Project: Mivoc SB25JM

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

You ordered 4 different articles:
Quantity Order-No Article Price per Unit
1.) 2 rm-sb25jm DIY kit Mivoc SB/TL 25 JM, one unit 36.00 EUR
2.) 2 mox-2R2-5 Metal-oxide resistor, 5W 2.2 Ohm 2% (red-red-gold) 0.80 EUR
3.) 2 M-mcap-150 Mundorf MKP capacitor 1.5 uF / 400 V 2.75 EUR
4.) 4 str-lk150-1 Speaker cable 2x1.5 mm2, transparent 1.20 EUR

Total: 100.90 EUR
19% VAT included - 17.00 EUR Postage (Netherlands) included

Dan is dit het begin van mijn eerste audio bouw project.
Ik ben benieuwd hoe het bevalt, maar zo hou je jezelf mooi van de straat.

Hier wil ik jullie op de hoogte gaan houden van het project en hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en hoop ook dat jullie willen helpen als er vragen zijn vanaf mijn kant.



Qua kleurstelling weet ik het nog niet, want ik heb verder ook nog geen huis enzo.
Het mooist is denk ik wit met een zwarte rond om de drivers en de tweeter ook zwart maken.
En dan bij de behuizing de randen mooi afronden.



Hier even een fototje via Google

Afbeelding
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Joland »

Ah, je hebt ze toch besteld zie ik... Goed werk. Ben benieuwd hoeveel anders ze zullen klinken ten opzichte van mijn TL-etjes. Is immers dezelfde woofer en bijna dezelfde tweeter. Voor dat geld zal je je er absoluut geen buil aanvallen, ben nog steeds heel tevreden met de mijne.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Joland schreef:
Is immers dezelfde woofer en bijna dezelfde tweeter.
Wat voor een tweeter heb jij dan?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door TubeHead »

hou ons op de hoogte ! :D
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Joland »

Lars Oosterveen schreef:
Joland schreef:
Is immers dezelfde woofer en bijna dezelfde tweeter.
Wat voor een tweeter heb jij dan?
Volgens Lautsprechershop zit bij jou de HGH 258 FN erin, bij mij de HGH258 FN II. Waarschijnlijk is jouw bouwpakket daarom nog leverbaar en het mijne niet...
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Vielen Dank für Ihre Bestellung.

Ihre Bestellung, die bei uns am 27.10.2011 einging, wurde heute an Sie versendet.
Nice, ik ben benieuwd.
Dit weekend even naar Duitsland toe (niet voor het project hoor), misschien eens een bouwmarkt scooren met 19mm MDF...
In het kader van nu-we-er-toch zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door wouter »

Elke tekening voor 19 mm kun je omzetten naar 18 mm. Zo nauwkeurig komt dat in die TL niet, echt niet. Een cm eraf kun je nog niet eens horen, laat staan 2x een mm :wink:
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door KoenVW »

Leuk! Ik heb zelf ook al 2 keer de SB25JM gebouwd, klinkt erg goed voor die lage prijs! Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Terug van een weekend naar DLD, maar zonder tijd voor een bouwmarkt.
Maar als het niet zo heel precies komt, dan ga ik het gewoon met 18mm doen en dan gewoon ff alles opnieuw meten en dan laten zagen.
Gewoon die 1mm verrekenen.
Dank voor de info Wouter.

Ik denk dat ik het front en de onderkant van 2x 18mm doe als dat ook uit een plaat kan.
Dat is handiger met voetjes er onder zetten denk ik zo.

Dan deze week even spullen halen en hopen dat deze week het spul binnen gaat komen.

@Koen: ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken en hoe alles gaan met het bouwen.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Joland »

De mijne zijn ook van 18 mm MDF, 19 is (haast) niet aan te komen in NL...
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

De maten even verrekend en daarna met een lijstje naar de Gamma gegaan.
Daar alles mooi op maat laten zagen, dat paste perfect uit een grote plaat 18mm MDF.
De fronten komen dan wel uit een 22mm plaat ipv de 18mm
Ook heb ik het zo gemaakt dat ik een dubbele bodemplaat heb, lijkt me handig voor het bevestigen van een soort van voetjes.

Ook even een pot MDF grondverf meegenomen en een grote pot houtlijm.
Ik neem aan dat "Bison houtlijm extra" gewoon goed is?
Van de week alles eens even markeren en uittekenen waar de gaten enzo moeten komen.

Ik zit nu (bij gebrek aan pc/laptop) op mijn telefoon te typen, dus zal ik morgen even de foto's posten.



***EDIT***

Afbeelding




Wel heb ik nu een paar vragen

- Wat is de handigste plek om het filter er uit te kunnen halen als de behuizing eenmaal verlijmd is?
*Ergens op de bodem bij de terminal?
*Halverwege de behuizing zodat ik er vanaf een van de 2 drivers/speakers/woofers (hoe noem je die dingen die in deze gaan?) bij kan komen?
*Of ergens anders?

- Wat is het handigste om als voetje te gebruiken?
*Zijn dat kunststof voetjes?
*Plakviltjes?
*Of iets anders?
Laatst gewijzigd door Lars Oosterveen op wo 02 nov 2011, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Vanmiddag een smsje gahad vanaf thuis, er is een pakket binnen gekomen voor mij.
Nu kan dat op dit moment niks anders zijn dan een doos uit duitsland met goodies!
zaterdag ben ik er pas weer, dan kan ik het even checken en een foto posten.


Vanavond even 1 behuizing neergelegd om te kijken hoe groot ie nou is.
Ook even afgetekend waar de speakergaten moeten komen en waar het TL gat moet komen.

Afbeelding


Ook kwam ik er acbter dat niet alles even strak is, er zit in sommige delen 1-1,5mm speling.... Schuren en plamuren dus.... Zien wel later wel even.
Eerst eens een bovenfrees regelen en wat spelen met zo'n apparaat.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Joland »

BIj de bouwmarkt zagen ze inderdaad niet altijd even precies... Zit het verschil m in de breedte van de panelen of in de lengte? Dat laatste valt meestal namelijk wel goed op te vangen. Verschillen in de breedte zijn lastiger, zeker ook met lijmen.

Ik heb voor het filter een dubbele bodem gemaakt, maar dat gaat voor jou niet meer lukken omdat je m al hebt laten zagen. Het gat van de woofer is dan een voor de hand liggende optie, maar dat moet je er wel voor zorgen dat het filter klein genoeg is om door het gat te kunnen krijgen. Je kan eventueel ook een luikje rond de aansluitterminal maken, je zou dan zelfs het filter kunnen plaatsen op dat luikje. Lekker makkelijk loshalen.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Het verschil zit in de breedte, het front is 1-1,5 mm smaller dan de rest.....


Ik heb wel een bodem van 2x 18mm ipv 1x 18mm, dit omdat ik dan makkelijker de voetjes kan monteren.
Denk dat ik dan spikes ofzo doe, maar ik zorg wel al dat er van die schroefdraadbusjes in zitten. Dan 4 van die M6 per speaker.
Dan kan ik altijd nog kiezen welke voetjes ik ga monteren.


Qua terminal weet ik niet welke er in het pakket zit en welke maat die heeft.
Ik maak de terminal wel op de bodem en niet halverwege zoals op de tekening, scheelt weer gewicht van de kabel op de terminal.
Als het filter dan past, dan kan laat ik hem via het terminal gat er uit, zo niet, dan inderdaad een luikje, of het filter achter een van de woofers.
Lijkt me wel handig voor een eventuele toekomstige upgrade van het filter.


Dan nog het volgende, de interne bekabeling.
Ik kan me voorstellen dat die gaat trillen als hij lekker hard staat te spelen.
Hoe heb jij het gedaan met de interne bekabeling? gewoon los hangen of langs een wand vast gezet? gebundeld of niet gebundeld?
Ik denk er zelf aan om de speakerdraden langs de zijkant onder die polyester demping te plakken, dan kan het geen kant op en ik probeer dan genoeg lengte te hebben om het filter eens te kunnen vervangen.
Of zit ik dan heel moeilijk te denken?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door wouter »

Dan zou ik een nieuw front laten zagen!

Liefst nam ik die altijd 1mm breder en hoger. Wegschuren kan altijd, aan de vlakke kant van de zijpanelen moet je niet gaan schuren.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Dat ga ik nu ook even laten doen.
Dan heb ik bij deze een hele mooie plaat om te spelen met een bovenfrees.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

HAAT.........

Deze week een pakketje bij mijn ouders gekomen, leuk.
Nu het volgende, het is niet helemaal zoals het hoort.... 2 van de 4 woofers zijn beschadigd.
Maar eens even een mail naar onze oosterburen sturen...

Picca's:

Dit is nog normaal
Afbeelding

Nu de mindere kant
Afbeelding

Afbeelding


Dan maar eens een bovenfrees vinden en eens oefenen op mijn foute front.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door bas focal m180 »

Hoe zat het verpakt , ik neem aan slecht .
Wel een goed idee van je om eens te gaan oefenen met die te kleinen plankjes.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Jerommel »

Bah, dat is zuur... :cry: :( :x
Net effe te erg om zelf weer recht te buigen, zo op de foto afgaand.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Aan de grote doos was niks te zien, de kleine dozen daar in ook.
Denk dat ie wel gevallen is, maar misschien niet tijdens het transport.
Rechtbuigen is geen optie, van 1 wooref is die foamrand (of hoe geet dat?) ook beschadigd.

Ik heb nog nooit een boven/frees in mijn handen gehad, dat is gedoemd te mislukken als ik niet even oefen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door TubeHead »

He gatver.. das ff zuur Lars ! Met de bovenfrees oefenen is een goed idee. Als je e driver verzonken wilt hebben kan je mooi testen hoe diep hij moet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Barry2001 »

Hoef je niet te accepteren, terugsturen. Jammer!
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Barry2001 schreef:
Hoef je niet te accepteren, terugsturen. Jammer!
Zal ik ook zeker niet doen, maar dat zal wel goed gaan.

@Glenn, wat is dan de beste manier?
Gat boren in het midden, daar een ding (cirkelgeleider?) in zetten en dan maar frezen op de diepte van je driverrand.
Daarna de frees dieper zetten en dan het drivergat zelf frezen?

Trouwens, moet je er altijd facetten in maken, aan de achterkant van de baffle?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door TubeHead »

Lars Oosterveen schreef:
Barry2001 schreef:
Hoef je niet te accepteren, terugsturen. Jammer!
Zal ik ook zeker niet doen, maar dat zal wel goed gaan.

@Glenn, wat is dan de beste manier?
Gat boren in het midden, daar een ding (cirkelgeleider?) in zetten en dan maar frezen op de diepte van je driverrand.
Daarna de frees dieper zetten en dan het drivergat zelf frezen?

Trouwens, moet je er altijd facetten in maken, aan de achterkant van de baffle?

Juustem... eerst de verzonken rand.
Facetten ? je bedoeld van die houten pennen ?
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Project: Mivoc SB25JM

Bericht door Lars Oosterveen »

Nee, aan de achterkant van de baffle/front (wat is het juiste woord?).

Ik leen even een plaatje uit het Hi Spirit topic van Mphus.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”