Deze zouden het volgens simulatie erg netjes doen in 4 liter GHP, dus dat gaan we proberen
paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
zo, het paasweekeinde is weer daar, tijd voor een paasproject... Wat al wel stond te pruttelen waren een stel kleine monitortjes met de nieuwe budget breedbander van Markaudio, de CHR70, waarvan ik al een tijdje een koppel testexemplaren had liggen.
Deze zouden het volgens simulatie erg netjes doen in 4 liter GHP, dus dat gaan we proberen
Arno is zo vriendelijk geweest om voor mij van zwart MDF de plankjes te frezen, die dankzij z'n vakwerk en goede tips dan ook al snel in elkaar zaten. Een paar lagen blanke lak later stonden de lege kastjes daar toch flink mooi te wezen... dat zwarte MDF heeft echt een mooie uitstraling.. De inspiratie voor de naam was gevoed, het
kwam toen tijdens het "verhaaltje voor het slapengaan" het verhaal over dat zwarte paard aan de beurt was.....
Deze zouden het volgens simulatie erg netjes doen in 4 liter GHP, dus dat gaan we proberen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
De eerste luisterindrukken: dat is helemaal niet verkeerd, zo op gehoor is de tonale balans wel in orde, dus de sperkring laten we lekker zo. Het hoog is (zoals verwacht) duidelijk aanwezig, maar niet zo scherp als andere betaalbare metal cone breedbanders. Uiteraard is het niet zo verfijnd als de Alpairs of vriendelijk als de FR125, maar prima te doen. Detaillering is gewoon erg goed, en het laag is ook zeer netjes, strak en redelijk diep, mist weinig aan. al met al een geslaagd paasproject.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik lees dit nog eens door, en merk dat ik verzuimd had het filter te vermelden...
er zit een dikke 680µF condensator in serie met de woofer als HP cap.
de sperkring bestaat uit 47µF, 0.39mH, 2.7ohm paralel en dat samen dus in serie met de driver.
als demping heb ik wat vilt achter de driver tegen de achterwand en zijwanden, en onderin de kast een beetje BAF
ik heb die 680µF opgebouwd uit meerdere kleinere elko's met een mkp-tje voor t nette, en ook de 47µF is een stel goedkope elko's en een nette folie cap om t af te ronden. de spoel heb ik wel een dikke (1.4mm) luchtspoel voor genomen.
er zit een dikke 680µF condensator in serie met de woofer als HP cap.
de sperkring bestaat uit 47µF, 0.39mH, 2.7ohm paralel en dat samen dus in serie met de driver.
als demping heb ik wat vilt achter de driver tegen de achterwand en zijwanden, en onderin de kast een beetje BAF
ik heb die 680µF opgebouwd uit meerdere kleinere elko's met een mkp-tje voor t nette, en ook de 47µF is een stel goedkope elko's en een nette folie cap om t af te ronden. de spoel heb ik wel een dikke (1.4mm) luchtspoel voor genomen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
in hout is die ook mooi, bij onze oosterburen heeft iemand deze gebouwd:
kast is opgebouwd uit een soort van parket met MDF binnenin:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
toch leuk (en vleiend) te zien dat ze ook ij Duitsland Black beauties bijven bouwen:
http://blog.kanojo.de/2011/02/20/new-hi ... ck-beauty/
http://blog.kanojo.de/2011/02/20/new-hi ... ck-beauty/
Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
En terecht! Is echt een leuk ontwerp en het klinkt super!
Afgelopen weekend nog heerlijk muziek geluisterd
.
Is gewoon een leuke kleine speaker die super klinkt en voor zo'n 150euro te maken is.
Kan zelfs als eerste project wat ik heb gedaan en dan ben je gelijk verkocht aan het zelfbouwen.
Hij is nu al 3 keer nagemaakt?

Afgelopen weekend nog heerlijk muziek geluisterd
Is gewoon een leuke kleine speaker die super klinkt en voor zo'n 150euro te maken is.
Kan zelfs als eerste project wat ik heb gedaan en dan ben je gelijk verkocht aan het zelfbouwen.
Hij is nu al 3 keer nagemaakt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
flink vaker denk ik (op t duitse forum is het een van de meest gelezen topics in de showcase), maar niet iedereen zet dat op een forum hè.spammetje schreef:Hij is nu al 3 keer nagemaakt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
In Duitsland wordt de BB nog steeds vrij veel gebouwd, hier nog wat voorbeelden:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
het bouwtopic met commentaren staat hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8608
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8608
