Virtueel surround
Moderator: Beheerdersteam
- reddoortranscendence
Virtueel surround
Ik moet eerst nog mijn 1e project afronden.
Als 2e project wil ik een surround oplossing.
Ik heb er een hekel aan om kabels door de kamer te trekken dus zat ik te denken aan vitueel surround.
Een soundbar alles in 1 voor center en surround.
Ik heb wel het een en ander gelezen over timing en fase truuks.
Hoe zou je dit kunnen realiseren?
Lijkt me een leerzaam project omdat hier veel bij komt kijken.
Als 2e project wil ik een surround oplossing.
Ik heb er een hekel aan om kabels door de kamer te trekken dus zat ik te denken aan vitueel surround.
Een soundbar alles in 1 voor center en surround.
Ik heb wel het een en ander gelezen over timing en fase truuks.
Hoe zou je dit kunnen realiseren?
Lijkt me een leerzaam project omdat hier veel bij komt kijken.
Re: Virtueel surround
Als hobbyist is zoiets onmogelijk om te bouwen. Het is veel te complex. Zo'n soundbar maakt gebruikt van complexe DSP om met heel veel drivertjes gerichte "beams" te genereren. Het is iets lastiger dan wat "trucjes met fase en timing". Je moet niet alleen ontzettend handig zijn met DSP en algoritmes, maar ook begrijpen hoe localisatie van geluid werkt. Dat laatste alleen al is een aardig groot onderwerp.
Niettemin wil ik je niet tegenhouden om je te verdiepen in relevante materie. Het onderwerp van geluidslocalisatie is ook voor gewone luidsprekers interessant!
Niettemin wil ik je niet tegenhouden om je te verdiepen in relevante materie. Het onderwerp van geluidslocalisatie is ook voor gewone luidsprekers interessant!
Ik herinner me dat ik een tijdje geleden de term 'stereo dipole' was tegengekomen, misschien kan je daarop zoeken.
Een stereo dipole werkt met crosstalk cancellation. Je moet dan exact in het midden zitten en je moet vroege reflecties voorkomen om het goed te laten werken.
- reddoortranscendence
Ben me al aan het inlezen. Interessant onderwerp.
Ik zal eens zoeken op stereo dipool.
Ik heb nog een oude Marantz Pro logic processor staan en wil gaan kijken of ik daar nog een beetje surround achtig iets bij film kijken kan krijgen.
Het hoeft van mij niet precies te zijn, leuk effect er bij en de lol van het expirimenteren.
Ik zal eens zoeken op stereo dipool.
Ik heb nog een oude Marantz Pro logic processor staan en wil gaan kijken of ik daar nog een beetje surround achtig iets bij film kijken kan krijgen.
Het hoeft van mij niet precies te zijn, leuk effect er bij en de lol van het expirimenteren.
Wat al heel wat zal doen is een center-kanaal toevoegen, meer belastbaarheid/hogere max SPL, beter verstaanbare dialogen, meer ruimte voor je neus. Of het effect heel uitgesproken is als je dat in één kast onder je TV bouwt, weet ik niet, misschien is de ruimtelijke spreiding dan wat klein, maar je zou het natuurlijk gewoon uit kunnen proberen.
En tja, de meeste surround krijg je toch door... surround speakers...
En tja, de meeste surround krijg je toch door... surround speakers...
Echt surround is het niet, maar de volgende truuk werkt een beetje: zet de front speakers redelijk dicht bij het scherm op of net beneden ooghoogte, en zet de surrounds op dezelfde muur maar verder naar buiten, en hoger. Blijkbaar raken onze hersens dan in de war, en 'plaatsen' ze het surround geluid dan een beetje. Had deze opstelling een tijdje in een ander huis. Vreemd genoeg werkte deze truuk beter ZONDER center speaker dan met, tenminste bij mij...
Een kennis (in een veel te duur huis, IT'ers weet je wel) had een soortgelijk probleem (in zijn geval: vrouwlief) en kon (mocht) ook geen kabels leggen. Hij draait met een dergelijke setup al geruime tijd, en dat 'gaat'. Ook bij hem moest de center eraan geloven.
Als je een receiver hebt met 'Movie' settings (vs. proper DTS / Dolby) dan prutsen die vaak er nog een stukje extra ruimtelijkheid in (fase verschoven achterkanalen met wat extra prut). Ook dat helpt een beetje voor het ruimtelijke gevoel. Ik laat maar in het midden of 'ruimtelijk' equivalent is aan 'prut'
Een kennis (in een veel te duur huis, IT'ers weet je wel) had een soortgelijk probleem (in zijn geval: vrouwlief) en kon (mocht) ook geen kabels leggen. Hij draait met een dergelijke setup al geruime tijd, en dat 'gaat'. Ook bij hem moest de center eraan geloven.
Als je een receiver hebt met 'Movie' settings (vs. proper DTS / Dolby) dan prutsen die vaak er nog een stukje extra ruimtelijkheid in (fase verschoven achterkanalen met wat extra prut). Ook dat helpt een beetje voor het ruimtelijke gevoel. Ik laat maar in het midden of 'ruimtelijk' equivalent is aan 'prut'
Wat betreft de stereo dipole kun je op http://wwwnew.isvr.soton.ac.uk/FDAG/vap ... nload.html geluidsbestanden downloaden waar de benodigde DSP al inzit (crosstalk cancellation). Maar dat had je misschien al gevonden.
Verder zijn frequenties tussen ca. 1 en 8 kHz het belangrijkst voor localisatie. Misschien zou je de surroundkanalen kunnen laten weergeven door een op de zijmuur gerichte breedbander die voldoende bundelt in het hoog.
Verder zijn frequenties tussen ca. 1 en 8 kHz het belangrijkst voor localisatie. Misschien zou je de surroundkanalen kunnen laten weergeven door een op de zijmuur gerichte breedbander die voldoende bundelt in het hoog.
Dat klinkt wel ruimtelijk jah, maar of dat fraai is? Wat ik gehoord heb er mee vond ik knap vermoeiend. In mijn PC player zit ook van allerlei spatialisatie processing. Klinkt niet gek over 2 speakers maar ook al heel snel knap vermoeiend.blueznl schreef:Als je een receiver hebt met 'Movie' settings (vs. proper DTS / Dolby) dan prutsen die vaak er nog een stukje extra ruimtelijkheid in (fase verschoven achterkanalen met wat extra prut). Ook dat helpt een beetje voor het ruimtelijke gevoel. Ik laat maar in het midden of 'ruimtelijk' equivalent is aan 'prut'
Misschien zoiets http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 709#p78709
- reddoortranscendence
Dank jullie voor de tips. Ik zat al zoiets te denken als drie breedbanders (FRS 8 sluit mooi aan bij mń eerste project) in een surroundbar.
Eentje in het midden en dan twee naar de zijkanten. Ik heb nog wat rest hout liggen en expirimenteer daar mee. Gaat nog even duren, feestdagen komen er aan en ik moet project 1 nog afronden.
Eentje in het midden en dan twee naar de zijkanten. Ik heb nog wat rest hout liggen en expirimenteer daar mee. Gaat nog even duren, feestdagen komen er aan en ik moet project 1 nog afronden.
Tsja, hangt nogal af van het gedrag van de versterker en de geluidsbestanden. Tekenfilms (Pixar, Dreamworks enz.) werken uitstekend in Movie stand, zowel van losse 2.0 bestanden als 5.1 DVD's. Actie films gooi ik meestal in de 5.1 AFD (wat dan of DD of DTS wordt, afhankelijk van wat mijn DVD speler ervan vind), zijn het 2.0 bestanden, dan wil ik nog wel eens spelen met de setting tot ik iets aangenaams vind.Pjotr schreef:Dat klinkt wel ruimtelijk jah, maar of dat fraai is? Wat ik gehoord heb er mee vond ik knap vermoeiend. In mijn PC player zit ook van allerlei spatialisatie processing. Klinkt niet gek over 2 speakers maar ook al heel snel knap vermoeiend.blueznl schreef:Als je een receiver hebt met 'Movie' settings (vs. proper DTS / Dolby) dan prutsen die vaak er nog een stukje extra ruimtelijkheid in (fase verschoven achterkanalen met wat extra prut). Ook dat helpt een beetje voor het ruimtelijke gevoel. Ik laat maar in het midden of 'ruimtelijk' equivalent is aan 'prut'