SimPre (ATMEGA328/PGA2311)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
SuperR

SimPre (ATMEGA328/PGA2311)

Bericht door SuperR »

Mijn huidige voorversterker presteert niet naar mijn zin, dus er "moet" iets anders komen. Ik heb een hekel aan knoppen dus alle bediening gaat naar alle waarschijnlijkheid per infrarood. Nu wil ik dat doen met een ATMEGA328 en een PGA2311. Beide heb ik nu ook in mijn pre zitten, maar er zijn wat dingen die wat betreft ontwerp en prestatie beter kunnen.

Dus ik begin weer bij af;
De maximale afmeting van de print mag 160*100mm worden inclusief printtrafo(tje) http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3481 (of iets meer vermogen)
De IC's hebben een DIL-behuizing
Ik wil printrelais gebruiken; http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3329
Er moeten 3 stereobronnen gekozen kunnen worden
Ik wil de output per relais schakelen om eventuele (schakel)plops te voorkomen.

Nu de vragen;
Wat moet ik doen met de GND van de bronnen? Ik wil die in principe ook schakelen, maar dat zou me een relais per bron extra kosten. (ik zou dan namelijk 3 polen willen switchen) In mijn huidige versterker heb ik alle GND's aan elkaar geknoopt, maar dat levert nog wel eens gekraak of ploppen of als ik bij een van de bronnen randapparatuur aansluit. (HDMI kabel aan HTPC of een USB HDD met losse voeding bijvoorbeeld)
Ik zie bij veel versterkers bij de ingang-print wat condensatoren zitten. (hoogfilter?) Ik zie dergelijke onderdelen niet op het schema van de PGA3211 staan. Zijn ze dan nog nodig?
Zijn er betere alternatieven voor de printrelais? Ik gebruik natuurlijk het liefst een of andere DIL-8 behuizing IC die 3 polen kan schakelen op logische spanning.....
Ik heb een +5V nodig voor de ATMEGA328 en voor de digitale kant van de PGA2311. De analoge kant van de PGA2311 heeft +5V en -5V nodig. Als ik uit dezelfde printtrafo een +5V haal door middel van een 2e 7805, kan dat dan als mijn analoge +5V fungeren of knoopt iedereen in de praktijk alle +5V aan elkaar, ongeacht "digital" of "analog"?

Ik vond bijvoorbeeld dit schema, maar hij maakt geen onderscheid tussen +5 digital of analog
Bijlagen
pga2311+mega8.pdf
(27.57 KiB) 69 keer gedownload
knuisje

Re: SimPre (ATMEGA328/PGA2311)

Bericht door knuisje »

Leuk project. Ik heb zelf ook al eens een 2-kanaals en een 6-kanaals volumeregeling gemaakt met een PGA2311 en een AVR.
Ik heb de signaalmassa's niet geschakeld maar rechtstreeks doorverbonden. De digitale voeding zou ik zeker los houden van de analoge voeding. De massa's van de digitale en analoge voedingen op slechts 1 centrale plek verbinden.
Als relais heb ik toen deze genomen. Denk er aan dat de PGA een in- en uitschakelplop geeft, dus je dient nog een muterelais te gebruiken.
De ingangscondensators zijn nodig indien je bron niet dc-vrij is. De PGA gaat anders bijgeluiden maken als je het volume wijzigt.
Denk er ook aan dat je de relais niet rechtsreeks kunt aansturen met de AVR-poorten maar dat een driver-ic als de ULN2003 of losse driver torren nodig zijn.
SuperR

Re: SimPre (ATMEGA328/PGA2311)

Bericht door SuperR »

Bedankt voor de tips. Ik heb voor mijn huidige preamp ook een driver gebruikt. Misschien heb ik die nog ergens in een bakje een liggen. Als ik die relais van jou neem kan ik hem misschien zelfs wel direct aansturen. De Atmega328 zou max 40 mA kunnen sturen per pin. 5v/180ohm is nog geen 30mA.....
Plaats reactie