Highpass Filter vanaf 100Hz voor 2.1 opstelling

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bcvdb

Highpass Filter vanaf 100Hz voor 2.1 opstelling

Bericht door bcvdb »

Hallo allemaal.

ik ben sindskort in bezit van een setje paasproject 2010 speakers.
Nu wil ik deze gebruiken icm een subwoofer. En om de speaker minder uit te laten slaan waardoor het midden en hoog helderder wordt (bedankt HenkJan :mrgreen: ) zoek ik eigenlijk een passief filter dat alles onder de 100 Hz eruit filtert.

Ik heb al veel zitten lezen over filterontwerp. Met name de sticky van Jeroen_d is er interessant. Het euvel is alleen dat ik GEEN meetapparatuur heb en geen budget om dit aan te schaffen. Plus ik hoopte eigenlijk dat dit filter zou eenvoudig zou zijn dat het ook wel zonder meten zou moeten lukken.

De speakers zijn dus de alpair6 gen2. met een imp van 4 ohm. Dit mag eventueel 8 ohm worden...

Ik heb ook al op verschillende sites een filter laten berekenen, maar hier komen zo verschillende waardes uit dat ik het niet vertrouw :mrgreen: Zou iemand mij kunnen helpen.

Alvast super bedankt!!

p.s. budget van het filter is ongeveer 15 euro per stuk
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Highpass Filter vanaf 100Hz voor 2.1 opstelling

Bericht door jeroen_d »

Deze speaker geeft van zichzelf al weinig output beneden 100Hz. Om dit goed te filteren is minimaal een impedantiemeting nodig. Daarnaast wil je eigenlijk weten welke sub het precies wordt. Als het een actieve sub is kun je daarvan de line out gebruiken en is een passief lijnfilter voor een paar euro binnen handbereik.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

passief is niet echt te doen.

wat je wel kan doen, is bouw t paasproject om naar GHP (gesloten met condensator), en dan een subje met subversterker die je met 't high level (van de luidspreker klemmen dus) signaal voedt en waar je met de in de subamp aanwezige HP filter de overname freq van de sub aanpast.

Voor de Alpair 6p wordt het wel een erg klein kastje (0.8 liter, 390µF condensator volgens http://www.12vhifi.nl/closed.html), en de f3 zit dan ergens 120Hz. Zoals Jeroen al aangeeft win je zo wel wat, maar niet erg veel.

wat voor versterker moet t allemaal aan komen?
bcvdb

Bericht door bcvdb »

De sub is een KEF PSW2000.

Versterker is een EL84 PP. Goed voor ongeveer 8/9 watt.

De sub heeft een stereo ingang voor een fullrange signaal en filter zelf.
Ik wilde eigenlijk gewoon het signaal dat van de voorversterker afkomt op zowel de sub als op de einbakken aansluiten en dan de alpairs tot 100 Hz afkappen.

Maar een gesloten kist van 0.8 liter met een 390uF C zou het ook moeten kunnen... Dat zou een mooie maat zijn om een FAST mee te maken...
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Het is wel een actieve sub iig...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je aparte eindbakken hebt voor de alpairs dan kan het heel simpel zijn. Wat is de ingangsweerstand van je eindbakken? Als je die weet kan je eenvoudig afkappen op 100Hz door een ingangscondensator toe te voegen in de signaalweg van je voorversterker naar je eindversterker. Desnoods soldeer je hem in de signaaldraad van je interlink.

De waarde voor 100Hz is 1/(100*2*pi*ingangsweerstand). Stel die is 22kohm dan kom je op 72nF uit. In de praktijk neem je dan 68nF.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

GENIAAL.... nog helemaal niet aangedacht!! En dan wordt het voor mijn versterkertjes ook weer makkelijker omdat ze die zware bassen niet mee hoeven te versterker.

Moet ik alleen even de ingangsimp van mijn versterker zien te achterhalen.
Google, show me your magic!!
bcvdb

Bericht door bcvdb »

:shock: Gewoon een multimeter aan de ingang hangen ??

Zo meet je toch geen impedantie...?
markbakk

Bericht door markbakk »

Jawel hoor! De impedantie van een versterker wordt doorgaans gevormd door een weerstand over signaal en nul. En weerstanden zijn doorgaans redelijk Ohms... en dus prima te meten met een multimeter.
Ik zou trouwens wel het schakelingetje willen uitbreiden met een weerstand van 47k over signaal en nul vóór de betreffende condensator. Dan ziet je voortrap (plus de kabel van voor naar eindtrap) tenminste nog een belasting laagfrequent.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

En wat voor C zou daar het beste zijn?
Moet dat iest zijn als een Koppel C, of een MKP?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

MKP is mooi, je kunt met dit soort kleine waarden ook styroflex overwegen. Een kleine afmeting is wel handig als je hem in de kabel soldeert. In de eindversterker direct bij de ingang kan ook. Ook daar is een kleine afmeting handig ivm het voorkomen van oppikken van storing.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik heb deze vaak gebruikt:

Afbeelding

eenvoudig in je lijnsignaal zetten, en klaar.

Of je deze nog vindt in NL is ff de vraag.

Fmod van Harrison

http://www.hlabs.com/products/crossover/

o, gewoon van Caliber heb je ze ook (car hifi)

http://webshop.caliber.nl/category/view ... ver/page/2
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

jeroen_d schreef:
Als je aparte eindbakken hebt voor de alpairs dan kan het heel simpel zijn. Wat is de ingangsweerstand van je eindbakken? Als je die weet kan je eenvoudig afkappen op 100Hz door een ingangscondensator toe te voegen in de signaalweg van je voorversterker naar je eindversterker. Desnoods soldeer je hem in de signaaldraad van je interlink.

De waarde voor 100Hz is 1/(100*2*pi*ingangsweerstand). Stel die is 22kohm dan kom je op 72nF uit. In de praktijk neem je dan 68nF.
Hier nog wat meer info: http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html

Marchand heeft vrij dure (weet niet of ze t waard zijn: http://www.marchandelec.com/xm46.html
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”