laag juist toeneemt. Met zo'n klein breedbandertje kan dat zeker een voordeel zijn. Bovendien heb je met de opening naar achteren minder last van middentonen die door de hoornmond naar buiten lekken.
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 1:10
door ff lunche
of het nou een hoorn is kunnen de kenners misschien zeggen
de verhoudingen zijn misschien nogal bijzonder. het lijkt mij eerder een hoorn of een wellicht een BR dan een TL. Maar de opening zit aan de voorzijde, Wel een lage WAF want een leuke vaas met bloemen zet je er niet op.
De recensies zijn goed, misschien heeft iemand hem wel gebouwd hier ?
Over een filter zie ik niets en als het gaat om demping staat er iets van een 7 inch lang stuk demping achter de unit, dus tegen de achterwand een stuk vilt of tapijt van ca 30 cm. Dat maak ik eruit op. Dit ontwerp valt echt wel binnen je budget lijkt mij.
laat nog eens weten waar je voor kiest.
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 9:07
door richard
Dit is geen hoornluidspreker, eerder een kruising tussen een TL en basreflex. Een hoornluidspreker heeft een doorsnede die van de keel tot de mond steeds groter wordt.
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 9:33
door farmall
richard schreef:farmall schreef:ik ben bang dat een hoorn met de opening aan de achterzijde dan niet gunstig te plaatsen is.
Met de hoornmond aan de achterzijde koppel je de muur of de hoek juist aan de hoorn waardoor de effectieve hoorn groter wordt en het rendement in het laag juist toeneemt. Met zo'n klein breedbandertje kan dat zeker een voordeel zijn. Bovendien heb je met de opening naar achteren minder last van middentonen die door de hoornmond naar buiten lekken.
Bedankt Richard,
Ik merk wel dat ik nog veel kan leren van alle reacties hier.
Zo wordt het voor mij makkelijker om een juiste keuze te maken

.
Groet,
Marcel.
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 9:36
door farmall
ff lunche schreef:of het nou een hoorn is kunnen de kenners misschien zeggen
de verhoudingen zijn misschien nogal bijzonder. het lijkt mij eerder een hoorn of een wellicht een BR dan een TL. Maar de opening zit aan de voorzijde, Wel een lage WAF want een leuke vaas met bloemen zet je er niet op.
De recensies zijn goed, misschien heeft iemand hem wel gebouwd hier ?
Over een filter zie ik niets en als het gaat om demping staat er iets van een 7 inch lang stuk demping achter de unit, dus tegen de achterwand een stuk vilt of tapijt van ca 30 cm. Dat maak ik eruit op. Dit ontwerp valt echt wel binnen je budget lijkt mij.
laat nog eens weten waar je voor kiest.
Volgens Richard is het geen hoorn.
Maar qua formaat en prijs blijft deze toch op mijn keuzelijst staan

.
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 10:11
door ff lunche
ok, geen hoorn dus. hoorn is dus net als een toeter, die loopt uit
De naam is wat misleidend, ziggahornet. Maar hornet is een wesp en laat zich niet vertalen als hoorn.Maar een geinig ontwerp is het deslniettemin. Ik wil hem ook wel eens gaan maken, maar dat kan nog wel even duren dus ik zou niet op mijn ervaringen gaan wachten.
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 10:16
door ff lunche
deze ?
Re: Fostex horn
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 10:23
door ff lunche
die replikon is wel gaaf, is rond de fe103 gebouwd. Met wat speurwerk blijkt dat ie ook door iemand voor 10000 euro per paar aangeboden word
Slaat helemaal nergens op want de 103 is geen dure unit en de kast is ook niet bijzonder, wel in looks maar niet om te bouwen. Met multiplex en buigtriplex of buigmdf en fineer maak je deze.
Of het voor 150 euro de twee lukt ? dat misschien dan niet helemaal.