Actief 3-weg crossover in combinatie met multichan. amp.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ivosp

Actief 3-weg crossover in combinatie met multichan. amp.

Bericht door ivosp »

Er zijn veel 7.1 kanaals receivers. Sommige zijn van best aardige geluidskwaliteit. Zo heb ik een pioneer sc-lx81 staan. http://docs.pioneer.eu/Manuals/SC_LX81_ ... anguage=nl

Dit apparaat kan per kanaal het een en andere meten en eventueel corrigeren: frequentierespons/EQ, fase, groupdelay per kanaal en frequentie, en ruimtelijke dingen zoals staande golven en galm. Maar ook natuurlijk afstand in cm tot de speaker aan het betreffende eindkanaal en een volumecorrectie per kanaal in halve db's. Al deze zaken zijn ook grafisch via USB/ethernet op de pc of laptop te bekijken. http://docs.pioneer.eu/Manuals/SC_LX81_ ... anguage=nl

Wat ook leuk is, dat hij voorzien is van analoge en digitale source uitgang en ook analoge pre outs per kanaal heeft.

Je kunt kiezen welk eindversterkerkanaal je gebruikt of niet.

Het is dus mogelijk, lijkt me, om een actief crossover in te zetten tussen het voor en eindversterkergedeelte en 6 kanalen te gebruiken (alles behalve het centerkanaal) om actief te gaan filteren.

Je kunt dan kiezen voor het gebruiken van de digitale source out (optisch) die je op een DSP aansluit en deze DSP te gebruiken voor db correctie, EQ per driver en de crossoverpunten.

Of je gebruikt de analoge pre outs. Dan heb je in theorie al genoeg aan enkel een analoge 3-weg crossover die enkel de filtert en verder niets. Als je er tenminste vanuit gaat dat het ding een beetje goed zijn werk doet en daar lijkt het wel op, vinden ook revieuwexperts die zelf metingen hebben gedaan.

Wat denken jullie van bovenstaande gedachte? En welke producten zouden hier prijs en kwaliteitstechnisch het meest interessant voor zijn (zonder extreem audiofiel te worden)? Dus:

1. voor het gebruik op de digitale source out, een DSP met 6 mono analoge uitgangen, of 3 stereo, via USB in te stellen.
OF
2. voor gebruik op de analoge source out, een analog kaart waar je ook alles op kunt instellen (met de laptop). met 6 mono analoge uitgangen, of 3 stereo.
OF
3. een simpel analoog 3-weg crossoverfilter voor gebruik met de 6 ananloge pre outs? met 6 mono analoge uitgangen, of 3 stereo. Dus 6 in en 6 uit. Misschien ook mogelijk om hier 3 stero kaarten voor te gebruiken? Die dan enkel low en high pass filters hebben?

Ben heel benieuwd wat jullie van dit misschien wel gekke plan vinden. Bvd.
ivosp

Re: Actief 3-weg crossover in combinatie met multichan. amp.

Bericht door ivosp »

Nog geen reacties, maar bedacht me net dat je met alle 3 de methoden niet de analoge pre outs kunt gebruiken. Want je kunt dan enkel multi channel input kiezen op de receiver in alle gevallen als bron, en er zal dan geen geluid van de echte bron uit de pre outs komen. De bron zal dus direct op de DSP of het actieve crossover moeten worden aangesloten.

Mag/kun je dsp's/actieve crossovers gebruiken als voorversterker? Dus bron ---> 3-weg crossover/dsp ----> 6 kanaals voorversterker ---> 6 kanaals eindversterker?

Eigenlijk zouden 7.1 en 9.1 receivers uitgerust moeten zijn met DSP voor respectievelijk 2-weg en 3-weg actieve filtering :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Schop :wink:

Ik verwacht dat bertor of ronkel hier wel enthousiaste verhalen over kunnen vertellen. Ik ben er niet bekend mee, maar het lijkt me prima te doen. Een behringer DSP-tje ertussen ofzo...

Succes in ieder geval

Hier nog meer: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 57&t=13105
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

ivosp schreef:
Nog geen reacties, maar bedacht me net dat je met alle 3 de methoden niet de analoge pre outs kunt gebruiken. Want je kunt dan enkel multi channel input kiezen op de receiver in alle gevallen als bron, en er zal dan geen geluid van de echte bron uit de pre outs komen. De bron zal dus direct op de DSP of het actieve crossover moeten worden aangesloten.

Mag/kun je dsp's/actieve crossovers gebruiken als voorversterker? Dus bron ---> 3-weg crossover/dsp ----> 6 kanaals voorversterker ---> 6 kanaals eindversterker?

Eigenlijk zouden 7.1 en 9.1 receivers uitgerust moeten zijn met DSP voor respectievelijk 2-weg en 3-weg actieve filtering :)
Inderdaad Wouter, Ronkel en ik kunnen er zeker wat over vertellen :)

Ivosp, de manier die je hier beschrijft lijkt inderdaad de meest voor de hand liggende. Ronkel en Dioot doen dat ook op deze manier, als bron gebruiken ze een filterpc met Webfilter als dsp. Deze is via de meerkanaals geluidskaart aangesloten op de analoge ingangen van de versterker die je dan instelt op de juiste modus. Je hebt dan de volumeregeling op de versterker nog tot je beschikking, maar ik vraag me af of je de bronkeuze nog kunt gebruiken. In mijn systeem gebruik ik overigens losse versterkers en doe de volumeregeling met de geluidskaart, dat gaat ook prima.

Voor de DSP zou je eens kunnen kijken naar een minidsp: http://www.minidsp.com/. Als je zoiets gaat gebruiken hoef je geen versterker aan te schaffen met ingebouwde roomcorrectie/DSP, ik denk dat deze niet meer goed werkt omdat een 5.1 of 7.1 opstelling wordt verwacht terwijl jij de kanalen gebruikt om actief te filteren. Je kunt de roomcorrectie dan prima zelf handmatig doen (altijd beter omdat je volledige controle hebt) met de miniDSP o.i.d. Verder zul je zeker moeten investeren in een meetsetje (meetmicrofoon + voorversterker).
ivosp

Bericht door ivosp »

Als ik gewoon een 6 kanaals onbewerkt signaal laat afspelen door de receiver lijkt me dat geen probleem. De receiver doet zelfs niets meer met een dts-es of aac signaal. En ook als je 6 kanaals analoog input, laat hij het voor wat het is, want de bron heeft volgens de receiver al de decodering gedaan.

Ik denk niet dat er DSP's zijn die een dts-es of aac 6-kanaals geluid digitaal kunnen sturen, dus moet dan iets hebben met 6 analoge mono uitgangen. Welk apparaat moet ik dan hebben? Mini DSP?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Er is hier al vaker over gesproken, maar het ideale apparaat zou een voorversterker met bronkeuze en DSP zijn (en analoge outputs). Daar kun je vervolgens een willekeurige meerkanaals versterker (incl. volumeregeling) achter zetten en klaar.

Een DSP-product dat die features heeft is er niet volgens mij. Ook iets wat zo'n leuk gecodeerd meerkanaals signaal maakt is er niet geloof ik. Bovendien heeft dat niet echt voordelen.

Je zou twee MiniDSP's, een 8-kanaals MiniDSP of een PC met BruteFIR/Webfilter kunnen gebruiken en daar zelf eventueel bronkeuze bij bouwen.
ivosp

Bericht door ivosp »

Ik wil iets standalone hebben. moet ik dan dubbel mini DSP hebben???
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Jep. Of de achtkanaals variant. Maar die is duurder dan twee normale MiniDSP's.
ivosp

Bericht door ivosp »

OK. Dus eigenlijk als ik mijn luidsprekers voorzie van een passief filter en 2 mini dsp's koop, dan kan ik zowel stero luisteren met 6 kanalen, door de mlti channel input te selecteren en de bron rechtstreeks op de dsp's aan te sluiten, EN gewoon naar bronnen in 5.1 luisteren, door de speakers ook passief aan te sluiten. Iets met een schakelbord ertussen zodat ik kan switchen tussen de fronts (bi amped) en rear surrounds...

Ik vraag me alleen af bij 1 miniDSP's, kan ik die linken met elkaar? Of moeten ze beide afzonderlijk aan de bron worden aangesloten?
Paul

Bericht door Paul »

Spam; http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=14336 :oops:

Dat hele gedoe met een schakelboard zou ik uit m'n hoofd zetten als ik jou was, een betere opzet is;

ht receiver => pre out => digitaal filter => extra eindversterkers => frontspeakers
ht receiver => ls aansluitingen => overige speakers
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”