Accuton c173 midrange, bafflestep correctie, belastbaarheid.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ivosp

Accuton c173 midrange, bafflestep correctie, belastbaarheid.

Bericht door ivosp »

Accuton maakt onderscheid tussen bassmidrange drivers en midrange drivers. Wat is nu eigenlijk het verschil hiertussen? Bijv de C173-6-090 midrange en de C173-6-096 bass/midrange. De eerste is een paar tientjes duurder.

Welke zou het meest geschikt zijn om te spelen van ca 300hz-2500hz en waarom?

Verder ben ik erg benieuwd wat nu het verschil tussen de 096, en oudere 095 en 094 range is? En dan heb je ook nog een 191 serie die nog steeds actueel is, maar wel met de oude magneet. Het prijs verschil tussen de 095 en 096 is vrij spectaculair: zo'n 180 euro. Wat krijg je daar nu voor terug, behalve een shiny magneet en een hoger rendement?

http://www.accuton.de/drivers/list.php? ... =4&appID=%

Tenslotte heb ik een vraag over de belastbaarheid. Deze is 120watt met een x-max van 5mm. Om aan die x-max te komen kun je, wanneer hij als midrange gebruik wordt, gemakkelijk een veelvoud aan vermogen erop zetten. Maar is dit ook echt zo? Of brand je dan de spoel door? Hoe bepaal je de belastbaarheid van een midrange driver?

Ik hoop dat hier iemand zit die me op weg kan helpen met informatie over deze mooie drivers. BVD.
Laatst gewijzigd door ivosp op vr 19 aug 2011, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn H

Re: Accuton c173 midrange

Bericht door Martijn H »

Je zal het meeste hebben aan de midrange. Deze meet ook iets prettiger. Ik zou hem niet boven de +/- 2300Hz inzetten. Zelf cross ik hem op 2.1KHz 4e orde.

Het is logisch dat hij xmax niet bereikt met 130watt. Als je hem echter meer laag laat doen kom je er snel aan, maar de mid is niet gebouwd voor bas en zal snel vervormen onder de 200Hz. Het is dus vooral een vermogen dat de driver thermisch kan verwerken. Drivers die warm worden zullen meer gaan vervormen en kunnen uiteindelijk stuk gaan.

Die van mij komen misschien te koop in de toekomst.
ivosp

Bericht door ivosp »

Ik zie inderdaad wel dat qua vlakke response en lage distortion de C173-6-090 de winnaar is (als ik op de grafieken van accuton afga). Ook nog een heel hoog rendement. Wel wat prijzig met 493,-

Mocht je ze weg doen tegen een leuke prijs heb ik zeker interesse.

Wat nog een leuk alternatief kan zijn is misschien de C158-8-085. Wel weer een bassmidrange, ook aan de lagere FS te zien. Wat zijn de consequenties daar nu precies van? Verder: iets lager rendement, maar hoog genoeg, en ook zeer lage distortion. Kost de helft. Wel een bult in de respons van 3db tussen de 1 en 2.5 khz.
Afbeelding
Stel je gaat passief filteren. Hoe haal je die bult er dan het best uit, en welke gevolgen heeft dit verder?

En hoe stijl moet je eigenlijk wel affilteren met zo'n bult op 4000hz? -18db/oct? -24db/oct?

En nog over dat thermisch belasten. Ik wil er ca 200 watt rms op zetten tussen de 300/400 en 2500hz. Moet je dan naar de Bl kijken? Zou dit teveel sap zijn voor deze midranges? De c158 heeft een opgegeven vermogen van 100watt, een x-max van 5mm (die je dus niet haalt als midrange) en een BL van 7.5 N/A tegen 11.6 N/A voor de C173-6-090.
Laatst gewijzigd door ivosp op wo 17 aug 2011, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

ivosp schreef:
Mocht je ze weg doen tegen een leuke prijs heb ik zeker interesse.
dan zijn er zeer zeker meerdere personen sie ze wel zouden over willen nemen.
En zeer zeker voor een leuke prijs :lol:

ivosp schreef:
En nog over dat thermisch belasten. Ik wil er ca 200 watt rms op zetten tussen de 300/400 en 2500hz.
Je wil ze dus kapotmaken. :twisted:
ivosp

Bericht door ivosp »

Gaan ze dan stuk? Ik bedoel de 158 heh. Wat is dan een redelijke belasting voor dit frequentiegebied?

De 173 zal niet zo hoog belast hoeven worden. Eerder de helft of nog lager, vanwege zijn hogere rendement.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wat voor systeem wil je bouwen? Heb het gevoel dat je beter af bent met goede PA units als ik je zo over belasting hoor praten. Hoe weet je dat je 200watt gaat stoken in de mid?

Naast de C79 en C173mid ken ik geen accutonunits die beter zijn dan de concurrentie, zoals seas. scan speak om maar wat te noemen..
ivosp

Bericht door ivosp »

Ik heb 6 kanalen met 200watt rms aan 8 ohm bechikbaar (getest/gemeten). Opgegeven is 190watt rms aan 6 ohm per kanaal. Hij is 3 ohm stabiel.

De 3 woofers die op 1 kanaal per kant (2 kanalen dus)spelen, bereiken hun x-max bij 200watt op een gevoeligheid van 86.5db. Hier moet een goede mid bij gevonden worden.

Ik snap wel dat het meeste vermogen in het laag gaat zitten. Dus misschien stel ik de vraag verkeerd.

Wie kan me een beetje de goede weg ophelpen?

ter info, er zijn nu 2 canton speakers aangesloten, bi amped, dus 4 kanalen. deze kunnen 250watt rms aan volgens de fabrikant en ik ga er graag mee richting de max.
ivosp

Bericht door ivosp »

Wil iemand mij uitleggen hoe ik de belastbaarheid van een midrange een beetje kan inschatten en welk vermogen je mag verwachten als het moet aansluiten op de woofers die x-maxen bij 200watt rms aan 86.5db SPL (1w). Er komt dan 110db uit.
ivosp

Bericht door ivosp »

De mid komt trouwens in een soort halve bol vorm.

De woofers in een baffle niet breder dan ze zelf zijn, maar dat is niet zo kritisch onder de 300hz lijkt me.

Klopt het dat ik nog 3 to 6db bafflestepcorrection moet neenemen?

En als je met de baffelstep oploop rekening houdt, loopt de frequentierespons van de accuton mids eigenlijk wel precies de verkeerde kant op (omhoog) van 300 tot 2500hz...

Dus zonder meten, hoe kun je van te voren wat zeggen over belastbaarheid en rendement?
Laatst gewijzigd door ivosp op vr 19 aug 2011, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Baffle step scheelt je alleen output in een bepaald gebied (+/-4dB) en dat zou ik niet meenemen in je berekening. Daarnaast heb je roomgain in het laag, waardoor je meer laag hebt dan wanneer je speakers buiten staan.

Misschien kan je beter naar merken als BMS en 18sound kijken? Het lijkt alsof je een speaker wil maken die in ieder geval heel hard kan en nergens te kort komt. Het ontwerpen van een goede speaker vraagt eigenlijk meer inzicht in alles om de units heen. Kastontwerp, filter etc. De Accuton mid is een zeer fragiele, moeilijk te filteren unit. Pas als alles om de unit heen perfect is zul je er blij van worden. In combinatie met de canton speakers zie ik er in ieder geval geen heil in.
ivosp

Bericht door ivosp »

Ik zoek het zeker niet in PA. Het moet zeker heel hifi zijn. Wil gewoon een concert/bandoptreden creeren. Een mooi 3dimensionaal podium met veel dynamiek. Ze moeten de cantons overtreffen qua weergave (niet qua SPL). Stereo. Die zijn te schel en te weinig precies in het podium ( de instrumenten en stemmenb klinken te groot en te ruimtelijk). Maar ze mogen zeker niet groter worden (20 x 115 x 47,5 cm).

De accuton is vanwege zijn hoge rendement, lage distortion en hoge BL volgens mij heel geschikt voor mijn plannen. Ik wil ongeveer 1500 euro uitgeven aan materiaal per speaker. Meer of minder kan ook, als ik een goede samenstelling vind.

Leg me dan eens precies uit wat er zo moeilijk aan af te filteren is? De C173-6-090 unit die jij hebt laat toch een vrij vlakke respons zien van 400 tot 2300hz?

Wat heb jij nog moeten corrigeren, filtertechnisch?

Ik overweeg ook nog steeds actief te gaan filteren, dus dan lijkt het me al helemaal minder problematisch.

En dat je geen rekening houdt met baffestep snap ik ook niet. Zelfs met kamerakoestiek zou het nog om het oplopen van 3db gaan vanaf 300 tot 1khz. Ik wil het wel goed doen en niet met oneindige metingen en correcties straks nog iets proberen te maken van mijn ontwerp.

Ik kan me wel voorstellen dat baffestep correctie ook al enigzins gebeurd doordat de speakers wat off-axis staan.

Wat is bij jou de ideale positie? IK wilde tweeter toch al zo plaatsen, bovenop de bol voor het de mid, dat deze draaibaar is.
Laatst gewijzigd door ivosp op vr 19 aug 2011, 20:19, 4 keer totaal gewijzigd.
ivosp

Bericht door ivosp »

dubbel.
bertor
Contacteer:

Re: Accuton c173 midrange, bafflestep correctie, belastbaarh

Bericht door bertor »

ivosp schreef:
Ik zoek het zeker niet in PA. Het moet zeker heel hifi zijn.
PA drivers en hifi gaan heel goed samen ;)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=12263
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=13480
http://www.gedlee.com/summa_.htm

Een van de voordelen is het hoge rendement. Als je echt dynamiek wilt (dan doel ik op pieken van tussen de 105 en 110 dB op de luisterplek) dan zul je voor de accuton met 86 dB rendement toch wat meer dan 190 W aan 6 Ohm nodig hebben.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

ivosp schreef:
De woofers in een baffle niet breder dan ze zelf zijn, maar dat is niet zo kritisch onder de 300hz lijkt me.

Klopt het dat ik nog 3 to 6db bafflestepcorrection moet neenemen?
Als de baffle niet breder is dan de woofers, zal er geen baffle-step optreden. De straling gaat dan niet stapsgewijs als een shelving filter maar heel geleidelijk over van 4pi naar 2pi, met een totale oploop van 6 dB. Deze oploop gebeurt dan vanaf de frequentie waar de omtrek van de woofer gelijk wordt aan de golflengte. Daar onder is het verloop gewoon vlak. Als je de woofer dus alleen gebruikt beneden deze kritische frequentie, dan is er geen correctie nodig.
Iets anders is de mid constructie. Ook een hele of halve bol als baffle veroorzaakt nog toename van de output vanaf een frequentie die afhangt van de afmetingen, al zal dat ook weer geleidelijk gaan.
groet, Tom
ivosp

Bericht door ivosp »

bertor schreef:
ivosp schreef:
Ik zoek het zeker niet in PA. Het moet zeker heel hifi zijn.
PA drivers en hifi gaan heel goed samen ;)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=12263
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=13480
http://www.gedlee.com/summa_.htm

Een van de voordelen is het hoge rendement. Als je echt dynamiek wilt (dan doel ik op pieken van tussen de 105 en 110 dB op de luisterplek) dan zul je voor de accuton met 86 dB rendement toch wat meer dan 190 W aan 6 Ohm nodig hebben.
Sorry, dat PA spul is mij echt wat te lomp. En de accuton unit van 493,- euro heeft een rendement van 93db tussen 400 en 2300hz. Dus heel hoog. Hoef er maar 54watt op te zetten voor 110db SPL. Als je er de opgegeven 125watt op zet komt er zelfs 113.6db uit. Dus dat die voldoet heb ik wel vertrouwen in. De vraag is dus of een goedkopere versie voldoet, zoals de C158-8-085 voor 250,- met 87.5db (100watt, BL=7.5 ), of de C173-6-095E voor 312,- met 86db (125watt, BL=8.5).
Laatst gewijzigd door ivosp op za 20 aug 2011, 0:37, 1 keer totaal gewijzigd.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ja, op 1 meter afstand. Voor de luisterplek mag je daar al gauw nog een dB of 5 van af trekken.

Maar je hebt gelijk, de C173-6-090 heeft een gevoeligheid van 93 dB, was even in de war met de grafiek van die midwoofer een paar posts terug.

Flink budget trouwens....
ivosp

Bericht door ivosp »

besparingen zijn welkom! :)

De goedkoopste (250,-) met lage distortion is de c158-8-085, en die heeft, als je uitgaat van een gevoeligheid van 87.5db ( dit komt zowel naar voren uit de grafiek van accuton, als uit winisd, dus niet de opgegeven 89db) nog altijd 165watt nodig om aan de 110db te komen. De vraag is of ie dit trekt met zijn BL van 7.5.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Google eens Proraum AUDAX HM210Z10 .
Een erg goede luide middetoon unit , en de prijs is erg laag €120,-
Bijlagen
AUDAX-HM210Z10.pdf
(265.14 KiB) 115 keer gedownload
ivosp

Bericht door ivosp »

De woofers zijn 182mm in totaal. Dus golflengte 0.182 = 343/f. 0.182f = 343, f = 1885hz.

Zo hoog wilde/kan ik toch niet doorspelen, maar al kantelen op 400hz.

De montagemaat is 153mm. Ik denk dat je dit ook als werkelijke diamater van de woofer moet zien. En dan tel je zelfs nog de rubber rand mee, want met 153mm zou je een sd van 184cm^2 hebben, terwijl deze in werkelijkheid maar Je hebt dus altijd wel een beetje baffle. Ik kan deze wel voorzien van een mooie frontplaat die precies mooie rond aflopende gaten heeft en een radius. Een beetje zoals hier met de mids is gedaan:
Afbeelding
Weet nog niet of ik hem van hout of bijv aluminium op de bovenfreesbank maak.

Met 18mm wanden aan weerszijde wordt de speaker toch al 189mm of meer. Net iets meer dus dan de woofer zijn frontplaat. Het zal wel richting de 20cm gaan.

De mid komt in een halve kegelvorm, die het dak van de speaker vormt. Ook is deze heeft dezelfde breedte voorraan. De accuton unit is 178mm met een montage maat van 145,6. Dus al een rand van zichzelf, plus nog van de berhuizing waar ik hem in plaats. Dus ook aan de bovenstehelft van de driver, waar hij in de halve kegel zit, is een rand van pak en beet 25mm ten op zichte van het conusoppervlak (op basis van de montagemaat).

Wat blijft er dan nog over van:
Afbeelding
Response Behaviour - 300 mm Sphere (After Olson)
?

Als het probleem inderdaad pas boven de 1800hz begint, nou daar begint mijn tweeter al bijna, dus ook de mid heeft weinig correctie nodig?

Mocht je wel wat baffelstep correction doen op de mid en is het dan niet meer erg meer als hij gelijkmatig wat oploopt in respons, zoals de accuton, toch? Corigeer je gewoon een beetje meer afhankelijk van wat je meet...
ivosp

Bericht door ivosp »

En wat als ik de woofers naar de zijkant verplaats?
Tom Magchielse

Als antwoord op de vraag van 18 augustus j.l: In het Philips Electronic applications bulletin no 35/2 vond ik de bijgaande grafiek, die een idee geeft van de verdeling van de vermogens in een meerwegs luidspreker.
Horizontaal kies je de crossover frequenties, in het voorbeeld 500 Hz en 3.2 kHz. Verticaal lees je dan af dat het laag 55% van het totaal vermogen gebruikt, het midden ca 30%, en het hoog 15%. De vermogens verhouden zich bij deze cross-over frequenties dus als 55:30:15. Die verhouding geldt natuurlijk ook voor actieve crossovers.
groet, Tom
power3.jpg
Tom Magchielse

Als de zijwand beduidend groter is dan het front, zal het baffle step verschijnsel weer kunnen optreden. Maar als de woofers maar tot 300 Hz lopen, moet die zijkant wel meer dan pak weg 50 cm breed zijn, wil je er nog last van hebben. Ik geloof dat je dat met "The Edge" precies kan uitrekenen.
Het plaatje "after Olson" komt in het boek van Olson zo niet voor. Olson geeft aan dat bij een kogel van 24" doorsnede de responsie bij 500 Hz nog 0 dB is en t.g.v. diffractie ongeveer 3 dB is ingezakt bij 200 Hz, het -6 dB punt moet onder de 100 Hz liggen,maar de grafiek gaat zover niet.(moeilijk af te lezen, klein plaatje op blz 23.) Voor jouw geval kun je die frequenties vermenigvuldigen met de verhouding van de doorsneden, dus voor 20 cm doorsnede worden de frequenties 3x zo hoog.
groet, Tom
Tom Magchielse

Voor de volledigheid de passage waarover het hier gaat uit Olson's boek. Deze plaatjes zijn eindeloos gecopieerd in allerlei boeken en tijdschriften, maar dit is het origineel. Overigens is de geluiddruk bij zeer lage frequenties altijd 6 dB lager dan de asymptoot in het hoog. Baffle steps van 4 dB zijn een vergissing. De curves van Olson zijn gebaseerd op metingen, en die zijn onder de 100 Hz natuurlijk problematisch.
Tom
Olson.jpg
Plaats reactie