Trafo zoemt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

Trafo zoemt

Bericht door rho »

Ik heb een ringkern gebruikt ind e voeding van m'n chipamp. Hij heeft altijd wel ietsje gezoemt maar dat was eigenlijk zeer weinig. Vandaar dat ik eigenlijk nooit naar een oorzaak of oplossing heb gezocht.
Nu heeft ie er de laatste dagen veel meer last van. Véél meer last.

Hoe zou dit kunnen komen?

Even een beschrijving van de situatie:
2 x 25V, 300VA ringkern
2 bruggelijkrichters
4 x 10000µF buffercaps
Geen softstart
Rudy

Bericht door Rudy »

Hoi Rho,

Vaak omdat er DC op het net zit, maar dit kan je uiteraard nameten.
( zelfs 0.2VDC doet soms vervelend, dank u haardrogers :x )

Groetjes
Rudy
ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

@Rudy

dan zou een diy dc net filter de uitkomst zijn of niet ?
Rudy

Bericht door Rudy »

Ja hoor, maar het is uiteraard beter om zekers te zijn dat het daar van komt. Het kan ook vanuit overbelasting kunnen komen, alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel, want dan zou ie uiteraard behoorlijk warm worden na een periode van een 1/2 uur en dan zou ie dit wel opgemerkt hebben.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Rudy,

Overbelasting lijkt mij ook niet waarschijnlijk. Een DC filter is met een brugcel en wat flinke elco's zo in elkaar gezet.
rho

Bericht door rho »

Er zit een netfilter voor de trafo. ´k Moet eens even nagaan welk type.
Dat zou normaal de DC component toch moeten weghalen, niet?

Overbelasting lijkt het me niet te zijn. Er hang een chip-amp van 2x 60W aan de trafo. De trafo is 300VA.
Rudy

Bericht door Rudy »

Nee absoluut niet

Het volgende doet dat wel

Afbeelding

Let wel op dat je bij deze schakeling best een softstart bijplaatst ook, want de rush in current van je trafo gaat de elco's pijnigen.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Heb je dure afvlakelcos, komt dat er ook nog bij :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
Let wel op dat je bij deze schakeling best een softstart bijplaatst ook, want de rush in current van je trafo gaat de elco's pijnigen.

Groetjes
Rudy
Valt wel mee, de dioden beschermen de elco's. Wel is het zaak een 25A brug te nemen (zo'n alu blokje) ivb met de rush-in current. Neem ook minstens 35V elco's ivb met de geringe reversespanning die kan ontstaan over de elco's.

LET OP: Het hele zaakje hangt aan de netspanning! Pas dus op dat je niet met je vingers aan de elco's zit. Beste is om het apart in een kuststof doosje te stoppen.

Bromt je trafo na deze modificatie nog steeds even hard dan was het geen DC op het net.
richard

Bericht door richard »

Rudy schreef:
Afbeelding
Waarom zitten die elco's er nog tussen?
JuuL

Bericht door JuuL »

Die houden de gelijkspanning tegen lijkt me, maar die gelijkspanning gaat dan toch gewoon door de diodes?
En die diodes, die zorgen zeker voor een spanningsval over de elcos van 0,7V he?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Die vangen nu juist de DC component op. De dioden begrenzen alleen de spanning over de elco's. Maar als er meer dan een paar tienden van een volt aan DC op het net staat is het zaak te gaan klagen bij je energieleverancier, want dan wordt het wel erg bar.
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
richard schreef:
Die vangen nu juist de DC component op. De dioden begrenzen alleen de spanning over de elco's. Maar als er meer dan een paar tienden van een volt aan DC op het net staat is het zaak te gaan klagen bij je energieleverancier, want dan wordt het wel erg bar.
De drempelspanning over een diode is toch 0,7 Volt? twee in serie geeft een drempel van 1,4 volt. Een hogere gelijkspanning maar ook de wisselspanning minus 1,4 Volt loopt gewoon over de diode's in bovenstaande schakeling heen, het maakt daarvoor niet uit of er wel of geen elco's in de schakeling zitten.

Zijn ze voor het opvangen van schakelpiekjes? dan zou je toch eerder aan een ander type condensator denken.
Rudy

Bericht door Rudy »

@Richard,

Elco's blokkeren geen AC spanningen nog stromen ... :idea:

Rc = 1 / ( 2 * pi * f * c ) => in dit geval 0.32 Ohm
Dus zolang de continue stroom door het geheel geen 2A is zal er geen enkele diode geleiden.

Voor DC is een elco uiteraard na opladen een theoretisch oneindige weerstand en zal de DC spanning uiteraard ook over de elco's staan en niet over de trafo, mission accomplished imo.

Afhankelijk van de continue stroom zal de schakeling maar maximaal 1.2V wegnemen van de DC component van je netspanning, maar het probleem steld ( zoals Peter ook al zij ) zich op veel kleindere waardes voor ( lees < 500mV ), en zelfs al is het meer dan 1.2V dan ben je ten minste al 1.2V van je deel van je probleem kwijt.

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Rudy heeft hier wel een punt ja. Je houdt door de elco's de spanningval over de diodes gewoon laag genoeg zodat ze bij normale werking niet in geleding gaan.

Zouden een stel NTC's in serie volstaan om de inrush te beperken?
richard

Bericht door richard »

rho schreef:
Rudy heeft hier wel een punt ja. Je houdt door de elco's de spanningval over de diodes gewoon laag genoeg zodat ze bij normale werking niet in geleding gaan.
Ik maakte de denkfout dat er over de diode's 220 Volt wisselspanning zou staan.
rho

Bericht door rho »

richard schreef:
rho schreef:
Ik maakte de denkfout dat er over de diode's 220 Volt wisselspanning zou staan.
Ik maakte die fout eerst ook. ;)
Plaats reactie