Pagina 1 van 1

paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: vr 10 apr 2009, 13:15
door Henkjan
zo, het paasweekeinde is weer daar, tijd voor een paasproject... Wat al wel stond te pruttelen waren een stel kleine monitortjes met de nieuwe budget breedbander van Markaudio, de CHR70, waarvan ik al een tijdje een koppel testexemplaren had liggen.

Deze zouden het volgens simulatie erg netjes doen in 4 liter GHP, dus dat gaan we proberen :!: Arno is zo vriendelijk geweest om voor mij van zwart MDF de plankjes te frezen, die dankzij z'n vakwerk en goede tips dan ook al snel in elkaar zaten. Een paar lagen blanke lak later stonden de lege kastjes daar toch flink mooi te wezen... dat zwarte MDF heeft echt een mooie uitstraling.. De inspiratie voor de naam was gevoed, het :idea: kwam toen tijdens het "verhaaltje voor het slapengaan" het verhaal over dat zwarte paard aan de beurt was.....

Geplaatst: vr 10 apr 2009, 21:02
door Henkjan
een leeg kastje
ja, had de belichting wat verkeerd staan, en geen sjop dus moest me behelpen met de effecten van Irvanview...   zo was zwart tenminste redelijk zwart....
ja, had de belichting wat verkeerd staan, en geen sjop dus moest me behelpen met de effecten van Irvanview... zo was zwart tenminste redelijk zwart....

Geplaatst: zo 12 apr 2009, 20:03
door Henkjan
de bouwplaat, met dank aan Arno voor de tekening
blackbeauty_3D.jpg

Geplaatst: ma 13 apr 2009, 0:40
door Henkjan
na een paar versies van het notch filter kwam er onderstaande grafiek op t scherm...
wel een beetje gladde curve uiteraard ;-)
wel een beetje gladde curve uiteraard ;-)
waarbij wel moet worden opgemerkt dat het hoog minder oploopt dan de grafiek aangeeft, omdat ten tijde van deze meting m'n microfoon nog niet gecalibreerd was, en die dus een 4dB te veel aangeeft in t hoog

Geplaatst: ma 13 apr 2009, 22:58
door Henkjan
De eerste luisterindrukken: dat is helemaal niet verkeerd, zo op gehoor is de tonale balans wel in orde, dus de sperkring laten we lekker zo. Het hoog is (zoals verwacht) duidelijk aanwezig, maar niet zo scherp als andere betaalbare metal cone breedbanders. Uiteraard is het niet zo verfijnd als de Alpairs of vriendelijk als de FR125, maar prima te doen. Detaillering is gewoon erg goed, en het laag is ook zeer netjes, strak en redelijk diep, mist weinig aan. al met al een geslaagd paasproject.

Geplaatst: di 28 apr 2009, 22:48
door Henkjan
ik schreef:
..... maak ik nog wel een paar betere foto's
bij deze dan

Geplaatst: za 16 mei 2009, 22:07
door Henkjan
ik lees dit nog eens door, en merk dat ik verzuimd had het filter te vermelden...

er zit een dikke 680µF condensator in serie met de woofer als HP cap.
de sperkring bestaat uit 47µF, 0.39mH, 2.7ohm paralel en dat samen dus in serie met de driver.

als demping heb ik wat vilt achter de driver tegen de achterwand en zijwanden, en onderin de kast een beetje BAF

ik heb die 680µF opgebouwd uit meerdere kleinere elko's met een mkp-tje voor t nette, en ook de 47µF is een stel goedkope elko's en een nette folie cap om t af te ronden. de spoel heb ik wel een dikke (1.4mm) luchtspoel voor genomen.

Re:

Geplaatst: za 05 dec 2009, 17:22
door Henkjan
ik schreef:
die sim moet ik ff zoeken...
gevonden :mrgreen: de blauwe lijn dus

Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 14:46
door Henkjan
en het filterschema:
filter black beauty.png

Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: zo 29 aug 2010, 11:49
door Henkjan
in hout is die ook mooi, bij onze oosterburen heeft iemand deze gebouwd:
beauty1a.jpg
beauty2b.jpg
kast is opgebouwd uit een soort van parket met MDF binnenin:
beauty1.jpg

Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: di 22 feb 2011, 21:55
door Henkjan
toch leuk (en vleiend) te zien dat ze ook ij Duitsland Black beauties bijven bouwen:
http://blog.kanojo.de/2011/02/20/new-hi ... ck-beauty/

Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: wo 23 feb 2011, 8:38
door spammetje
En terecht! Is echt een leuk ontwerp en het klinkt super!
Afgelopen weekend nog heerlijk muziek geluisterd :kwijl:.
Is gewoon een leuke kleine speaker die super klinkt en voor zo'n 150euro te maken is.
Kan zelfs als eerste project wat ik heb gedaan en dan ben je gelijk verkocht aan het zelfbouwen.
Hij is nu al 3 keer nagemaakt?

Afbeelding

Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: wo 23 feb 2011, 12:39
door Henkjan
spammetje schreef:
Hij is nu al 3 keer nagemaakt?
flink vaker denk ik (op t duitse forum is het een van de meest gelezen topics in de showcase), maar niet iedereen zet dat op een forum hè.

Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: do 11 aug 2011, 22:31
door Henkjan
In Duitsland wordt de BB nog steeds vrij veel gebouwd, hier nog wat voorbeelden:
kurk beauties .jpg

white-beauty_96964.jpg

Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor

Geplaatst: wo 19 okt 2011, 21:39
door Henkjan
het bouwtopic met commentaren staat hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8608