Gestabiliseerde voeding voor V-dac. Hoeveel volt?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
DonSan

Gestabiliseerde voeding voor V-dac. Hoeveel volt?

Bericht door DonSan »

Hallo,

Ik hen een V-dac van Musical Fidelity. Nu vond ik het een beetje duur om daar een V-psu bij aan te schaffen en ik had nog een ringkerntrafo liggen uit een NAD CD-speler, een behuizing en wat mooie elko's. Daarnaast geeft bouwen meer voldoening dan kopen.

Daar heb ik een bouwpakketje van Velleman met een LM317 aan toegevoegd. Aan de ingang, na gelijkriching staat een panasonic uf2200 en aan de uitgang een Elna uf1000.

Het kan vast mooier. Suggesties zijn altijd welkom.

De standaard voeding levert ruim 18 volt. Onder belasting geeft hij 13,4 volt. Volgens de specificaties zou de V-dac er 12 moeten hebben. Ik heb hem nu afgeregeld op 12,5. Maar wat is nu de beste waarde. 12 volt of 13,5 zoals die van de bijgeleverde voeding?
molekuul

Re: Gestabiliseerde voeding voor V-dac. Hoeveel volt?

Bericht door molekuul »

Hoi Don San,

heb je deze voeding reeds aan je V-Dac aangesloten? kun je iets zeggen over het resutaat?
DonSan

Bericht door DonSan »

Hij heeft aangestaan terwijl de kinderen rondstuiterden. Maar zelfs toen meende ik, enigzins tot mijn verbazing, een vrij groot verschil te horen. Het leek allemaal wat rijker, rustiger maar tegelijkertijd ook dynamischer te klinken. Maar wellicht gaat ook de placebowerking net geheel aan mij voorbij. Ik zou er een keer voor moeten zitten en mijn vrouw laten wisselen. Het kan immers toch niet zo eenvoudig zijn, toch?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben dat hij wat beter klinkt.
Als je kijkt op de inside pic in deze PDF, dan zie je dat de voeding bestaat uit een trafo, brugcel, elco en led.

http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 204235.pdf

Dan is alles wat je erachter zet al een verbetering.

( klopt het dat die voeding rond de 200 euro kost ?)
DonSan

Bericht door DonSan »

Ik dacht dat ik hem voor €175 gezien had. Maar het blijft een hoop geld voor wat er in zit. Maar voor €120 heb je een zogenaamde S-booster upgrade en lineaire voeding. Had eerst voor €30 alleen de upgrade gekocht, maar ik had niet het idee dat dit zoveel uitmaakte. Eens open gemaakt en onder een laag lijn zaten een aantal hele kleine elco's van anoniem fabricaat. Maar in de lineaire voeding zouden de volgende onderdelen zitten:

Transformator, 30VA
Diode brug, ON Semiconductor Schottky barrier rectifiers
Bulk condensatoren, 6 x Sanyo Low Impedance High Ripple Current (23.400µF totaal)
Spanningsregelaar, National LM1086IT-ADJ
Kemet Solid Tantalum
High-precision metaal film SMD weerstanden 0.1% 25ppm /oC
Samsung Ceramic X7R

Dat lijkt wel wat meer waar voor je geld. De eigenschappen van de LM1086 ken ik niet. De gelijkrichters zullen wel beter zijn. De capaciteit lijkt me wat over de top. Of is more altijd beter?
studiostevus

Bericht door studiostevus »

Fried Air...
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

De LM1086 is een wat luxere variant van de LM317. Heeft een iets betere ruis onderdrukking etc. De prijs vind ik persoonlijk wat overdreven. Je kunt ook denken aan een Sigma 11 van AMB labs. Persoonlijk vind ik dat een erg mooie voeding.
studiostevus

Als je het echt sjiek wil aanpakken, haal je de Vdac uit zijn behuizing, en zet je hem samen met een echt goede voeding in een nieuwe behuizing.

I am thinking superregs, salas shunt regs, etc.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Wellicht heb ik nooit begrepen waarom de Salas regulator zo populair is, als ik het goed begrijp stel je deze in op een ampèrage (current source)? Een regulator die je instelt op basis van voltage is toch veel handiger (zoals een LM317, LT1084)?

Uiteraard een buizen schakeling waar het ampèrage constant is kan ik het mij voorstellen.
studiostevus

Salas shunt is een

Shunt (Voltage) Regelaar die gedreven wordt door een Constant Current Source.

Het voltage kan gewoon aangepast worden hoor...
hanselchen

Bericht door hanselchen »

ray5150 schreef:
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben dat hij wat beter klinkt.
Als je kijkt op de inside pic in deze PDF, dan zie je dat de voeding bestaat uit een trafo, brugcel, elco en led.

http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 204235.pdf

Dan is alles wat je erachter zet al een verbetering.

( klopt het dat die voeding rond de 200 euro kost ?)
...Je zult maar een V-PSU aangeschaft hebben hebben....als zelbouwer....en dan kom je erachter wat er daadwerkelijk in zit... :-s
Zelf heb ik een zeer efficient 12V voedingkje gebouwd met de LM317 voor mijn MF V-LPS, het neefje van de V-DAC (met behulp van jouw mooie printjes Ray wink: ).

De spaning heb ik met vaste weerstanden ingesteld op ca. 12.4V, de waarde komt echt niet nauw, als deze maar strak en stabiel is. In principe is iedere spanning tussen 12V en 14V prima goed.
Als ik deze voeding gebruik, dan klinkt het zaakje stukken beter, het ruisniveau ligt een stuk lager en het klinkt gewoon strakker.
Mijn advies; de bijgeleverde muurwrat kan de prullenbak in, investeren in een LM317 voedingkje en je hebt een zwaar opgewaardeerde V-DAC
(volgens mij is de muurwrat ook niet veel meer dan een budget trafo, gelijkrichter, elco a la V-PSU... :-s )
DonSan

Bericht door DonSan »

Ik moet zeggen. Nu het bezoek weg is en de kinderen in bed liggen wordt ik alleen maar gelukkiger van mijn eenvoudige LM317 based voeding. Ik moet me alleen nog buigen over een bleeder. Wanneer een voeding zichzelf ontlaad wordt hij wel een beetje handzamer.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Dit linkje over de TeddyReg is ook erg interessant. Persoonlijk vind ik dat ze de TeddyReg wel erg de hemel in prijzen ondanks de erg hoge uitgangsimpedantie.

Die muurwratten zijn vaak erger dan dat, soms niet eens een regulator, of een schakelende variant.
Rudy

Bericht door Rudy »

Wat maakt het allemaal uit als er al een stabilisator op de print zit van de phono-trap, de plek waar een regelaar het beste zijn werk doet.
Als je iets wil verbeteren doe het dan op die plek !

mvg Rudy
hanselchen

Ik heb zowel de V_DAC als de V_LPS nog nooit opengeschroefd, dus ik zou het niet weten.
Dit is wel een interessant feit, wat voor regelaar zit erin?
Weet je ook op hoeveel uitgangsspanning deze inwendige regelaar afgesteld staat?

Mgr. Hans
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Er zijn al wel andere mensen die de V-Dac hebben losgeschroefd.
Bijlagen
VDAC-vi.jpg
hanselchen

DonSan schreef:
Ik moet zeggen. Nu het bezoek weg is en de kinderen in bed liggen wordt ik alleen maar gelukkiger van mijn eenvoudige LM317 based voeding. Ik moet me alleen nog buigen over een bleeder. Wanneer een voeding zichzelf ontlaad wordt hij wel een beetje handzamer.
Mijn advies is om deze voeding gewoon te gebruiken, kun je later (eventueel) altijd nóg iets mooiers bouwen, al lijkt me dat niet echt nodig....
Een bleederweerstand is niet zo heel spannend,
gewoon een LED met serieweerstand over de uitgang van de voeding, kun je meteen zien dat de voeding aan staat.
Plaats reactie