Pagina 1 van 4

Luidsprekers voor BeoLab 1700

Geplaatst: za 03 dec 2005, 14:14
door demichiel
Ik heb onlangs een BeoLab 1700 gekregen, samen met twee niet zo goede boxjes. Nu zou ik hiervoor graag 4 kleine boxjes maken want de versterker heeft 4 outputs : 2*19W en 2*25W elk op 8 ohm. Zouden jullie mij op weg kunnen zetten?

Geplaatst: za 03 dec 2005, 14:46
door Henkjan
wat mag t kosten? en wat noem je klein?

Geplaatst: za 03 dec 2005, 14:51
door demichiel
Ik heb zelf nog geen duidelijk idee van wat de prijzen zijn voor luidsprekers, maar het moet geen high end zijn.
Met klein dacht ik aan tot 20l per kast.

Geplaatst: za 03 dec 2005, 16:45
door jantje-secuur
demichiel schreef:
Ik heb zelf nog geen duidelijk idee van wat de prijzen zijn voor luidsprekers, maar het moet geen high end zijn.
Met klein dacht ik aan tot 20l per kast.
Mja, dit is echt te breed hoor denk ik zo. Enige advies dat ik je nu kan geven is: Ga naar de speaker en co of speakerland en ga lekker luisteren. Verkijk je daar niet op de grootte, alles is daar namelijk kleiner. Kijk vooral naar de prijskaartjes nádat je geluisterd hebt. Want ja, boxen zijn als snel over de 100 euro per stuk inclusief afwerking hè. :) Vandaar loopt het alleen maar nog sneller op.

Maarre, de 20 liter is neem ik aan uitwendig? Want 20 liter inwendig is nog steeds best groot. :P

Geplaatst: za 03 dec 2005, 16:52
door demichiel
Ik wil gewoon zelf mijn boxen maken, ik heb vooral hulp nodig bij het selecteren van de speakers zelf en aan welke regels ik me moet houden. Als ik nu kijk naar speakers hebben die allemaal een belastbaarheid van minstens 100W terwijl ik maar 20W en 25W uitgangen heb.

Geplaatst: za 03 dec 2005, 17:06
door rho
Die belastbaarheid moet je niet op letten. Op een normale speaker kom je met 10W wel toe om een lekker soundje neer te zetten. Of je speaker nu 100W nominaal of 500W nominaal is, het is het rendment dat telt. Ik denk dat je niet te laag moet gaan daarin. Maar echt een super efficiënte speaker is nu ook weer niet helemaal noodzakelijk. Kan wel leuk zijn met een beperkt vermogen natuurlijk.

Geplaatst: za 03 dec 2005, 17:09
door demichiel
Ik zou dus zonder probleem 4 dezelfde boxen kunnen bouwen, elk met een belastbaarheid van pak 40W zonder problemen? Ik heb nog een vraag heb ik sowieso een woofer en een tweeter nodig?

Geplaatst: za 03 dec 2005, 17:16
door rho
Nee, niet noodzakelijk. Je kan ook met breedbanders aan de slag gaan. Je bas-fundament zal dan in de meeste gevallen wel wat minder zijn. Ofwel moet je naar grotere afmetingen gaan dan die 20 liter. Dan zou je een hoorn kunnen bouwen. Iets van Fostex of zo.

In het andere geval heb je wat meer opties. Een laag-mid met papierconus is misschien wel iets voor jou. Het rendement van die dingen durft wel eens wat hoger liggen. Maar dat is ook weer geen wetmatigheid.
Tweeters vragen niet veel vermogen en hebben in het overgrote deel van de gevallen een hoger rendement dan de laagmid. Geen probleem op dat vlak dus.

Geplaatst: za 03 dec 2005, 17:41
door demichiel
Staat de woofer dan met de tweeter in verbinding? En zoja hoe?

Heb je misschien ook een site waar ik wat modellen van woofers en tweeters zou kunnen bekijken?

Geplaatst: za 03 dec 2005, 20:40
door jantje-secuur
demichiel schreef:
Staat de woofer dan met de tweeter in verbinding? En zoja hoe?

Heb je misschien ook een site waar ik wat modellen van woofers en tweeters zou kunnen bekijken?
Dat doet een filter, die scheidt het inkomende signaal in 2 verschillende signalen voor de woofer en tweeter, en zorgt dat het geheel mooi overloopt. :)

En bij www.speakerenco.nl kun je een prijslijst downloaden van alle units die ze daar hebben. Maar het is dus wellicht beter een pakket te nemen, aangezien ze daar het filterwerk al voor je hebben gedaan, en dat is nou niet het makkelijkste van een speaker bouwen...

Geplaatst: za 03 dec 2005, 20:44
door demichiel
Bedankt voor de tip, ik ben het nu aan het bekijken.

Ik heb nu verschillende setjes bekeken en er bevallen er mij wel een paar. Vooral 40W setjes omdat ik toch maar max 25W ter beschikking heb, maakt het bij deze paketten veel uit of ik een tweeter heb of niet?

En als ik dan een full-range speaker zou kopen kan ik dan beter geen setje kopen omdat ik toch geen filter nodig heb?

Geplaatst: za 03 dec 2005, 21:50
door Henkjan
bij sommige full-range heb je ook iets van een filter, geen scheidingsfilter uiteraard, maar een correctiefilter dit om de klank te verbeteren (sommige breedbanders overdrijven bepaalde frequenties, die worden dan gecorrigeerd)

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:04
door demichiel
Ik denk dat het gemakkelijkste zou zijn om een Full-range speaker te kopen van <41W en dan een gesloten kast te bouwen van pakweg 10l. Ik ben nu aan het kijken voor full range speakers.

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:22
door jantje-secuur
demichiel schreef:
Ik denk dat het gemakkelijkste zou zijn om een Full-range speaker te kopen van <41W en dan een gesloten kast te bouwen van pakweg 10l. Ik ben nu aan het kijken voor full range speakers.
Een speaker vraagt geen vermogen, maar die krijgt het toegediend. Dus het maakt niet echt uit of je nu een speaker van 10 watt neemt of 800, voor die versterker, mits de weerstand van de speaker maar in orde is. (En natuurlijk niet de excessen opzoeken hè) ;)

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:25
door demichiel
Maar ik ben ook niet rijk, dus een speaker kopen met 200W vermogen en die dan maar een 10de kunnen geven lijkt mij geldverspilling.

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:27
door jantje-secuur
demichiel schreef:
Maar ik ben ook niet rijk, dus een speaker kopen met 200W vermogen en die dan maar een 10de kunnen geven lijkt mij geldverspilling.
Dat is een ander verhaal. Maar je hoeft je niet te beperken tot speakers van <41 watt.

Trouwens: viewtopic.php?t=1092
Kijk naar de AL160. In de Intertechnik staat een bouwpakket ervoor. Eventueel kun je er nog een goedkope tweeter opzetten, als je zou willen.

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:27
door richard
demichiel schreef:
Ik denk dat het gemakkelijkste zou zijn om een Full-range speaker te kopen van <41W en dan een gesloten kast te bouwen van pakweg 10l. Ik ben nu aan het kijken voor full range speakers.
Staar je niet blind op die < 41 Watt, dat is een van de minst belangrijke getallen waar je bij de keuze voor luidsprekers voor thuisgebruik op moet letten. Kies iets wat goed klinkt en in je budget past.

Bovendien is de kans dat een willekeurige fullrange optimaal presteert in een kastje van 10 liter niet erg groot. Normaal kiet je eerst een luidspreker en rekent dan uit hoe groot de kast moet zijn.

Er zijn boeken over dit onderwerp geschreven. Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Bickason is er zo een. Hierin kun je de achtergronden vinden over het hoe en waarom van bepaalde oplossingen ook staan er de formules in die je moet gebruiken voor het bepalen van het volume van de kast. Deze laatste kun je ook op internet vinden.

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:37
door SARK
Misschien is de Cyburgs Needle een leuk instapmodel voor je: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... needle.htm
Makkelijk te bouwen en .... goedkoop, exacte prijs weet ik niet maar ik geloof dat je per luidsprekerunit zeker onder de 15 zeuro's blijft ... het hout en de afwerking kun je zo duur maken als je zel wilt.
Oh ja, het is ook nog eens een breedbander :D

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:39
door rho
richard schreef:
Er zijn boeken over dit onderwerp geschreven. Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Dickason is er zo een.
Even verbeteren. anders zoekt ie zich gek en vindt misschien nog niks.

Het klopt inderdaad dat je echt niet op de belastbaarheid van de speakers moet letten. Maar nogmaals, de efficiëntie is wel van belang bij een versterker met beperkt vermogen. Een speaker met erg hoge belastbaarheid heeft meestal een laag rendement. Maar dan spreken we al over een belastbaarheid van 100den W's. Mijn Seas H648 heeft b.v. nog een goede efficiëntie (88,5dB/w/m) en heeft toch al een belastbaarheid van 250Wmax/100Wrms. Geen probleem om op een 25W versterker te hangen. Ik heb hem een tijdje gebruikt op een 15W versterker en dat was absoluut geen probleem kwa maximale SPL.

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:45
door jantje-secuur
SARK schreef:
Misschien is de Cyburgs Needle een leuk instapmodel voor je: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... needle.htm
Makkelijk te bouwen en .... goedkoop, exacte prijs weet ik niet maar ik geloof dat je per luidsprekerunit zeker onder de 15 zeuro's blijft ... het hout en de afwerking kun je zo duur maken als je zel wilt.
Oh ja, het is ook nog eens een breedbander :D
- Größe (HxBxT): 94 x 12,5 x 20 cm
*aai* Zo klein is dat niet hè. Wel smal, maar klein is toch wat anders ;)
Buitenvolume is trouwens wel net wat meer dan 20 liter (23,5 volgens mij)

En volgens mij kun je met zo'n TL nite zomaar even dat ding wat breeder maken en lager.

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:47
door rho
SARK schreef:
Misschien is de Cyburgs Needle een leuk instapmodel voor je: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... needle.htm
Makkelijk te bouwen en .... goedkoop, exacte prijs weet ik niet maar ik geloof dat je per luidsprekerunit zeker onder de 15 zeuro's blijft ... het hout en de afwerking kun je zo duur maken als je zel wilt.
Oh ja, het is ook nog eens een breedbander :D
Ik heb ze ook net gebouwd. Klankt fenomenaal voor het budget.
Speakers heb ik €18/st betaald. Filter componenten (filter uit de Lancetta) kosten zowat €25/paar als je echt goede spullen gebruikt. (geen high-end maar ook zeker en vast geen budget-spulletjes)
MDF heeft me €13/speakerkast gekost, mooi op maat gezaagd in een matig dure zaak. Afwerking heeft mee zowat €30 gekost aan verf. Dat is dan 2 lagen grondverf en 4 lagen hoogglans zwart van Levi's, wat verf-rolletjes en een klein kwastje.

Voor in kleinere ruimtes is dit echt een speaketje dat waanzinnig veel waar voor z'n geld geeft.

(als iemand een linkje heeft waar ik effe een foto kan neerzetten plaats ik hier effe een impressie van hoe ze er uitzien.)

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:52
door SARK
Tjeemig, wat is klein :?:
Wat ik een kleine luidspreker vind is voor de ander een kolos, ik weet niet wat de topic starter klein noemt maar ik ben van mening dat die Cyburgs Needle een zeer slanke verschijning is, en last but zeker not least ... makkelijk te bouwen voor weinig centjes (gezien de ervaring van de topic starter lijkt het mij verstandig om te beginnen met iets simpels en goedkoops :idea: ).

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 11:53
door SARK
rho schreef:
(als iemand een linkje heeft waar ik effe een foto kan neerzetten plaats ik hier effe een impressie van hoe ze er uitzien.)
www.imageshack.us

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 12:01
door demichiel
Die Cyborgs Needle speakers zijn wel 4 Ohm is hier iets aan te doen?

edit: de tangbands zijn 8 Ohm. Maar wel weer een pak duurder. Zou ik deze speakers niet kunnen gebruiken?

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 12:12
door rho
Ik heb ze met de Tangband gebouwd. Werkt perfect.