Topic mag dicht/weg

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
The_Maxx
Contacteer:

Topic mag dicht/weg

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:46, 2 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Re: vraag (zelfbouw?) versterker voor PA gebruik

Bericht door markbakk »

Je zit wel erg aan de onderkant met je budget. Alleen een voeding (traditioneel, trafo + gelijkrichter + elco's) voor 400W zet je al aardig klem, budgettair gezien. Ik zou eens kijken naar een oplossing met de TA2022 (zoals de Amp9 van 41Hz)

[Edit] zag dat je 200W per kanaal wil. Denk dat je dat maar moet vergeten voor je budget. 100W is overigens wss. wel genoeg voor gewoon gebruik. PA is natuurlijk compleet ander verhaal.
Laatst gewijzigd door markbakk op ma 31 okt 2011, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ik vraag me af of het haalbaar is voor de prijs die jij in gedachten hebt.
The_Maxx
Contacteer:

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:46, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik ben iets vergelijkbaars aan het maken, maar voor je budget is het vrees ik niet mogelijk. Ik gebruik irs2092 modules van ebay als versterker. Die zijn voor 4 stuks ongeveer 70-80 euro. Dan een voeding er aan voor 60-70 euro. Dan moet je nog ergens low-pass high-pass filteren, of doe je dat ergens extern? Dan nog wat connectoren, luidsprekerbeveiliging etc voor 50 euro en je zit al aan 200 euro.
Een goedkoper alternatief is het gebruiken van een schakelende voeding (meanwell 12V 400 Watt oid) en een 4*100 watt bordje van sure-electronics. Minder vermogen en daarmee wat goedkoper.
The_Maxx
Contacteer:

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

The_Maxx schreef:
En omdat ze eigenlijk te groot zijn is dat niet echt een optie.
Je denkt verkeerd, de versterker is niet te groot, je kist is te klein.
19 inch is al een jaar of 50 de norm... :roll:

Ik denk niet dat zelfbouw het wordt. ik kan wel een pak schema's en onderdelen lijsten gaan neergooien,
maar ik denk niet dat dat veel zin heeft.

Mogelijkheid 1: (makkelijk)

Koop een goede gebruikte PA versterker. dus geen Skypech, Soundlab oid, Maar een Dynacord, EV, Labgruppen, Yamaha bijvoorbeeld.
Peavy CS series is een aanrader, goedkoop, ruimschoots aanbod, en onverwoestbaar.
Behringer is ook een mogelijkheid. minder degelijk, maar wel betaalbaar

Mogelijkheid 2 (moeilijker)

2 stuks UCD180 met voedingsunit en een vette trafo van Marktplaats.

Voor het goedkope hoef je niet te gaan zelfbouwen, trafo's,voedingen, koelblokken en eindtorren zijn allemaal prijzige onderdelen.
Tel dat allemaal bij elkaar op en je bent net zoveel kwijt als een Behringer of zo, en daar zit dan ook nog twee jaar garantie op.
The_Maxx
Contacteer:

Bericht door The_Maxx »

-
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

misschien 2 modules van "knuisje" heb er nog 2 compleet liggen waar ik de komende tijd toch niets meer mee ga doen. Tevens heb ik nog 1 voeding dan hoef je die enkel nog eens na te bouwen.
Zal er een mooi prijsje voor maken als je intresse hebt, geef maar een pm.
SuperR

Bericht door SuperR »

Kleine A/B-chipjes gebruiken voor PA? Ik zou gewoon lekker klasse D/T/H gebruiken. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten kun je het volgende proberen;

4*100 watt @ 4ohm, TK2050 D-class Audio Amplifier Board
-Zoek maar op ebay naar bovenstaande tekst of naar de verkoper; sureelectronics

4 keer 100 Watt met minder dan tien procent THD+N haal je denk ik niet, maar 4 keer 80 Watt moet hij toch wel kunnen produceren bij 4 of 6 ohm belastingen.

Mean Well 24V DC 14.6A 350.4W Regulated Switching Power Supply NES-350-24
-Dezelfde verkoper heeft ook schakelende voedingen. Dit model wordt aangeraden voor het betreffende versterkerbordje.

Als je dit hebt kun je alles aan elkaar knopen en beoordelen of je het wat vindt. Indien goed, behuizing maken/kopen en gaan! Zo niet, dan heb je 100 euro uitgegeven voor niks. Je kan dit dan vast wel op het forum of marktplaats verkopen zonder veel verlies te maken.
The_Maxx
Contacteer:

Bericht door The_Maxx »

-
SuperR

Bericht door SuperR »

Welke autoversterker heb je dan gevonden die aan je wensen voldoet? Als ik even google zie ik namelijk wel her en der "4 kanaals versterker 780 Watt" staan. (Pioneer van 230 euro!), maar als je dan even verder kijkt zie je dat het eigenlijk maar 4 keer 60 Watt is. Moet je je voorstellen wat de 40-60 euro autoversterkers werkelijk aan vermogen kunnen leveren...

http://www.100audio.nl/?menu=article&ca ... D=19174764

Daarnaast ook even een korte uitleg waarom autoversterkers eigenlijk alleen goed zijn in auto's;
Een luidspreker heeft een bepaalde "weerstand". Die weerstand is een eigenschap van de luidspreker om zich tegen stroom te verzetten. Het geleverd vermogen naar een luidspreker kun je als volgt berekenen; P=U*I of een variant er op P=I^2*R. Wat daar staat is het volgende; hoe hoger de spanning of hoe lager de weerstand hoe hoger de stroom. En hoe hoger de stroom en hoe hoger de spanning, hoe groter het geleverd vermogen.

Nu de crux; Je hebt blijkbaar een hoge spanning nodig om een groot vermogen te leveren. Je auto accu heeft een spanning ergens tussen de 12 en 15 volt als je aan het rijden bent. Auto's hebben die hoge vereiste spanning niet dus die moet op een of andere manier verhoogd worden. Die omzetting is voor grote vermogens moeilijk en kostbaar om te maken. Daarom is het voor thuisgebruik niet aan te raden om autoversterkers te gebruiken omdat we thuis de luxe hebben om simpelweg een transformator/voeding te kiezen die die hoge spanning al heeft.

Maargoed, ik houd je niet tegen. Er komt vast een hoop geluid uit, maar je vraagstelling had het over 200 Watt meen ik. Dat ga je dus never halen met een autoversterker van een paar tientjes.
The_Maxx
Contacteer:

Bericht door The_Maxx »

-
meanman64

Bericht door meanman64 »

The_Maxx schreef:
Even verder op onderzoek uitgegaan.

http://www.baco-army-goods.nl/lichtnet- ... 32amp.html
als voeding (voor dat geld is het een flinke!)

Dan daarbij een autoversterker (4kanaals of 2x 2 kanaals) gebruiken voor de aansturing van het geluid.

Enigste wat ik dan tegenkom is het gebrek aan een volumeregeling. Er zit wel een klein mengpaneel en een crossover tussen de bron en de versterker. maar met alleen een gain instelling op de versterker kom je er denk ik niet?

Iig zou ik op deze manier voor c.a. 60 a 80 euro klaar zijn. Eventueel met 2 voedingen. (2 versterkers)

Als ik in de verkeerde richting denk, meld t dan even.

Overigens ben ik niet van plan om de PA set vaak op vol vermogen te gebruiken. Zal eens een enkele keer voorkomen. Maar ook dan moet ik met een versterker gaan werken waar de rms uitgangsvermogens ongeveer of hoger zijn dan de rms vermogens die de speakers moeten kunnen krijgen. Of kan ik hiervoor een minder zware versterker gebruiken en m simpelweg nooit op vol vermogen gebruiken.
Effe reageren die Baco 32ampere voeding heb ik ook in gebruik met een autoversterker.Vermogen heeft die zat genoeg maar bij vollast gebruik wel effe rekening houden met de warmte.Persoonlijk heb ik een extra koelprofiel gemonteerd want de voeding kan behoorlijk heet worden.De voeding heb ik op 15 volt gezet maar kan tot over de 16 volt gezet worden bij vollast blijft die op 14 volt a 14,5 volt wat mij betreft stabiel.
The_Maxx
Contacteer:

Bericht door The_Maxx »

-
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik bedoel de voeding zelf die heeft aan de behuizing geen ribben alleen een aluminium plaat dus ook niet echt de mogelijkheid om op een deftige manier warmte kwijt te geraken.En die plaat koelt tevens de power transistoren, kan je niet weglaten das om problemen vragen
Plaats reactie