Nu weet ik ook wel dat er niet zoiets als een audio elko bestaat.
Ik bedoel dan ook een elko die geschikt is om in een audio schakeling gebruikt te worden.
Dat kan zowel in de voedingslijn zijn, als soms ook in de signaal-lijn.
Laten we ons voorlopig beperken tot elko's in de voedingslijn, die gebruikt vrijwel iedereen.
Nu is een elko uitkiezen niet altijd even makkelijk, als je bij een lokale winkel komt heb je in principe te nemen wat er in huis is.
Bij een ( internet ) groothandel als Farnell loopt je dan weer tegen het probleem aan dat het assortiment zo groot is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. en dus het ook moeilijk is om een juiste keuze te maken.
Nu weet ik ook wel dat een Elna Silmic of Cerafine een uitstekende keuze is, Echter sinds het verscheiden van De Audiofabriek is hier haast niet meer aan te komen.
( Audiocube.nl heeft niet veel op voorraad en heeft asociale verzendkosten. )
Mijn vragen zijn dus :
-Wat is ESR en is dit iets om rekening mee te houden ?
- Welke eigenschappen zijn nog meer van belang ?
- Welke merken en series zijn aan te raden en welke niet.
-En om heel specifiek te zijn : bij de zaak waar ik de meeste spullen vandaan haal, ( http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=17 ) is de collectie flink uitgebreid de laatste tijd.
ook hier komt het bomen en bos verhaal om de hoek kijken.
- Daar staan elko's vermeld met als toevoeging "Hig freq use" en "Low Z" is dit iets om rekening mee te houden of niet van belang ?
Kom maar op !
Wat maakt een elko tot een audio-elko ?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Wat maakt een elko tot een audio-elko ?
ESR, High Freq use, Low Z... Dat zijn meer dingen die in een computer etc belangrijk zijn.
Voor buizenversterkers koop ik daarom ook nooit de duurste elco's. Een Elco is een elco.. ja ok.. der zit natuurlijk verschil in een chinese cheapie elco met een Panasonic oid. Zelf gebruik ik bijna altijd BC components(philips) tot 400v omdat ik daar toevallig makkelijk aan kan komen. Ooit keer een hoop elco's uit een oude Frequentie regelaar kunen halen. Bedoel.. vind prijs kwaliteit belangrijk. ( denk dat je dat wel aanspreekt Ray
).
Voor buizenversterkers koop ik daarom ook nooit de duurste elco's. Een Elco is een elco.. ja ok.. der zit natuurlijk verschil in een chinese cheapie elco met een Panasonic oid. Zelf gebruik ik bijna altijd BC components(philips) tot 400v omdat ik daar toevallig makkelijk aan kan komen. Ooit keer een hoop elco's uit een oude Frequentie regelaar kunen halen. Bedoel.. vind prijs kwaliteit belangrijk. ( denk dat je dat wel aanspreekt Ray
Bedoel je nu dat een 2e hands of sloop een elco tot een goede audio elco maakt?
Kan dit even niet volgen hoor Buishoofd
Hier wat meer info: http://www.keith-snook.info/capacitor-soakage.html
Daar blijkt de mechanische constructie wel invloed te hebben op de vervorming en met name 2e orde vervorming. Hoe steviger en stabieler de constructie des minder 2e orde vervorming door diëlectrische absorptie. Misschien dat daarom buizenliefhebbers oude condensatoren prefereren?
Dat zie je met name terug bij de "Black Gates". Die zijn mechanisch heel erg stabiel geconstrueerd met een vast (polymeer) elektrolyt. Ook de Elna "Cerafine" en "Silmics" pretenderen dat.
ESR speelt meer een rol bij voedingselco's. Bij de overgang van laden en ontladen van de elco en vv zie je bij hogere Ri een klein stapje op de spanning ontstaan. Omdat te verminderen zijn constructies met T-aansluitingen bedacht: Een aparte aansluiting voor de gelijkrichter en een aparte voor de versterker. De "Slitfoils" zijn een vergelijkbaar iets.
Kan dit even niet volgen hoor Buishoofd
Hier wat meer info: http://www.keith-snook.info/capacitor-soakage.html
Daar blijkt de mechanische constructie wel invloed te hebben op de vervorming en met name 2e orde vervorming. Hoe steviger en stabieler de constructie des minder 2e orde vervorming door diëlectrische absorptie. Misschien dat daarom buizenliefhebbers oude condensatoren prefereren?
Dat zie je met name terug bij de "Black Gates". Die zijn mechanisch heel erg stabiel geconstrueerd met een vast (polymeer) elektrolyt. Ook de Elna "Cerafine" en "Silmics" pretenderen dat.
ESR speelt meer een rol bij voedingselco's. Bij de overgang van laden en ontladen van de elco en vv zie je bij hogere Ri een klein stapje op de spanning ontstaan. Omdat te verminderen zijn constructies met T-aansluitingen bedacht: Een aparte aansluiting voor de gelijkrichter en een aparte voor de versterker. De "Slitfoils" zijn een vergelijkbaar iets.
Nee dat bedoel ik helemaal niet. Maar meer van... waarom zoveel geld in een "audio" elco steken.
Terwijl de normale en of uit oude apparaten het net zo goed doen naar mijn mening.
Terwijl de normale en of uit oude apparaten het net zo goed doen naar mijn mening.
Jawel, ik ga ook geen extra geld uitgeven aan speciale audio elco's. Maar de vraag was wat een elco tot een audio-elco maakt en het antwoord is vrij simpel: Extra aandacht aan de mechanische stevigheid.
Zelfde geldt overigens voor "audio" folie condensatoren: Die worden meestal na-verhit zodat de folie nog enigszins krimpt waardoor het erg strak komt te zitten en het geheel mechanisch stabieler wordt. Bij de oude styroflex was dit het normale productie proces maar bij industriële folie condensatoren niet altijd.
Zelfde geldt overigens voor "audio" folie condensatoren: Die worden meestal na-verhit zodat de folie nog enigszins krimpt waardoor het erg strak komt te zitten en het geheel mechanisch stabieler wordt. Bij de oude styroflex was dit het normale productie proces maar bij industriële folie condensatoren niet altijd.
- Bart0l0meus
Voor in mijn klein-signaal schakelingen zoals in de DAC's die ik heb gemaakt, daar gebruik ik vooral de elco's uit computers en vooral die uit de buurt van de converters van de CPU en andere stroom slurpers komen. Dan krijg je vaak Nichicon elco's die ook binnen de audio een goed aanzien hebben.
Deze zijn vaak van erg goeie kwaliteit en hebben ook prijzen die in de buurt komen van "audio elco's", verder hebben ze ook een lage ESR en inductie.
Ze zijn allemaal laagspanning (vaak zelfs 2.5V) maar meestal 6.3V of 10V en dus perfect voor laagspannings schakelingen waarbij je dus kwa volume en capaciteit heel gungstig zit (ipv 25V 100uF nu 6.3V 100uF scheelt zon factor 5 in volume)
Of ze ook beter klinken weet ik niet, maar kwalitatief zijn ze perfect en goed genoeg voor mij.
Deze zijn vaak van erg goeie kwaliteit en hebben ook prijzen die in de buurt komen van "audio elco's", verder hebben ze ook een lage ESR en inductie.
Ze zijn allemaal laagspanning (vaak zelfs 2.5V) maar meestal 6.3V of 10V en dus perfect voor laagspannings schakelingen waarbij je dus kwa volume en capaciteit heel gungstig zit (ipv 25V 100uF nu 6.3V 100uF scheelt zon factor 5 in volume)
Of ze ook beter klinken weet ik niet, maar kwalitatief zijn ze perfect en goed genoeg voor mij.