Mijn open baffle 3-weg (MOB3W)
Geplaatst: wo 19 okt 2011, 13:23
Inleiding: het prototype dat heeft geleid tot ontwerp en bouw van MOB3W
Voor dit systeem heb ik me laten inspireren door Siegfried Linkwitz. Na zijn ontdekking, dat een dipool tweeter de luisterervaring verder verbetert, moest ik dit gewoon ook proberen. Ik kan de positieve bevindingen van Linkwitz volledig bevestigen. Vooral zijn pagina over Room optimized stereophonic sound reproduction is zeer aan te bevelen leesmateriaal.
Het prototype is gebaseerd op het dipoolbas systeem dat ik had gebouwd voor mijn ultieme monitor. Ik heb verschillende combinaties van drivers geprobeerd en ondervonden dat symmetrische afstraling belangrijk is. Dit is moeilijk te bereiken met dome tweeters rug-aan-rug, ze kunnen moeilijk akoestisch worden uitgelijnd met de midwoofer. Dit lukt dan alleen met vreemde baffle ontwerpen die er niet mooi uitzien. Daarom ben ik overgestapt op een echte dipooltweeter, de B&G NEO3PDR. Voor de midwoofer ben ik de Visaton AL130 gaan gebruiken, deze presteert nog beter dan de Peerless HDS152excl. van mijn ultieme monitor. Ik ben in de gelegenheid geweest om dit prototype 1-op-1 te vergelijken met de Orion van Linkwitz. De eigenaar was zo vriendelijk mij en mijn systeem te ontvangen en mijn urenlang naar beide systemen te laten luisteren. De Orion bleek het mooiste systeem dat ik tot dan toe gehoord had!
Waar stond ik nu zelf met mijn prototype? Wel, zelfs nog wat meer precisie in de ruimtelijke afbeelding, zuiverder en helderder hoog terwijl het niet scherper was. De grote MAAR was minder warmte, natuurlijke warmte. Dit is moeilijk te omschrijven, je moet de Orion gehoord hebben om te weten hoe natuurlijk een luidspreker kan klinken. Met deze referentie in mijn hoofd ben ik gestart met MOB3W.
Hierbij de link naar het oude showcase topic waarin het project werd ontwikkeld en bediscussieerd: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ilit=mob3w
Voor dit systeem heb ik me laten inspireren door Siegfried Linkwitz. Na zijn ontdekking, dat een dipool tweeter de luisterervaring verder verbetert, moest ik dit gewoon ook proberen. Ik kan de positieve bevindingen van Linkwitz volledig bevestigen. Vooral zijn pagina over Room optimized stereophonic sound reproduction is zeer aan te bevelen leesmateriaal.
Het prototype is gebaseerd op het dipoolbas systeem dat ik had gebouwd voor mijn ultieme monitor. Ik heb verschillende combinaties van drivers geprobeerd en ondervonden dat symmetrische afstraling belangrijk is. Dit is moeilijk te bereiken met dome tweeters rug-aan-rug, ze kunnen moeilijk akoestisch worden uitgelijnd met de midwoofer. Dit lukt dan alleen met vreemde baffle ontwerpen die er niet mooi uitzien. Daarom ben ik overgestapt op een echte dipooltweeter, de B&G NEO3PDR. Voor de midwoofer ben ik de Visaton AL130 gaan gebruiken, deze presteert nog beter dan de Peerless HDS152excl. van mijn ultieme monitor. Ik ben in de gelegenheid geweest om dit prototype 1-op-1 te vergelijken met de Orion van Linkwitz. De eigenaar was zo vriendelijk mij en mijn systeem te ontvangen en mijn urenlang naar beide systemen te laten luisteren. De Orion bleek het mooiste systeem dat ik tot dan toe gehoord had!
Waar stond ik nu zelf met mijn prototype? Wel, zelfs nog wat meer precisie in de ruimtelijke afbeelding, zuiverder en helderder hoog terwijl het niet scherper was. De grote MAAR was minder warmte, natuurlijke warmte. Dit is moeilijk te omschrijven, je moet de Orion gehoord hebben om te weten hoe natuurlijk een luidspreker kan klinken. Met deze referentie in mijn hoofd ben ik gestart met MOB3W.
Hierbij de link naar het oude showcase topic waarin het project werd ontwikkeld en bediscussieerd: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ilit=mob3w