Hoe een TDA 7293 demuten, ontbrommen en nu tweaken?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

DonSan

Hoe een TDA 7293 demuten, ontbrommen en nu tweaken?

Bericht door DonSan »

Ik heb een eindversterkertje gekocht bij selectroninc in Frankrijk op basis van de TDA 7293. In elkaar gezet en aangesloten maar geen geluid. Er wordt ook niets warm. Ik moet iets doen met het standby en Mute circuit. Maar ik weet niet wat.

De gebruiksaanwijzing, staat ook op internet, is op zijn Frans en mij niet geheel duidelijk. (http://www.selectronic.fr/upload/produi ... 960100.pdf).

La circuiterie de silencieux et de veille quant à elle a été réalisée de façon à grouper ces deux commandes sur un seul interrupteur (ou son équivalent électronique). Lorsque l’entrée “MUTE” est à la masse, les pattes MUTE et STDBY sont aussi à la masse. L’ampli est à la fois en veille et silencieux.

Lorsque l’on relie cette entrée au positif de l’alimentation, la patte STDBY voit son niveau monter avant celui de la patte MUTE. L’ampli passe donc en mode actif puis, lorsqu’il est stabilisé, le mode silencieux est arrêté. Cela évite tout “cloc” désagréable dans les enceintes.

Uit de text begreep ik dat ik er aan het eind van het circuits aan poot 9 en 10 (het nulletje met streep erdoor zonder iets in het schema) de positieve voedinsspanning moest aansluiten om de versterker te ontwaken (au positif de l alimentation). Ik vond dat al verwarrend want linksonder de versterkerprint staat bij de ene poot 0 bij de andere poot mute. Het ging dus ook niet goed. De isolatie van het dunne draadje waarmee ik het aan de positieve spanning had gelegd smolt weg. Nu wil ik het graag goed doen. Wat moet ik doen om hem van stand-by af te krijgen en hem te demuten?
Bijlagen
Schema en print.doc
(436.5 KiB) 107 keer gedownload
Laatst gewijzigd door DonSan op ma 09 apr 2012, 1:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Re: Hoe een TDA 7293 activeren en demuten.

Bericht door Ah!buis »

De aansluiting die in het schema geen naam heeft (maar op de print MUTE heet?) is bedoeld om het geluid aan en uit te zetten.Aan de nul ,niks en aan de + geluid komt geleidelijk op.Aan die aansluiting zitten alleen twee weerstanden (10k en 20k) dus als een draadje daaraan heet wordt is er duidelijk iets mis bedraad.
Anne
DonSan

Bericht door DonSan »

Geldt dat dan voor beide aansluitpunten? Ik had ze beiden aan de plus gelegd. Wellicht had alleen de Mute er aan moeten zitten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Beide aansluitingen? Bedoel je de naamloze en daaronder 0V ? Als je de 0V aan de V+ verbindt is dat de +voeding kortsluiten!
De naamloze "MUTE" moet aan OV (uit) of V+ (aan)
Anne
DonSan

Bericht door DonSan »

Dan snap ik wel waarom het draadje ging smelten. Ik de naamloze, de mute en de plus met elkaar verbonden. Thanks.
DonSan

Bericht door DonSan »

Hij doet het. Hij bevalt me een stuk beter als het chipamp bouwpakket van BrainGt. Veel warmer en veel meer diepte. De LM 3886 vond ik altijd wel wat schreeuwerig en vlak. Ik weet niet of ik nu heilige huisjes omver schop. Maar ik zal iedereen die een chipamp wil bouwen adviseren de LM3886 over te slaan en met de TDA 7293 te bouwen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Uhm,zelfde voeding :o .
Anne
DonSan

Bericht door DonSan »

Trafo wel. Gelijkrichting ook. Andere elco's. Zelfde waarde. Bij de Gainclone's Panasonic of Slit-foils. Bij de TDA's Lelon (goed gelezen?!?). Maar de Slit Foils zouden het beste moeten zijn.

Kan ik de TDAs zonder voorversterker gebruiken op een DAC of CD-speler? Heb ik het goed begrepen dat die LM3875 en varianten dat ook alleen maar kunnen waneer ze inverted zijn? Het Frans in de beschrijving kan ik met mijn middelbare school Frans (niet gekozen als eindexamenvak) niet helemaal goed ontcijferen:

Un tel module doit évidemment être précédé d'un préamplificateur correcteur mais, pour les premiers
essais, vous pouvez vous contenter d’un simple potentiomètre de volume précédé d’une source “haut
niveau”, telle qu'un lecteur de CD par exemple.
Le fonctionnement ne doit poser aucun problème et aucun réglage ou modification du schéma
proposé n’est à prévoir. Veillez toutefois à attaquer cet amplificateur en basse impédance
(sortie 600 ohms de votre préampli par exemple). En effet, si l’on augmente par trop l’impédance
de source et si les fils de connexion sont longs, l'amplificateur peut se mettre à osciller

Of moet ik dan eigelijk op een Nederlands forum voor Franse taal zijn?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een vertaling,om u te dienen :sure: :lol:

Zo'n module moet natuurlijk vooraf gegaan worden door een voorversterker/aanpasser maar,voor de eerste testen,kun je volstaan met een volumeregelaar met daarvoor een bron met hoog uitgangsniveau zoals een CD-speler bijv.
De werking moet geen moeilijkheden geven en er hoeft niks geregeld of aan het schema gesleuteld te worden.Let er wel op een bron met lage impedantie te gebruiken(bijv.de 600ohm uitgang van uw voorversterker).
Als je namelijk de impedantie van de bron te hoog neemt en de aansluitdraden te lang zijn kan de versterker gaan oscilleren.

Anne
DonSan

Bericht door DonSan »

Fantastisch. Maar wat betekent het in de praktijk. Heeft er iemand ervaring met een TDA als Gainclone? Of wordt die voorversterker echt onontbeerlijk?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Maar wat betekent het in de praktijk.
Wat hoogdravend Frans om te zeggen,sluit een CD-speler aan met een afgeschermd draadje en zie of 't ie het doet :D
Anne
SuperR

Bericht door SuperR »

DonSan schreef:
Fantastisch. Maar wat betekent het in de praktijk. Heeft er iemand ervaring met een TDA als Gainclone? Of wordt die voorversterker echt onontbeerlijk?
Je versterkerprint heeft een gain van X. Die waarde X is versterkingsfactor die afhankelijk is van je weerstandconfiguratie. In het datasheet van de TDA is dat de verhouding tussen R2 en R3.
Dat betekent dat wanneer je je CD speler aansluit met een spanning van ongeveer 2 V de spanning over je luidspreketerminals met die factor wordt versterkt. De minimale gain is 26 dB dus dan krijg je +/- 40 V op je luidsprekeruitgangen. Dat zou meer dan genoeg volume opleveren bij 99% van de luidsprekers. Met andere woorden, als je je signaal uit de CD speler weet te reguleren/dempen is dat je voorversterker. Sterker nog, je geadviseerde werkspanning is "maximaal" +-50V. Met wat spanningsval en headroom is het niet echt te adviseren om meer dan +-40V uit te sturen.

Je kan deze spanning reguleren door simpelweg een stereo log-potmeter te gebruiken van 50k oid. Als je bang bent dat je problemen gaat krijgen met ingangimpedanties ed van de versterker kun je een opa2132 gebruiken in unity gain en daar die potmeter voor zetten. Er is dus niet echt sprake van versterking, enkel demping.

Voor iPod signalen is het net wat anders omdat die uitgangspanning lager is, maar dat is niet de vraag toch?
DonSan

Bericht door DonSan »

Bedankt voor je reactie.

Ik bedoel inderdaad eigelijk of het wel goed gaat met de impedanties en de zaak niet gaat oscilleren. Of ik een buffer nodig heb en niet letterlijk versterking. En nee. ik gebruik geen Ipod. Wel een DAC (V-dac Musucal Fidelity). Maar hiervan zal de uitgangsimpedantie wel oveeenkomen met die van een gebruikelijke cd-Speler.

Boven op een Yamaha-speler deed hij het goed. En ik vraag me af of dat exemplarisch is. Ik heb altijd het idee dat Yamaha wat dat betreft, impedanties e.d. wat aan de veilige kant zit. Nu bouw ik hem in een kast. Daarna wil ik hem beneden uit testen.
SuperR

Bericht door SuperR »

Een unity buffer met een OPA2132 of equivalent kan geen kwaad. Dan weet je in ieder geval zeker dat het altijd goed gaat. Oscilleren zullen ze trouwens niet doen door een "mismatch" van bron. Dat gebeurt enkel bij matige layout-designs.
DonSan

Brommende TDA 7293

Bericht door DonSan »

De trafo en de printjes in een nette kast gebouwd. Een 50K log potmeter tussen de interlinks gesoldeerd. Geen netfilter, luidsprekerinschakeling of andere extra's. Schakelt keurig zonder plop in. Maar hij heeft wel een flinke brom.

Ik moet erkennen dat de kast nog nergens geaard heb. Maar verder lijkt er mij niet zo veel te aarden. Het is immers niets meer als een eurostekkeraansluiting met geintegreerde zekering en schakelaar, een trafo en een printje links en rechts.

1. Dus wat moet ik doen. Van de eurostekkeraarde naar de kast en van de secundaire middenaftakking van de voeding (of van de Middel (nul) voedingaansluiting (wisselspanning) van de print) naar de kast? 2. Of komt het door het gemis van een buffervoorversterker? Er wordt wel eens gesteld dat een voorversterker niet nodig is. Als de interlinks maar niet te lang zijn. Wat gebeurd er als die interlinks te lang zijn?

Met vriendelijke groet,

DonSan
SuperR

Re: Hoe een TDA 7293 activeren en demuten? En nu ontbrommen?

Bericht door SuperR »

Kun je wat foto's maken van je opstelling? Dan kunnen we misschien dingen zien die mis gaan wat betreft aansluiting of onderdelen. Heb je trouwens naast de brom ook je muziek, of alleen de brom?
DonSan

Bericht door DonSan »

Bedankt voor je reaktie.

Nee, ook muziek. Klinkt prima. Mooi en onvervormt. Foto volgt. Mijn vrouw is een paar dagen met de kamera weg. Maar de kast moet toch hoe dan ook geaard worden. En de aarde moet toch ook ergens verbonden worden aan voeding of print. Valt daar alvast iets van te zeggen?
DonSan

Bericht door DonSan »

Nu met foto.
Bijlagen
Behuist.jpg
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik zie zo snel geen elektrische isolatie tussen je chips en de kast. Zit daar een folie oid tussen ter isolatie?
Bromt de versterker ook wanneer je de "plus" van het ingangsignaal kortsluit met de "min" van het ingansignaal?
Meet je Vac als je je multimeter tussen de 0 van de voeding en de 0 van je luidsprekerterminal zet?
DonSan

Bericht door DonSan »

Ja. Ze zijn geisoleerd met twee plaatjes die erbij zaten. Ze zijn wat aan de zuinige kant. Dat geef ik toe. Zal straks meten. Het is wel echt brom. Wanneer het stroom er uit ligt speelt hij nog even, maar wel zonder brom.
DonSan

Bericht door DonSan »

Tussen massa voeding en massa uitgang staat (geen speaker noch bron aangesloten) 5 duizendse Vac. Dat lijkt me niet heel erg veel. Zonder interlink, waar de pot tussen gesoldeerd is, blijkt er ook geen sprake te zijn van brom. Er is alleen brom op beide kanalen wanneer de witte cinch is aangesloten, onafhankelijk van het kanaal waaraan hij hangt. De rode cinch geeft geen problemen. Met andere woorden. Ik denk dat het vals alarm is en niet aan de versterker ligt. Zal de voedingskabeltjes eens mooi vlechten en een nieuwe foto plaatsen.

Desalniettemin. Is het niet gebruikelijk om de massa van de voeding, de massa van het lichtnet, en de metalen behuizing met elkaar te verbinden?
SuperR

Bericht door SuperR »

circuleert er niet ergens een sticky over brom? anders gaan we alles dubbel opschrijven. Ik denk dat een zogeheten steraarde al je problemen moet oplossen.
DonSan

Bericht door DonSan »

Ik dacht even dat het aan de interlink met pot lag. Want zonder inputkabels was er geen brom te horen. Maar ook met een voorversterker bleef hij brommen.

Verder viel er niet zo veel te aarden. Het waren immers maar twee printjes (een links de ander rechts), een schakelaar en een trafo. Nog met krokodilknijpers nog geprobeerd de kast vanaf een paar plekken naar de aarde van de electronica te verbinden. Maar niets hielp.

Dat het gebrom ophield wanneer het netsnoer er uit ging en de versterker nog even draaide deed me toch wel afvragen. En wat bleek het nu te zijn? Ik had de voeding verkeerd aangesloten. Geel bij rood als aarde ipv geel met blauw. Nu is hij harstikke stil.

Maar kan iemand mij uitleggen wat er dan eigelijk mis gaat. Werken dan twee naast elkaar liggende wikkelingen een andere kant op ipv in de zelfde richting?
DonSan

Bericht door DonSan »

Bij buizenversterkers zijn er die zweren bij koolstofweerstanden. Heeft een mooie koolstofweerstand als feedback hier ook zin. Iemand suggesties?
DonSan

Re: Hoe een TDA7293 demuten, ontbrommen en nu tweaken?

Bericht door DonSan »

Ik ben er achter gekomen dat er meerdere schema's bestaan van de TDA7293. Het door Selectronic gekozen schakeling betreft de standaardschakeling uit het handboek. Velleman en Schuro hanteren een ander schema.

Nu is het versterker in het laag wel een beetje terughoudend. Op de volgende pagina staat ook aangegeven dat de versterker, wanneer je het standaardschema hanteerd, in het laag ook wel vroeg afvalt.

http://www.rotgradpsi.de/mc/amp51/amp51 ... tfall.html

Zij suggereren de inputcapaciteit te verhogen evenals de capaciteit van de terugkoppeling naar de aarde en de capaciteit van de bootstrap. Hierover heb ik een aantal vragen:

1. Vinden jullie dat een goed idee?
2. Waarom is het standaardschema niet meteen goed maar valt hij in het laag zo vroeg af?
3. Mag de bootstrap ook 100uf zijn ipv de door de site geadviseerde en door Velleman gehanteerde 47uf? Daarvan heb ik namelijk een leuke Muse liggen.
4. En wat is er erg aan als hij de oorspronkelijke uf 22 blijft?
5. Wat doet de bootstrapcondensator eigenlijk? Start hij het systeem op?

San
Plaats reactie