Waarom niet vaker een Alpair 10
Moderator: Beheerdersteam
Waarom niet vaker een Alpair 10
Ik zag hier dat de alpair 10 flink in de aanbieding is.
Ik vroeg me eigenlijk af waarom deze niet veel meer gebruikt wordt hier op het forum?
Ik zie eigenlijk bijna alleenmaar de alpair 6 of 7 voorbij komen. Hier en daar een uitzondering nagelaten natuurlijk!
Ik zit zelf nogal te twijfelen of ik een setje alpair 6 zou pakken, of voor een paar centen meer de alpair 10.... Ik ga ze tot ong 100Hz filteren, omdat ik ze gebruik icm een subwoofer.
Groetjes Bart
Ik vroeg me eigenlijk af waarom deze niet veel meer gebruikt wordt hier op het forum?
Ik zie eigenlijk bijna alleenmaar de alpair 6 of 7 voorbij komen. Hier en daar een uitzondering nagelaten natuurlijk!
Ik zit zelf nogal te twijfelen of ik een setje alpair 6 zou pakken, of voor een paar centen meer de alpair 10.... Ik ga ze tot ong 100Hz filteren, omdat ik ze gebruik icm een subwoofer.
Groetjes Bart
Re: Waarom niet vaker een Alpair 10
Ik denk omdat de alpair 6 en überhaupt breedbanders van 3" het beste compromis zijn tussen fatsoenlijk hoog, laag en bundeling. Sommige 4" doen het ook nog aardig maar daarboven wordt het lastig met een te kleine sweetspot, afvallend hoog etc. het wordt dan toch lastig om een beetje betaalbare drivers te vinden die presteren, een FAST is dan denk ik een betere keus in de meeste gevallen.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Zelf zou ik geen reden weten, in het geval van een FAST, waarom je WEL voor de 10 i.p.v. de 6 zou gaan.
Wat meiborg zegt: je hebt minder bundeling, het hoog loopt beter door en je zou een smallere baffle / kleinere kast kunnen maken.
In het geval van een FAST zou ik altijd kiezen voor de kleinst mogelijke breedbander (in een selectie van de kandidaten).
Wat meiborg zegt: je hebt minder bundeling, het hoog loopt beter door en je zou een smallere baffle / kleinere kast kunnen maken.
In het geval van een FAST zou ik altijd kiezen voor de kleinst mogelijke breedbander (in een selectie van de kandidaten).
- bas focal m180
- Contacteer:
Jammer dat je niet in Breda bent geweest , daar had je mooi wat div alpair kunnen luisteren.
Had de keuze voor je makkelijker gemaakt .
De alpair 10 komt ook hoog voor een one men show als je speakers goed richt , hij kan stukken luider in combinatie met je sub.
Maar de keuze is aan jouw.
Of neem ze beide , 6 en een 10 en speel er een tijdje mee .
Had de keuze voor je makkelijker gemaakt .
De alpair 10 komt ook hoog voor een one men show als je speakers goed richt , hij kan stukken luider in combinatie met je sub.
Maar de keuze is aan jouw.
Of neem ze beide , 6 en een 10 en speel er een tijdje mee .
Dat harder spelen valt heel erg mee.
De 6 gaat tot +/- 98dB en de 10 tot +/- 102dB (op nominaal vermogen). Aangezien je gaat filteren op 100/150Hz, minimaal 12/18dB, kan je een STUK harder draaien. Dan kom je met beide speakers in de zeer oncomfortabele zone
Oh ja en ook wel een puntje, de 6 kost de helft, maar dat is uiteraard volstrekt onbelangrijk

De 6 gaat tot +/- 98dB en de 10 tot +/- 102dB (op nominaal vermogen). Aangezien je gaat filteren op 100/150Hz, minimaal 12/18dB, kan je een STUK harder draaien. Dan kom je met beide speakers in de zeer oncomfortabele zone
Oh ja en ook wel een puntje, de 6 kost de helft, maar dat is uiteraard volstrekt onbelangrijk
Heb in Breda de 6 gehoord en ook bij Henkjan thuis, deze klinkt zeer goed en gaat in de juiste behuizing redelijk laag. Zeker in combinatie met een subwoofer moet dat wel goed gaan. Zelf heb ik de 10 en die gaat net wat lager, wat je met een sub niet nodig hebt, maar vind hem net wat meer body hebben.
Zelf merk ik niet zo gek veel van de kleine sweetspot maar dat kan ook komen door de behuizing.
Tja wachten tot de volgende luisterdag in Breda duurt net te lang denk ik, en Alphen a/d Rijn is denk net te ver voor je anders mag je natuurlijk een keer langs komen om te luisteren.
Misschien wordt het dan toch tijd voor een 2de luisterdag. 1 Voor de zomervakanties en 1 voor de wintervakanties. Kunnen mensen nieuwe ideeen opdoen voor aanstaande projecten.
Zelf merk ik niet zo gek veel van de kleine sweetspot maar dat kan ook komen door de behuizing.
Tja wachten tot de volgende luisterdag in Breda duurt net te lang denk ik, en Alphen a/d Rijn is denk net te ver voor je anders mag je natuurlijk een keer langs komen om te luisteren.
Misschien wordt het dan toch tijd voor een 2de luisterdag. 1 Voor de zomervakanties en 1 voor de wintervakanties. Kunnen mensen nieuwe ideeen opdoen voor aanstaande projecten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
*kuch* http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 26&t=14013vinnie411 schreef:Misschien wordt het dan toch tijd voor een 2de luisterdag. 1 Voor de zomervakanties en 1 voor de wintervakanties. Kunnen mensen nieuwe ideeen opdoen voor aanstaande projecten.
Ahhh kijk... dat zijn idd wel goede redenen. Ik vroeg het me zomaar even af.
Het laag is idd niet zo'n vereiste gezien de ondersteunig van de subwoofer.
Ik ga nog even piekeren. Ik heb wat ideen lopen en ben in onderhandeling over een setje alpair 6 Gen2 inc behuizing (paasproject 2010) en een filter.
Spoedig weer meer nieuws!
Het laag is idd niet zo'n vereiste gezien de ondersteunig van de subwoofer.
Ik ga nog even piekeren. Ik heb wat ideen lopen en ben in onderhandeling over een setje alpair 6 Gen2 inc behuizing (paasproject 2010) en een filter.
Spoedig weer meer nieuws!