ik loop al een paar weken met de gedachte rond om een passieve pre te maken, maar nu welke volumeschakelaar zal hiervoor het meest geschikt zijn? 10 k 50k 100k , ik weet het niet meer , je leest hier zoveel verschillende dingen over,
ik wil hem gewoon recht toe recht aan hebben , dus alleen volume regeling.
ik denk zelf dat een mooie stappenschakelaar met weerstanden het mooiste zal zijn.
wie heeft er anders nog 1 te koop?
de bron is een gemodificeerde philips cd 204, en de eindtrap is een jbl/ urei 6230
passieve pre bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: passieve pre bouwen
Begin eens met een Alps van 10k logaritmisch. Het bekende blauwe blokje. Kost je de kop niet en doet het prima.
In beginsel kies je de waarde zó laag dat je bron de weerstand nog goed kan aansturen zonder dat er te veel stroom moet worden geleverd. Met CD-spelers et cetera is 10k geen probleem. Waarom zo laag mogelijk? Omdat je bij hogere waarden de boel veel gevoeliger maakt voor stoorsignalen én omdat de ingangstrap van je eindbak ook graag een zo laag mogelijke bronweerstand (eigenlijk impedantie) ziet.
In beginsel kies je de waarde zó laag dat je bron de weerstand nog goed kan aansturen zonder dat er te veel stroom moet worden geleverd. Met CD-spelers et cetera is 10k geen probleem. Waarom zo laag mogelijk? Omdat je bij hogere waarden de boel veel gevoeliger maakt voor stoorsignalen én omdat de ingangstrap van je eindbak ook graag een zo laag mogelijke bronweerstand (eigenlijk impedantie) ziet.
