Actief filteren, ik zie door de bomen het bos niet meer..

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fredvdlaan

Actief filteren, ik zie door de bomen het bos niet meer..

Bericht door fredvdlaan »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik al veel naar gezocht heb en eigenlijk nog niet heb kunnen vinden. Maar ook niet helemaal precies begrijp hoe en wat.
Ik wil graag een filter/ aantal filters maken om diverse frequenties te scheiden voor het versterken.
Het is wel voor een auto en hoop dat dit voor jullie geen probleem is?

Wat zou ik willen,

Een sub die loopt van 45hz tot 65hz
Een bass die loopt van 60hz tot 100hz
Vervolgens een composet die orgineel op deze manier passief gefilterd word actief filteren en laten lopen vanaf 95hz.
High-Pass (HP): 3.0kHz @ 18dB/octave Butterworth
Low-Pass (LP): 3.0kHz @ 12dB/octave Butterworth

Is er iemand die de tijd en zin zou hebben om dit voor mij te berekenen en de componenten te omschrijven.
Het probleem is niet het bouwen dat kan ik zelf maar ik kom er met al die berekeningen maar niet uit :S

Alvast bedankt!
Grt
Fred.
Ronkel

Re: Actief filteren, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Bericht door Ronkel »

Welkom Fred! :)
fredvdlaan schreef:
Wat zou ik willen,

Vervolgens een composet die orgineel op deze manier passief gefilterd word actief filteren en laten lopen vanaf 95hz.
Waarom zou je dit willen? Het is nogal onzinnig om een sub driver in zo'n klein gebiedje in te zetten en bovendien praktisch onmogelijk. Over het bouwen en berekenen van aktieve filters kun je hier meer vinden.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

bijvoorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/496963968

fancy crossover!

kan ook goedkoper wllicht met merken als caliber/osio etc
Bijlagen
xover.JPG
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Doorsparen voor een 5 kanaals versterker , een subuitgang en 4 kanalen voor front en rear , heb ik ook altijd gehad en is ruim voldoende , die versterkers hebben in actief filter .

Zelf altijd een 5 kanaals audison gehad , 1x200 4x50 en niks te kort gekomen .

Let wel om 1x luider te kunnen heb je 1x800 4x200 nodig .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

fredvdlaan schreef:
Wat zou ik willen,

Een compo set zou ik sowieso niet te laag inzetten, maar het hangt er vanaf waar je (sub)woofer geplaatst wordt.
D.m.v. de juiste (traploos) ingestelde fase kun je het laag nog steeds van voren ervaren, niet enkel vanuit een kofferbak bijvoorbeeld.

Een sub van 45-65 Hz beslaat een half octaaf in de muziek, dat is niet handig. Ook niet praktisch, aangezien je dan alleen maar met overlap werkt, zo stijl filteren gaat je niet lukken. Het lijkt me logischer op onder de 80 Hz een subwoofer te gebruiken, en een octaaf daarboven een woofer. Vanaf 150 Hz moet een composet het zonder al te veel vervorming moeten kunnen redden. Al blijft qua midlaag een groter oppervlak klankmatig meestal in het voordeel.
fredvdlaan

Ik begrijp allemaal jullie beargumentatie dat jullie dit onnodig vinden.
Echter wil ik even wat verduidelijken waarom ik dit zo wil.

Het betreft een 10inch Subwoofer van Rockford Fosgate in een gepoorte, door mij zelf berekende behuizing. welke is getuned op 60hz.
Voor het laag heb ik 2 8inch subs van Rockford Fosgate geplaatst. Deze wil ik vanaf laten we dan zeggen 65hz op laten komen en door laten tot aan misschien hooguit 120hz.
Vanaf daar de composet de rest laten doen.
Door dat ik het op deze manier wil doen kan ik het maximale uit mijn sub en laag halen doordat ik in mijn auto als ware een 4 weg systeem creeer.

Het is absoluut niet dat ik geen ervaring heb met audio en caraudio. Eigenlijk heel erg veel zelfs maar ik kan geen opties vinden die aan mijn huidige wensen voldoen kwa filtering voor caraudio. Ik wil vanaf 45hz tot nu dus 65hz spelen met mijn sub. Interne filters zoals worden aangegeven doen wel stoppen waar ik wil maar niet beginnen waar ik wil en dat is nu net mijn probleem. Voor het sub is dit nog niet het ergste maar voor het "laag" wel dit wil ik gewoon pas vanaf 60hz aanvoeren tot 120hz hooguit. De versterkers die ik heb zijn toereikend voor een filter tot 120hz maar niet met een filter vanaf. Alles is tot maar niet vanaf en dat wil ik dus eigenlijk bereiken. Een lijn filter wat vanaf een bepaalde frequentie tot een bepaalde frequentie doorlaat.

Hierdoor krijg ik namelijk de minste belasting voor mijn speakers en haal er het optimale uit doordat de kisten waar het in zit berekend zijn aan de hand van de gekozen frequenties.

Hoop dat jullie mijn oogpunt begrijpen.
Grt
Fred.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Om zulke smalle banden te creëren die ook nog een soort "doorlaatband" hebben, en niet alleen maar uit één piek bestaan, heb je filters van hele hoge orde nodig. 45-65 Hz is ongeer 3x 1/6 octaaf, 60-100Hz is ongeveer 2 tertsen of 4 x 1/6 octaaf! Dat worden knap ingewikkelde filters, die een dramatische uitslingering zullen vertonen. Dit wordt een electronisch orgel!
groet, Tom
markbakk

Bericht door markbakk »

Het tijdsdomein wordt (ook hier af en toe) toch al te vaak vergeten...
sevenup

Bericht door sevenup »

minidsp zou kunnen. Wordt wel vaker gebruikt in auto's.

http://www.minidsp.com/forum/7-car-audio-projects
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Dan zal het toch op een DSP oplossing uitdraaien inderdaad, passief is het echt niet (goed) te doen en ben je eindeloos aan het varieren. Analoog actief (dus een "ouderwets" crossover) heeft meestal niet van die kleine bandpassbanden. Wellicht kan eens kijken voor een type Audiocontrol of Phoenix Gold (beetje oldskool inmiddels).
Welke dsp dan...minidsp als je zelf wat electronica in elkaar wilt zetten, of anders Audison bit ten of bit one of een Helix dsp: http://www.audiotec-fischer.de/fileadmi ... 20July.pdf
Of een Alpine pxa-H701 i.c.m. een Alpine radio die deze kan aansturen.
En dan heb je nog de nodige versterkerkanalen nodig natuurlijk.

nb en een sub hoeft geen highpass te hebben...kan je van 20-60Hz inzetten. Een goede filtering is meestal LP 60Hz 24dB/oct. Overige filtering hangt sterk af van de drivers zelf en de inbouw.
Mijn eerste opzetje zou zijn:
sub LP 60Hz 24dB/oct
8" 60Hz-200Hz hp en lp 24dB/oct
composet (13 of 16cm?) bandpass 200Hz-3000Hz woofer, 3000Hz HP tweeter
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Waarom heb je de de bassreflex van je 10" sub trouwens op 60Hz getuned, als je hem daar al wilt laten stoppen (ok 5Hz hoger)? Kan je die niet beter veel lager afstemmen?
fredvdlaan

JvS schreef:
Waarom heb je de de bassreflex van je 10" sub trouwens op 60Hz getuned, als je hem daar al wilt laten stoppen (ok 5Hz hoger)? Kan je die niet beter veel lager afstemmen?
omdat je heel veel lager bijna niet hoort en het gaat me vooral om horen en voelen en alles wat je niet kan horen en voelen gaat het van kapot is mijn ervaring.

de composet is 16cm
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Maar een afstemming op 60Hz is gewoon erg hoog voor een sub, zeker als ie in een gepoort kistje zit heb je dan een nogal piekerige frequentiekarakteristiek, samen met de cabin gain van de auto zeker. Wil je een "allround" strak en diep subgeluid en geen bonkbonk hok, dan zal je veel dieper moeten afstemmen of een gesloten kast kiezen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”