Verschil dichtbij meting - luisterplek

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Verschil dichtbij meting - luisterplek

Bericht door kuiperik »

Heb gisteren twee metingen uitgevoerd.

Rode lijn: van dichtbij de linker speaker, 20cm afstand van de behuizing, hoogte tussen de tweeter en de woofer in.
Blauwe lijn: Op de luisterplek, beide speakers + sub.

Afbeelding

Zoals je ziet is de hoogafval van de speaker na 10K zeer gering. Echter op de luisterplek valt deze erg sterk af. Begint zelfs al vroeger af te vallen, zelfs na 2K valt hij al af.

Is dit normaal?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, is heel normaal. Een goede opnametechnicus houdt rekening met deze afname van het hoog door bundeling van de tweeter. Tot aan 2000 Hz krijg je veel reflecties van je luisterruimte mee en die tellen op bij de on-axis geluidsdruk. Vanaf 2000 Hz begint het niveau van de reflecties af te nemen. Het niveau in het hele hoog begint overeen te komen met wat je zou meten zonder reflecties. Kun je nagaan hoeveel je luistert naar reflecties. Daarom is een stokpaardje van mij dat het afstraalgedrag uniform moet zijn en de bundeling naar het hoog toe gelijkmatig moet zijn, om een niet al te gekleurd geluid te krijgen. Je ziet dat het niveau redelijk gelijkmatig afneemt zonder grote pieken en dalen. Dit is bij de meeste woonkamers die redelijk zijn uitgerust met meubilair zo en dat is goed.Als er wel veel pieken en dalen in zitten (galmende ruimte) dan heeft een uniform afstraalgedrag van je box natuurlijk geen zin. Dan blijft het hopeloos.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:?: dus met MLS meting zou de curve netjes recht moeten zijn?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb nog een ander vreemd verschijnsel:

Afbeelding

bij 100Hz geeft de meting op 1m 15dB minder dan de nabije veld meting! how ken det now?

't is overigens dat kleine MDS08 subje
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Peet »

Henkjan schreef:
ik heb nog een ander vreemd verschijnsel:

Afbeelding

bij 100Hz geeft de meting op 1m 15dB minder dan de nabije veld meting! how ken det now?

't is overigens dat kleine MDS08 subje
Zonder ook maar iets te weten van de afluisterruimte:
hier heb je te maken met een dip in het laag, onstaan doordat je linker en rechter speaker hetzelfde weergeven, of door wandreflecties, dan onstaan er in het laag dalen en pieken in de ruimte.
Heel lastig weg te krijgen, in studio's worden hiervoor basstraps gerbruikt, thuis kun je met schuiven van je kast of spelen met de polariteit, soms verbetering krijgen.
Wij werken zelf met grote PA systemen in zalen en tenten en met name in tenten is het vreselijk lastig om een gelijkmatig laag te krijgen, vooral als
je (zoals iedereen doet) links en rechts zo'n 15 a 20 meter uit elkaar je stacks neerzet.
Je krijgt zulke extreme laagdips dat als je op een plek staat b.v. in het midden je lekker drukkend ("ribbenkast-laag") laag hebt je een meter opzij stapt, alle diepe laag, echt alles compleet weg is :cry:
Je kunt nu eenmaal niet om de natuurwetten heen.


greetings,
Peet
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

t was met 1 speaker. zal eens wat meer meten op verschillende plekken.

maar wat me verbaasde is dat het meer een langzaam aflopen is en niet echt een dip
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Peet »

Henkjan schreef:
t was met 1 speaker. zal eens wat meer meten op verschillende plekken.

maar wat me verbaasde is dat het meer een langzaam aflopen is en niet echt een dip
Denk / weet zeker dat secuur en betrouwbaar meten in het lage frequencie gebied lastig tot bijna onmogelijk is omdat de ruimte zo'n enorme rol speelt.
Natuurlijk wil je graag meten wat je (denkt) te horen, maar ga in eerste instantie af op wat je hoort, en probeer dan eventueel dmv meten de pieken te zoeken (als die er al zouden zijn :) ) zodat je kunt corrigeren.

Greetings,
Peet
Plaats reactie