op zoek naar geschikte budget drivers
Moderator: Beheerdersteam
-
winterwhise
op zoek naar geschikte budget drivers
hallo,
ik ben op zoek naar geschikte budget drivers voor mijn idee voor een stereo,
ik ben opzoek naar drivers met een max die minimaal 70 is, de drivers mogen per stuk ± 30-35 euro zijn,
wat ik tot nu toe gevonden heb is vooral visaton, of iets wat net 40 rms 60 max heeft,
ik hoop dat iemand mij kan helpen,
ookals is dit door een linkje te sturen waar ik enkele speakers kan bekijken
(zoals deze: http://www.rumoh.nl/nl/)
groetjes
ik ben op zoek naar geschikte budget drivers voor mijn idee voor een stereo,
ik ben opzoek naar drivers met een max die minimaal 70 is, de drivers mogen per stuk ± 30-35 euro zijn,
wat ik tot nu toe gevonden heb is vooral visaton, of iets wat net 40 rms 60 max heeft,
ik hoop dat iemand mij kan helpen,
ookals is dit door een linkje te sturen waar ik enkele speakers kan bekijken
(zoals deze: http://www.rumoh.nl/nl/)
groetjes
Re: op zoek naar geschikte budget drivers
Wat ben je ermee van plan? Met één driver ben je er normaal gesproken niet, dan moet je ook nog een tweeter en een filtertje hebben. Met jouw budget heb je dan denk ik meer kwaliteit in handen als je gewoon voor 1 fullrange driver gaat.
Je eisen met betrekking tot vermogen zou ik los laten als je bij je budgeteis blijft. Voor een normale kamer voegt dat beetje extra vermogen niets toe. En als je fatsoenlijk wilt knallen voor een feestje ofzo, dan zul je toch wat meer geld voor een betere 2-weg set moeten uittrekken.
Je eisen met betrekking tot vermogen zou ik los laten als je bij je budgeteis blijft. Voor een normale kamer voegt dat beetje extra vermogen niets toe. En als je fatsoenlijk wilt knallen voor een feestje ofzo, dan zul je toch wat meer geld voor een betere 2-weg set moeten uittrekken.
-
winterwhise
ik heb een versterker met 2 x 250 watt, en mijn bass sub is 250 watt.
echter wil ik hier een 4.1 stereo van maken (dus inderdaad met 4 breedbanders) maar deze moeten samen dus ook over de 250 watt heen zitten.
echter wil ik hier een 4.1 stereo van maken (dus inderdaad met 4 breedbanders) maar deze moeten samen dus ook over de 250 watt heen zitten.
2x250W naar 4 speakers + 250W sub? Dat wordt dan geen 4.1, maar 2x stereo + 1sub. Waarom niet gewoon stereo+ sub? En het is niet erg als je versterker je speakers kan verbranden. Meestal vervormen speakers sterk wanneer ze te zwaar belast worden. Met 2x100W op twee breedbandertjes die 15W aankunnen, gaat ook al ruim een jaar goed.
Wat is je doel precies? Gewoon leuk geluid voor de thuisbios/muziek luisteren? Wil je meer speakers dan stereo? Dan is het wel raadzaam om alle kanalen apart te versterken en een bron te hebben die dat ondersteunt. Met een stereoversterker krijg je nooit meer dan stereo.
Wat is je doel precies? Gewoon leuk geluid voor de thuisbios/muziek luisteren? Wil je meer speakers dan stereo? Dan is het wel raadzaam om alle kanalen apart te versterken en een bron te hebben die dat ondersteunt. Met een stereoversterker krijg je nooit meer dan stereo.
-
winterwhise
ik wil het zelfde als dat je een cd in je dvd speler/blu ray speler doet, dus dat je het geluid uit alle boxen hoort,
en als ik het goed begrijp zou ik ook 30-40 watt speakers op een 250 watt versterker kunnen zetten, echter gaat dit wel snel kapot.
groetjes
en als ik het goed begrijp zou ik ook 30-40 watt speakers op een 250 watt versterker kunnen zetten, echter gaat dit wel snel kapot.
groetjes
-
winterwhise
om het misschien wat makkelijker uit te leggen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... nes+bb3.01
ik wil zoiets maken, alleen dan met een stereo een geen 5,1 omdat mij verteld is dat dat heel erg lastig te maken is
groetjes
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... nes+bb3.01
ik wil zoiets maken, alleen dan met een stereo een geen 5,1 omdat mij verteld is dat dat heel erg lastig te maken is
groetjes
-
winterwhise
zou iemand mij misschien een elecktirsch schema kunnen sturen voor een 2.1 systeem, en voor een 2 x 2 + 1 bass systeem??
groetjes
groetjes
Ze gaan niet snel kapot hoor, alleen als je op erg hoog volume luistert kunnen ze kapot gaan. Verder kan je met een 50W versterker ook makkelijk speakers van 100W beschadigen. Maar bij de meeste speakers hoor je het wel als ze het te zwaar hebben, zoals Boppo al zei. Bij dat volume zit je trouwens ook al je gehoor te beschadigen, dan is het juist een voordeel dat de speakers kapot gaan.winterwhise schreef:en als ik het goed begrijp zou ik ook 30-40 watt speakers op een 250 watt versterker kunnen zetten, echter gaat dit wel snel kapot.
Wat voor versterker heb je? 2x 250W is erg veel.
Dat is dan zeker een PA versterker? Z'n 19" geval? 250 is best veel voor in de kamer.
Dan zou ik gaan kijken voor een complete PA installatie.. Dan kun je gerust een mooi feestje houden
Ik draai hier alles op een Harman kardon home cinema receiver. Een grote bakbeest met meer dan genoeg vermogen.
De speakers?
Main: 20 a 30 watt
Center: 40 a 50 watt
Rear: 10 a 20 watt
Sub: max 450 watt
Kortom het is ook maar net hoe alles wordt aangestuurd. Kleine speakers die ondersteund worden met een fatsoenlijke sub hoeven de laagste tonen niet te verduren. Hierdoor kan alles zuiver maar ook harder. Alleen als je TE hard gaat gaat het TE snel stuk.
maar da's logisch
Dan zou ik gaan kijken voor een complete PA installatie.. Dan kun je gerust een mooi feestje houden
Ik draai hier alles op een Harman kardon home cinema receiver. Een grote bakbeest met meer dan genoeg vermogen.
De speakers?
Main: 20 a 30 watt
Center: 40 a 50 watt
Rear: 10 a 20 watt
Sub: max 450 watt
Kortom het is ook maar net hoe alles wordt aangestuurd. Kleine speakers die ondersteund worden met een fatsoenlijke sub hoeven de laagste tonen niet te verduren. Hierdoor kan alles zuiver maar ook harder. Alleen als je TE hard gaat gaat het TE snel stuk.
maar da's logisch
als je die versterker echt gaat gebruiken zou ik naar breedbanders kijken met een goed geventileerde spoel en een goede highpass filter zo iets als 24db/oct op 80Hz of hoger
anders blijft er inderdaad niet veel van over als je em een keer goed hard zet.
ook is de diameter van belang of gewoon goed oppassen hoe de driver reageerd op een hoger volume.
Mvg
Ruben
anders blijft er inderdaad niet veel van over als je em een keer goed hard zet.
ook is de diameter van belang of gewoon goed oppassen hoe de driver reageerd op een hoger volume.
Mvg
Ruben