Gemodificeerde Klipsch speakers bij Audio Home?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bcvdb

Gemodificeerde Klipsch speakers bij Audio Home?

Bericht door bcvdb »

Beste allemaal.

Enkele weken geleden ben ik gaan luisteren bij Audiohome in Eindhoven naar een setje RF83 Klipsch speakers.
Deze klonken naar mijn beleving bijzonder goed!! En omdat ze een bijzonderhoog rendement hebben zijn ze buizenvriendelijk.
Ik durf ze zo aan een 3 watt SE te hangen en dan staan ze al snel te hard :mrgreen:

Nu vertelde de verkoper dat ze zelf de speakers van Klipsch daar modificeren.....

Dit zou een ontzettende verbetering zijn, zo goed dat Ontwikkelaars uit Amerika zijn komen luisteren. Ook helpt de eigenaar van de winkel mee bij klipsch met het een en ander. Al bij al een verhaal waarvan ik zeker wel geloof dat het waar is...

Ik vroeg me alleen af wat die modificatie kan zijn?

Ik heb natuurlijk een beetje gevist toen we daar waren... de reden dat ze het niet in de productielijn invoeren is dat het niet in een productieproces is toe te passen. Daar is de tijd niet voor ofzo.

Op het HTforum was er ook al een draadje over... Maar daar kwamen ze niet verder als dat iemand daar ontfrutseld had dat ze bepaalde solderingen in het filter opnieuw deden met zilver, een een kabelschoen die ipv een persverbinding heeft een soldering krijgt. Verder kon hij niets vertellen. Ook schijnen ze een uur per speaker bezig te zijn...

Iemand enig idee wat dit is? Wat ze kunnen doen?

Bart
Ronkel

Re: Gemodificeerde Klipsch speakers bij Audio Home?

Bericht door Ronkel »

bcvdb schreef:
Dit zou een ontzettende verbetering zijn, zo goed dat Ontwikkelaars uit Amerika zijn komen luisteren. Ook helpt de eigenaar van de winkel mee bij klipsch met het een en ander. Al bij al een verhaal waarvan ik zeker wel geloof dat het waar is...
Ik vind het een raar verhaal. Ik had verwacht dat ze bij Klipsch prima weten wat ze doen, waar de meerderheid van de verkopers weinig technische achtergrond heeft. Ik heb zelfs wel eens een verhaal gehoord van verkopers die bij een bepaalde speaker steeds de tweeter ompoolden zodat ie in fase stond, want dat zou zo horen (en natuurlijk kreeg je hierdoor een gat op de crossover!). Ik zie ook niet wat je zo snel aan een speaker kunt modificeren wat een enorme verbetering zou opleveren. Hooguit het filter, maar je zou zeggen dat dat toch klopt. Grappen met zilver of speciale componenten zijn eerder autosuggestie dan een werkelijke verbetering.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Nou ik geloof zowieso wel dat het waar is. De eigenaar van Audiohome heeft hele goede banden met Klipsch en zit zelfs in de luistercomissie volgens mij bij Klipsch.

Als je klipsch nederland belt zeggen ze idd dat audiohome modificaties doet, en dat hierdoor niet de klipsch garantie vervalt omdat ze erkend dealer zijn die die mod mogen doen...

Vraag is voor mij meer WAT ze aanpassen?

In de HVT heeft al regelmatig gestaan dat de eigenaar van Adiohome Eindhoven bij klipsch op visite gaat om daar zijn mening te geven, en viseversa.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Als de tweeter ferrofluit heeft die eruit halen ???
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:lol: Ik wil niet flauw doen hoor en kan allemaal dingen gaan roepen die het wellicht zouden kunnen zijn...
Ten eerste wordt er geheimzinnig over gedaan, dus zal het eerder een marketing grap zijn. Als je weet dat het een uur duurt kan iedereen bedenken dat het dus een klein beetje geld kost - arbeidsloon. Vertel dan wat je doet.
Onzin over zilversoldeer of kabelschoenen past wel in het rijtje gebakken lucht thuis :wink:

Die dingen kosten 700,- en dus inkoop zal het niet heel spannend zijn. Wat zou daar nou aan verbouwd moeten worden willen er lui uit Amerika invliegen om het te beluisteren. Wat een grap zeg.

Klipsch heeft wel voor grotere uitdagingen gestaan dan dit soort massa producten te upgraden.
dre

Bericht door dre »

dus jij weet dat ze er helemaal niets aan doen?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Waarom wilde die verkoper eigenlijk niet vertellen wat ze eraan doen? Lijkt me dat je als klant toch mag weten wat je krijgt.
dre

Bericht door dre »

dat heet toch handel? :roll:

misschien trapt ie er wel alleen een stuk demping bij en dempt ie de tweeter met een weerstand.

tja,en wat is een modificatie.......
op m`n werk moet ik ook wel eens wat modificeren,dat kan zijn 2 schroefjes vervangen voor 2 andere of het kan ook 2 dagen werk zijn.......

maar dat ze het niet gaan vertellen kan ik wel begrijpen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

dre schreef:
misschien trapt ie er wel alleen een stuk demping bij en dempt ie de tweeter met een weerstand.
Mja, dat kunnen ze bij Klipsch ook en dat zullen ze ook echt wel doen. Ik denk niet dat het iets noemenswaardigs is en dat ze daarom niet vertellen wat het is.

Het is voor veel klanten al heel wat waard dat er iets 'gemodificeerd' is, want dan moet het natuurlijk wel goed klinken! Die verkopers gebruiken suggestie overal en vertellen je meestal precies wat er zo goed klinkt. Als je vervolgens daarop gaat letten (bijv. "sprankelend hoog") is het bijna onmogelijk het niet te horen. Je hoort niet het geluid op zich, maar net datgene waar je aandacht naartoe gaat.
dre

Bericht door dre »

handel is handel! :wink:

en een tweeter dempen kan al heel veel doen!
ik verwacht wel dat het zo iets is.
markbakk

Bericht door markbakk »

Als ik zo Stereophile er eens op nalees lijkt me een beetje meer bitumen/bracing in de behuizing van duurdere modellen van Klipsch een goede modificatie. Helaas zal de gemiddelde luisteraar dat niet meteen horen, ik denk dan ook dat Audiohome inderdaad de filtering wat aanpakt of wat cosmetische modificaties doorvoert.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Wat maakt het uit wat de aanpassingen zijn?

Als je het gemodificeerde exemplaar beter vindt klinken en je vindt dit het extra geld waard is het toch prima?
9 van de 10 mensen die daar speakers kopen gaan zelf nooit modificeren.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ze doen het om de concurentie voor te zijn. Het kost niets extra...

Audiohome is een van de grootste afnerems bij klipsch terwijl de winkel relatief klein is. Komt door mensen uit t hele land ze bij hun bestellen.

Ik heb alleen de gemodde gehoord. En die klonken enorm goed! Misschien ga ik maar eens bij n andere winkel luisteren om verschil te horen.

Was benieuwd of iemand hier ook iets van had gehoord...

Bart
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij een andere winkel een niet gemodificeerde luisteren heeft geen zin.

Het auditieve geheugen is zeer slecht en onbetrouwbaar. Daarbij komt dat de akoestiek een enormge invloed heeft op de klankbeleving dus alleen naast elkaar plaatsen en blind testen zou voor mij een vergelijking zijn. Als ik iets test wil ik niet weten waar ik naar luister, anders ben ik al weer met mijn voorkeur en verwachting bezig.

Wel leuk dat ze op deze manier mensen extra tevreden krijgen, niets mis mee!
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Op audioasylum was jaren geleden iemand die budget luidsprekers (boekenplank/surround formaat) van JBL had gekocht en ontevreden was. Hij was nieuwsgierig waarom bepaalde zaken zo gedaan waren (filter lay-out en hoeveelheid demping) en is gaan bellen met Harman Kardon. Een paar keer doorverbinden later zat hij bij de ontwerper van het ding. Met name de hoeveelheid dempingsmateriaal was maar een fractie van wat de ontwerper had vastgesteld en het filter was ook versimpeld. Na de kleine filteraanpassing en wat extra demping materiaal was het veel bevredigender.

Klipsch zit tegenwoordig natuurlijk ook in het dozenschuifsegment, dus ik kan me voorstellen dat een paar procent in de prijsstelling al het verschil kan maken tussen succes en flop. Mogelijk is er hier dus ook sprake van het terugdraaien van een kaasschaafbezuiniging van de afdeling marketing en kan het verschil aangenaam zijn. Hier op het forum worden ook hele threads volgeschreven over grammen verschil in dempingsmateriaal. En ik kan me voorstellen dat een fabrikant voordeel heeft hier op te bezuinigen en dat de indiduele retailer weer voordeel heeft om in zijn eigen tijd dit ongedaan te maken, kan zich daarmee weer onderscheiden.

Maar ik verwacht dan wel dat hij je kan vertellen wat hij doet. Als het niets extra's kost, zal de prijs je er ook niet van weerhouden het gemodificeerde produkt bij hem te kopen, toch?
Eddie

Bericht door Eddie »

wouter schreef:
Bij een andere winkel een niet gemodificeerde luisteren heeft geen zin.

Het auditieve geheugen is zeer slecht en onbetrouwbaar. Daarbij komt dat de akoestiek een enormge invloed heeft op de klankbeleving dus alleen naast elkaar plaatsen en blind testen zou voor mij een vergelijking zijn. Als ik iets test wil ik niet weten waar ik naar luister, anders ben ik al weer met mijn voorkeur en verwachting bezig.

Wel leuk dat ze op deze manier mensen extra tevreden krijgen, niets mis mee!
Hallo Wouter,

Ik kom al sinds 1979 bij Audio Home en ze weten daar heel goed waar ze mee bezig zijn. Iedere luidspreker uit de prijsklasse waar het hier over gaat hangt van de compromissen aan elkaar en kan vrijwel altijd verbeterd worden door andere interne bedrading, andere condensatoren of spoelen etc. Dat hoeft ook bijna niks te kosten.

Hieraan gekoppeld iets over het auditieve geheugen. Ik heb in de jaren 80, bij Audio Home, Ensemble PA-1 minimonitoren gekocht, duur maar heel goed. Ik had ze in de winkel beluisterd en een weekendje thuis en was diep onder de indruk. Toen ik mijn eigen exemplaren een tijdje had vroeg Frank me hoe ze bevielen. Ik zei dat ik ze beter vond dan degenen die ik van hun geleend had. Hij zei: dat klopt want het filter is aangepast (door Ensemble). Toen ik deze PA-1's later verkocht, bij Studio 107 in Den Haag, zei de man in de winkel: ik heb ze zelf ook gehad, maar wat klinken deze helder. Waarop ik kon zeggen: dat klopt want ik heb de interne bedrading vervangen door Siltech zilverkabel. Auditief geheugen bestaat wel degelijk en functioneert prima, dat is me al heel vaak gebleken.

M.vr.gr.
Eddie
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”