Beste mede forumers.
Ik ben een redelijke leek op het gebied van de precieze werking van versterkers en dergelijke maar heb wel een globaal idee.
Nu kreeg ik vanmorgen een brainwave om zelf iets te gaan bouwen alleen heb ik jullie hulp nodig wat betreft het precieze hoe en wat.
Het idee is om een (liefst 5.1) versterkertje te bouwen voor bij de pc.
Ik heb al wel enige ervaring op gedaan met de TA2024 printjes (dat wil zeggen samen met zo'n mp3/tuner preampje in een doosje prakken en de draadjes aansluiten).
Nu is het idee wat ik vanmorgen kreeg eigenlijk een uitbreiding op datgene wat ik al eens gedaan heb maar er zitten een paar haken en ogen aan waarvan ik nog niet precies weet hoe die op te lossen.
Het idee is om 3 keer een TA2020 of 2024 als uitgangspunt te nemen en daar vervolgens op verder te bouwen.
Of een TA 2020 voor het stereo deel en deze aanvullen met twee keer 2024 voor achter/sub.
Enige eisen zijn:
-Aansturing van kleine luidsprekertjes. (2 of 3 inch breedbandertjes oid).
-5.1 ingang voor de pc (digitaal danwel analoog).
- 1 of meerdere aux ingangen.
- gezamelijke volume regeling.
- .1 uitgang direct gefilterd voor sub gebruik.
- optioneel een tuner.
De vraag is nu hoe knoop ik dit alles aan elkaar en hoe pak ik het pre-amp gedeelte aan?
Ik hoop dat jullie me hier mee op weg kunnen helpen.
Ik weet dat het misschien wel een uitdagend plan is maar lijkt me leuk om te proberen na mijn eerste TA2024 avontuur welke een heel geslaagd setje heeft opgeleverd voor op de boot.
Groet,
Harm.
Mini 5.1 versterker met TA2020/of2024.... BrainstormFase ...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mini 5.1 versterker met TA2020/of2024.... BrainstormFase
Ik ben ook al met een soortgelijke ding bezig. Ik had 3 van die goedkope ta2020 versterkertjes gekocht maar ik vind de ruit te luid.
Dus is mijn idee nu om het ander aan te pakken. Met een 4 kanaals auto versterker. Dan heb ik ook nog de optie om het een en ander te kunnen filteren.
De .1 kanaal kan ik dan onversterkt naar mijn sony sub sturen.
Verder komt er een mooie auto schakel systeem in met dank aan djuke.
Het is toch maar iets voor de slaapkamer.
oja en het wordt gevoed met een 120w 12 voeding.
Dus is mijn idee nu om het ander aan te pakken. Met een 4 kanaals auto versterker. Dan heb ik ook nog de optie om het een en ander te kunnen filteren.
De .1 kanaal kan ik dan onversterkt naar mijn sony sub sturen.
Verder komt er een mooie auto schakel systeem in met dank aan djuke.
Het is toch maar iets voor de slaapkamer.
oja en het wordt gevoed met een 120w 12 voeding.
Deze kan erg handig zijn:
http://www.ebay.com/itm/Upgrade-3Pcs-PG ... 2eb5627f98
Hiermee kun je volume van ieder kanaal apart instellen en ook alles gezamenlijk. Er zit een 5.1 input op met gewone tulp (dus niet digitaal) en nog 2 extra stereo bronnen. Dit alles schakelbaar met de afstandsbediening.
Filter voor je sub zul je extern moeten doen.
Hoe wil je de sub dan aansturen? Wil je dat hij de frontkanalen pakt? Dus ook werkend bij de andere 2 stereo sources? Of wil je dat hij alleen vanaf de 5.1 input aangestuurd kan worden?
Indien het eerste zul je de sub-filter na dit volumebordje moeten doen. Indien de 2e kun je dit ook op de computer doen. Vaak is het wel mogelijk om tegen de sub-output een en ander aan filtering te doen op de computer.
De TA2020 of 2024 kun je volgens mij niet bridgen, dus zou je met de ta2020 maar 20w (zo uit het hoofd) voor de sub hebben (wat niet heel erg veel is).
http://www.ebay.com/itm/Upgrade-3Pcs-PG ... 2eb5627f98
Hiermee kun je volume van ieder kanaal apart instellen en ook alles gezamenlijk. Er zit een 5.1 input op met gewone tulp (dus niet digitaal) en nog 2 extra stereo bronnen. Dit alles schakelbaar met de afstandsbediening.
Filter voor je sub zul je extern moeten doen.
Hoe wil je de sub dan aansturen? Wil je dat hij de frontkanalen pakt? Dus ook werkend bij de andere 2 stereo sources? Of wil je dat hij alleen vanaf de 5.1 input aangestuurd kan worden?
Indien het eerste zul je de sub-filter na dit volumebordje moeten doen. Indien de 2e kun je dit ook op de computer doen. Vaak is het wel mogelijk om tegen de sub-output een en ander aan filtering te doen op de computer.
De TA2020 of 2024 kun je volgens mij niet bridgen, dus zou je met de ta2020 maar 20w (zo uit het hoofd) voor de sub hebben (wat niet heel erg veel is).
Hey Lieuwe,
bedankt voor de tip. Dat bordje ziet er idd leuk uit. Weet je toevallig ook of dat ie ook nog ergens anders verkrijgbaar is als op Ebay 39 usd aan shipping is nogal wat.
Wat vermogen betreft het hoeft niet onwijs hard te kunnen dus denk dat ik aan die 20 watt wel genoeg heb voor een relatief klein subje. Denk aan bijv. de CT-222 sub.
Ik heb hier trouwens nog ergens een gemotoriseerde potmeter in een bakje liggen alleen geen idee hoe zo iets werkend te krijgen met een Ab.
(Een keer samen met alle andere nog bruikbare onderdelen uit een of ander goedkoop ding gehaald.)
Groet,
Harm.
bedankt voor de tip. Dat bordje ziet er idd leuk uit. Weet je toevallig ook of dat ie ook nog ergens anders verkrijgbaar is als op Ebay 39 usd aan shipping is nogal wat.
Wat vermogen betreft het hoeft niet onwijs hard te kunnen dus denk dat ik aan die 20 watt wel genoeg heb voor een relatief klein subje. Denk aan bijv. de CT-222 sub.
Ik heb hier trouwens nog ergens een gemotoriseerde potmeter in een bakje liggen alleen geen idee hoe zo iets werkend te krijgen met een Ab.
(Een keer samen met alle andere nog bruikbare onderdelen uit een of ander goedkoop ding gehaald.)
Groet,
Harm.