Houtmembraan middentoner : Airborne

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bartsegers

Houtmembraan middentoner : Airborne

Bericht door bartsegers »

Via een forumlink kreeg ik mooie drivers te zien van Airborne.

zo 1 2 3 op de frequentiecurves afgaande best strak!
+/-50€
Afbeelding

site:
http://ehighend.de/shop/main_bigware_29 ... s-airborne
Bijlagen
airborne middentoner.JPG
Ronkel

Re: Houtmembraan middentoner : Airborne

Bericht door Ronkel »

Prijs is best prima! Frequentiekarakteristiek ziet er aardig uit inderdaad. Plantaardige vezels zijn best geschikt voor dit soort toepassingen omdat ze een erg hoge demping hebben. De rest van de specs ziet er ook niet slecht uit. Prima sensitivity en voldoende xmax.

Ik vraag me af hoe ze dat membraan produceren.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

het lijkt mij een kwestie van lamineren?

de laagdrivers zijn iets minder eenvoudig inzetbaar denk ik, maar deze middentoner mag er wel wezen!
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

bartsegers schreef:
het lijkt mij een kwestie van lamineren?

de laagdrivers zijn iets minder eenvoudig inzetbaar denk ik, maar deze middentoner mag er wel wezen!
Ook de 18cm mid-bas driver die te koop is meet in alle opzichten erg mooi , zowel klang und toon als de fabrieks grafiek ontopen elkaar nauwlijks , je zou die driver met 6db kunnen filteren .
De membramen zijn 100% van hout , nat gemaakt in vorm gedrukt en op maat gesneden , omdar het hout niet overal 100% even dik is denk ik dat mede daardoor er een nete waterval is te zien .

PS .Dat zou een zeer mooie combinatie zijn die 18cm driver met een jvc woodcone breedbandertje die bij mij ergens nog in de kast liggen.
Alleen heb ik er momentueel geen €200 voor over wat een setje laag drivers met versturen kost.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik lijk wel een notoire dwarsligger vandaag, maar houten membranen lijken me aardig waardeloos. Dat hout moet wel bijzonder goed geprepareerd zijn wil het langer dan 1 jaar heel blijven.....

"Audiofielen" daarentegen zullen wel snel gaan claimen dat de houtinstrumenten zo goed worden weergegeven doordat er nu houtresonanties te horen zijn hahahaha.

jan
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Dat was ook de eerste gedachte die bij mij opkwam, wat als het nu een beetje (erg) vochtig weer is en het ding gaat krom trekken :-s

Ik moest trouwens wel even grinniken om wat er over de driver op de webshop beschreven staat ^^ :
Natürlicher Sound kann auch nur von natürlichen Materialien wiedergegeben werden. So wie eine Seidenkalotte dieses im Hochtonbereich verzerrungsfrei und harmonisch kann ist die Membran aus Holz hierzu ebenfalls bestens geeignet
Vrij vertaald: "Natuurlijk geluid kan ook alleen maar door natuurlijke materialen weergegeven worden. Zoals een zijdendome dat in het hoog vervormingsvrij en harmonisch kan, is een membraan gemaakt van hout hier ook het meest geschikt voor"
bas focal m180
Contacteer:

Chris_T schreef:
Dat was ook de eerste gedachte die bij mij opkwam, wat als het nu een beetje (erg) vochtig weer is en het ding gaat krom trekken :-s
Dat zou zeer goed kunnen , maar toen kwam de gedachte dat bij een papier membraam die vocht aan trekt het zo zou kunnen dat de spreekspeol door de konus heen schiet , of de konus vervormt.
Wat pas echt gebeurt als de konus echt goed vochtig is bij een PA driver vertelde iemand mij laatst.
Chris_T schreef:
Ik moest trouwens wel even grinniken om wat er over de driver op de webshop beschreven staat ^^ :
Natürlicher Sound kann auch nur von natürlichen Materialien wiedergegeben werden. So wie eine Seidenkalotte dieses im Hochtonbereich verzerrungsfrei und harmonisch kann ist die Membran aus Holz hierzu ebenfalls bestens geeignet
Vrij vertaald: "Natuurlijk geluid kan ook alleen maar door natuurlijke materialen weergegeven worden. Zoals een zijdendome dat in het hoog vervormingsvrij en harmonisch kan, is een membraan gemaakt van hout hier ook het meest geschikt voor"
Welke fabriekant zou nu niet zeggen dat zijn membramen de beste zijn .

Toch zijn het leuke drivers , helaas is de prijs te hoog.
Arno

Bericht door Arno »

Wil je zo'n fineertje stabiel genoeg maken voor dit doeleind, dan moet je het volgens mij dermate doordrenken met een of andere kunsthars, dat ik mij afvraag wat er nog zo natuurlijk aan is.
Ik vind het er vooral niet uitzien eigenlijk 8-[

Nu ik trouwens beter kijk, zie ik dat het is opgebouwd uit allemaal heel smalle strookjes fineer.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Zo raar vind ik het niet hoor. We zijn het er wel over eens dat papier nog steeds erg geschikt is als conusmateriaal. Ik heb eens aan een R&D project gewerkt waar ik een lichte laadvloer moest ontwikkelen. Daarbij ging men eerst ook uit van allerlei kunststoffen, papier met kunststof gebonden en allerlei soorten wapening en tussenlagen. Ik heb daarin ook samengewerkt met een papierfabrikant die zorgde dat ik het sterkste papier kreeg wat ze hadden. Dat heeft de langste ononderbroken vezels. Maar tegen hout kun je gewoon niet op, die vezels zijn namelijk niet verbroken. Het enige nadeel van hout is dat de sterkte sterk directioneel is. Als je dat compenseert door lamineren krijg je denk ik een supersterk/gewicht materiaal.

Ik vind het echt helemaal niet zo gek idee hoor. De meetwaarden zien er ook goed uit. De 17cm heeft een Qts van 0,18. Dat zie je niet veel. En het zien er gelikt uit, als je van hout houd tenminste. Massief koperen plug. Vraag me af wanneer de prijsstijging komt... :-$
Afbeelding
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als je het hout met behulp van een autoclaaf, zo heet dat geloof ik, onder vacuüm impregneert zou het zomaar heel erg sterk kunnen zijn.

Ik heb wel eens een surfboardje gevaren met een houten laag aan de buitenkant, de Woodwind, oorspronkelijk in Canada ontwikkeld, en in Zwijndrecht onder licentie gebouwd door Anton Visser.
Dat waren hele sterke boards, met dan de onderlagen fineer weer in een andere diagonale richting voor een betere sterkte.

http://bamboosurfboardshawaii.com/review-ch1.html
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

]eep schreef:
Maar tegen hout kun je gewoon niet op, die vezels zijn namelijk niet verbroken
Heb je daar een bron van? Ik dacht namelijk altijd dat de elementaire vezels niet veel langer waren dan enkele centimeters...

Van bamboe weet ik in ieder geval zeker dat de gemiddelde vezellengte 2,5 cm is (Moso bamboe)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Impendantieverloop van 15 en 17 cm laat wel wat probleempjes zien.

Wat me meer opviel aan de 15 cm is de exact gelijke afmetingen als de scanspeak 15 cm, optisch frontaal ook:

Afbeelding
Afbeelding
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Boppo84 schreef:
]eep schreef:
Maar tegen hout kun je gewoon niet op, die vezels zijn namelijk niet verbroken
Heb je daar een bron van? Ik dacht namelijk altijd dat de elementaire vezels niet veel langer waren dan enkele centimeters...
Dat zeg ik, mijn eigen onderzoek. Papier is altijd zwakker omdat de vezels van het hout vermalen zijn. Dat is altijd korter dan niet vermalen. Daarbij gaat het bij papier bijna altijd om vuren. Andere houtsoorten zijn nog dichter en sterker. Al hoeft dat niet perse een voordeel te zijn als het gaat om sterkte/gewicht.
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:
Impendantieverloop van 15 en 17 cm laat wel wat probleempjes zien.
Van de 17 valt wel mee , de impedantie kurve maakt een flink sprongetje die je gelukkig in de frequentie kurve , waterval en vervorming niet noemens waardig terug meer vindt.

En zolang de ideale driver niet bestaat moeten we maar doen wat er momentueel op de markt is.

De woodcone is een leuk drivertje voor mensen die eens een keer met hout willen expirimenteren .
Plaats reactie