Eindverstekertje met TA2020
Moderator: Beheerdersteam
Eindverstekertje met TA2020
Ik ga een bijpassend eindversterkertje bouwen bij mijn TCC TC 754 voorversterker. Ik heb een TA2020 besteld bij Arjen Helder (maar het duurt nog wel even voordat die uit China hier is).
Ik heb allereerst wel een vraag over de voeding. Ik wil voor de voorversterker en de eindversterker dezelfde (inbouw) voeding gebruiken.
Vaak wordt de meanwell inbouwvoeding gebruikt voor de tripath versterkers: http://cgi.ebay.nl/MW-12V-DC-8-5A-102W- ... 5410wt_957
Nu kwam ik op ebay ook een andere, in mijn ogen soortgelijke voeding tegen: http://cgi.ebay.nl/12V-5A-60W-Switching ... 4260wt_907
Nu heb ik niet zo veel verstand van voedingen en ik ben benieuwd of de veel goedkopere voeding net zo goed als de meanwell kan zijn. Ik weet dat het voor chipamps belangrijk is om een stabiele voeding te gebruiken. Maar hoever moet je daarin gaan?
Ik heb allereerst wel een vraag over de voeding. Ik wil voor de voorversterker en de eindversterker dezelfde (inbouw) voeding gebruiken.
Vaak wordt de meanwell inbouwvoeding gebruikt voor de tripath versterkers: http://cgi.ebay.nl/MW-12V-DC-8-5A-102W- ... 5410wt_957
Nu kwam ik op ebay ook een andere, in mijn ogen soortgelijke voeding tegen: http://cgi.ebay.nl/12V-5A-60W-Switching ... 4260wt_907
Nu heb ik niet zo veel verstand van voedingen en ik ben benieuwd of de veel goedkopere voeding net zo goed als de meanwell kan zijn. Ik weet dat het voor chipamps belangrijk is om een stabiele voeding te gebruiken. Maar hoever moet je daarin gaan?
Re: Eindverstekertje met TA2020
Gewoon bestellen en proberen. Voor mijn TA2020 heb ik gewoon een oude Linksys modem voeding gepakt met een elco'tje eroverheen... en Ray die heeft het versterkertje gehoord met twee kleine speakers en die was tevreden ( toch ? ) .
Re: Eindverstekertje met TA2020
Je bedoelt met die lieve kleine witte doosjes? dat klonk zeker niet verkeerd.
Even voor de duidelijkheid, we hebben het over deze ? : Tja, die voedingen. ik weet niet wat ik daarvan moet zeggen, geen ervaring mee.
mijn eerste gedachte is: hobbel even naar Radio Twenthe. trafo, brugcel, elko, kastje, 317 kant en klaar op een printje. (voor de voorversterker) en klaar isKees Simon, voor een paar tientjes of zo.
Of een leuk stekker adapter bij Ome Dick:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... &catId=259
Met een 78S12 (2 Ampere!) trek je hem lekker strak.
Mogelijkheden te over, tis maar net wat je wil...
Even voor de duidelijkheid, we hebben het over deze ? : Tja, die voedingen. ik weet niet wat ik daarvan moet zeggen, geen ervaring mee.
mijn eerste gedachte is: hobbel even naar Radio Twenthe. trafo, brugcel, elko, kastje, 317 kant en klaar op een printje. (voor de voorversterker) en klaar is
Of een leuk stekker adapter bij Ome Dick:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... &catId=259
Met een 78S12 (2 Ampere!) trek je hem lekker strak.
Mogelijkheden te over, tis maar net wat je wil...
Re: Eindverstekertje met TA2020
@ tubehead
Waarom een elco over de voeding? En is een stabiele voeding niet erg belangrijk voor een klasse T-versterker? Of wordt daar iets te panisch over gedaan in de praktijk?
@ Ray5150
Het gaat inderdaad over die chip en dit is het desbetreffende bordje: http://rover.ebay.com/rover/0/e11050.m4 ... AGB%3A1123
Zelf een voeding maken is aan mij (nog) niet besteed. Maar wat ik graag zou willen is een voeding in de eindversterker die genoeg vermogen heeft om gelijk de voorversterker mee aan te sturen. Dan kan ik gewoon een schakelaar op het 230 gedeelte plaatsen en heb je ook niet zo'n irritante voeding die continu stroom blijft trekken. En tegelijkertijd heb ik maar 1 stekker nodig voor 2 apparaten.
Maar als ik het goed begrijp zit er waarschijnlijk dus niet veel verschil tussen de 2 aangehaalde voedingen? Dan denk ik dat ik gewoon zo'n goedkope voeding ga bestellen. Tenzij iemand twijfels heeft bij de haalbaarheid van mijn plannen!
Waarom een elco over de voeding? En is een stabiele voeding niet erg belangrijk voor een klasse T-versterker? Of wordt daar iets te panisch over gedaan in de praktijk?
@ Ray5150
Het gaat inderdaad over die chip en dit is het desbetreffende bordje: http://rover.ebay.com/rover/0/e11050.m4 ... AGB%3A1123
Zelf een voeding maken is aan mij (nog) niet besteed. Maar wat ik graag zou willen is een voeding in de eindversterker die genoeg vermogen heeft om gelijk de voorversterker mee aan te sturen. Dan kan ik gewoon een schakelaar op het 230 gedeelte plaatsen en heb je ook niet zo'n irritante voeding die continu stroom blijft trekken. En tegelijkertijd heb ik maar 1 stekker nodig voor 2 apparaten.
Maar als ik het goed begrijp zit er waarschijnlijk dus niet veel verschil tussen de 2 aangehaalde voedingen? Dan denk ik dat ik gewoon zo'n goedkope voeding ga bestellen. Tenzij iemand twijfels heeft bij de haalbaarheid van mijn plannen!
Re: Eindverstekertje met TA2020
Ohw tis de TA2020... ik heb de kleinere versie TA2024.
Naar mijn mening word er teveel panisch over gedaan. Had de Linksys router voeding aan de scoop gegooit.. en zag wat ruis.. Toen een elco'tje erover heen gezet en het was weg. Maar misschien kwam dat ook omdat ik er geen belasting aan had hangen.
Heb luistertest gedaan met het linksys voeding en auto accu. Maar hoorde geen verschil.
Enigste wat wel belangrijk is volgens mij dat de voeding wat pit kan leveren.
Wouter had namelijk 1,5volt AA batterijen gebruikt.. maar die ging door de knietjes.
Vermoed dat de batterij gewoon een hoge interne weerstand heeft.
Naar mijn mening word er teveel panisch over gedaan. Had de Linksys router voeding aan de scoop gegooit.. en zag wat ruis.. Toen een elco'tje erover heen gezet en het was weg. Maar misschien kwam dat ook omdat ik er geen belasting aan had hangen.
Heb luistertest gedaan met het linksys voeding en auto accu. Maar hoorde geen verschil.
Enigste wat wel belangrijk is volgens mij dat de voeding wat pit kan leveren.
Wouter had namelijk 1,5volt AA batterijen gebruikt.. maar die ging door de knietjes.
Vermoed dat de batterij gewoon een hoge interne weerstand heeft.
Re: Eindverstekertje met TA2020
Dat is eigenlijk ook wat ik al vermoede. Daarom was ik ook verder gaan kijken naar goedkopere inbouwvoedingen.
Binnenkort maar even zo'n dingetje bestellen, en dan kan het lange wachten op de post uit China beginnen.
Binnenkort maar even zo'n dingetje bestellen, en dan kan het lange wachten op de post uit China beginnen.
Re: Eindverstekertje met TA2020
Ja leuk!
Ik heb er ook 2 aangeschaft, kant en klare kastjes.
1 met een 2024 en 1 met een 2020.
Li-Ion accuutje + lader er bij, voor de 2024 versie voor portable doeleinden.
Ik heb de accu er inmiddels in weten te bouwen, echt lollig!
Maar meteen een vraag, want ik heb uit overweging van het energieverbruik de relaisjes er uit gehaald.
Maar die krijgen via een weerstandje hun spanning en daar staat dan nog een zener diode overheen.
Die staat nu voor niks te verstoken, of regelt ie ook nog de spanning af voor een takje in de chip?
Oh, het zijn versterkertjes van "Muse", via doehetzelfaudio.
Ik kreeg er overigens 4A schakelende voedingen bij van 14 resp. 12 volt.
En ja, een oplossing voor toonregeling en low cut zoek ik natuurlijk ook nog, maar met mijn beperkte kennis van electronica ben ik toch op modules aangewezen, denk ik.
O ja, ik heb voor dit doel ook een paartje veel te dure Markaudio Alpair 6M aangeschaft, maar ik luister vooralsnog stiekem misschien toch liever naar m'n Technics SB-30 dwergjes (met extra demppluis)...
hmm..
Ik heb er ook 2 aangeschaft, kant en klare kastjes.
1 met een 2024 en 1 met een 2020.
Li-Ion accuutje + lader er bij, voor de 2024 versie voor portable doeleinden.
Ik heb de accu er inmiddels in weten te bouwen, echt lollig!
Maar meteen een vraag, want ik heb uit overweging van het energieverbruik de relaisjes er uit gehaald.
Maar die krijgen via een weerstandje hun spanning en daar staat dan nog een zener diode overheen.
Die staat nu voor niks te verstoken, of regelt ie ook nog de spanning af voor een takje in de chip?
Oh, het zijn versterkertjes van "Muse", via doehetzelfaudio.
Ik kreeg er overigens 4A schakelende voedingen bij van 14 resp. 12 volt.
En ja, een oplossing voor toonregeling en low cut zoek ik natuurlijk ook nog, maar met mijn beperkte kennis van electronica ben ik toch op modules aangewezen, denk ik.
O ja, ik heb voor dit doel ook een paartje veel te dure Markaudio Alpair 6M aangeschaft, maar ik luister vooralsnog stiekem misschien toch liever naar m'n Technics SB-30 dwergjes (met extra demppluis)...
hmm..
Re: Eindverstekertje met TA2020
Ik raad goedkope merkloze schakelende voedingen vanuit HK erg af. Er zit veel rommel tussen wat niet geschikt is voor een versterkerbordje.
Meestal voldoet een simpele blok voeding al, bv router monitor enz.
Een interne schakelende voeding is wel mooier maar ik zou dan zeker een meanwell kopen. De versie met 8a is wellicht wat te zwaar je hebt ook kleinere meanwell modellen op ebay. Ik dacht dat zon bordje meestal aan 2 ampere genoeg heeft.
Het mooiste vind ik gewoon een trafo met nette voeding echter wil die trafo soms nogal tegenvallen in prijs.
Herstel hij lust minimaal 3amp dus valt een 7812 af vrees ik. Maar een Rs-50-12 van meanwell zou prima voldoen. Jammergenoeg is het prijsverschil haast verwaarloosbaar dan het 8 amp model dat je al gevonden had.
Meestal voldoet een simpele blok voeding al, bv router monitor enz.
Een interne schakelende voeding is wel mooier maar ik zou dan zeker een meanwell kopen. De versie met 8a is wellicht wat te zwaar je hebt ook kleinere meanwell modellen op ebay. Ik dacht dat zon bordje meestal aan 2 ampere genoeg heeft.
Het mooiste vind ik gewoon een trafo met nette voeding echter wil die trafo soms nogal tegenvallen in prijs.
Herstel hij lust minimaal 3amp dus valt een 7812 af vrees ik. Maar een Rs-50-12 van meanwell zou prima voldoen. Jammergenoeg is het prijsverschil haast verwaarloosbaar dan het 8 amp model dat je al gevonden had.
Re: Eindverstekertje met TA2020
Of je neemt een voeding van >15V en je knoopt er een LT1084-12 tussen voor de versterker met een elco'tje ervoor en erachter. Heb je goede, zuivere spanning en ruim voldoende kracht (5A).
Let wel op, bestel deze niet bij conrad, dan ben je namelijk 15 euro kwijt. Samples zijn gratis
.
Let wel op, bestel deze niet bij conrad, dan ben je namelijk 15 euro kwijt. Samples zijn gratis
Re: Eindverstekertje met TA2020
Hm, op die van 12 volt zit een Toshiba sticker...cobaltjeh schreef:Ik raad goedkope merkloze schakelende voedingen vanuit HK erg af. Er zit veel rommel tussen wat niet geschikt is voor een versterkerbordje.
Ik bedoel, komt alles niet uit HK?
Maarre, er staan 1N4148's parallel aan de relais spoelen.
Zullen wel in sper staan?
...ik heb niet eens een multimeter voor handen..
En met die lagen witte lak op de print kan ik ook niet goed zien wat er gebeurt.
Nou, als iemand een idee heeft, anders ga ik er gewoon 1tje losknippen, kijken of tie ut dan nog doet....
Re: Eindverstekertje met TA2020
Oei, ik zou toch oppassen met welke voeding je wilt gaan gebruiken. De klank kan er erg door bepaald worden.
Mijn ervaring is dat de TA2020 het beste klinkt op een accu.
Ik heb ook een 100W meanwell inbouwvoeding (type S100F-15 @14V) geprobeerd en een zware gestabiliseerde 12V 10A labvoeding, maar op beide werd het geluidsbeeld er erg duf en dood van.
Je miste gewoon de fijndynamiek en diepte in het geluid, ondanks dat de voedingen zwaar overgedimensioneerd waren
Bovendien zorgde de geschakelde meanwell voeding voor een fluittoon in het geluid.
Een simpele trafo+brugcel+elco's voeding is waarschijnlijk het beste alternatief of een grote ongestabiliseerde muurwrat (adapter) met wat elco'tjes erachter.
De PSRR (power supply rejection ratio) van de TA2020 ligt zo rond de 65-75dB.
Hoog genoeg lijkt mij om het lichtnetbrommetje te onderdrukken.
Mijn ervaring is dat de TA2020 het beste klinkt op een accu.
Ik heb ook een 100W meanwell inbouwvoeding (type S100F-15 @14V) geprobeerd en een zware gestabiliseerde 12V 10A labvoeding, maar op beide werd het geluidsbeeld er erg duf en dood van.
Je miste gewoon de fijndynamiek en diepte in het geluid, ondanks dat de voedingen zwaar overgedimensioneerd waren
Bovendien zorgde de geschakelde meanwell voeding voor een fluittoon in het geluid.
Een simpele trafo+brugcel+elco's voeding is waarschijnlijk het beste alternatief of een grote ongestabiliseerde muurwrat (adapter) met wat elco'tjes erachter.
De PSRR (power supply rejection ratio) van de TA2020 ligt zo rond de 65-75dB.
Hoog genoeg lijkt mij om het lichtnetbrommetje te onderdrukken.
Re: Eindverstekertje met TA2020
Hallo allemaal,Chris_T schreef:Mijn ervaring is dat de TA2020 het beste klinkt op een accu.
Ik heb een paar jaar geleden de Amp6Basic van 41Hz gebouwd en daarna de Audiodigit TA2020. Wat ik gedaan heb om het geluid heel goed te krijgen: Black Gate elco's op de print, teflon condensatoren aan de ingang, Caddock weerstanden om de versterking in te stellen, luchtspoelen in de uitgang en uiteraard een accuvoeding. Doorgaans wordt daarbij geadviseerd om dicht bij de print nog een flinke elco van goede kwaliteit te zetten. Verder geldt hoe zwaarder de accu des te lager zijn interne weerstand. Wat ook prima schijnt te werken is een lithiumaccu van bv. een laptop. Dat heb ik niet zelf geprobeerd maar gelezen op diyaudio als ik het me goed herinner. Na ruim een jaar TA2020 ben ik overgestapt op de TA2021B die klinkt nog beter, met name in de hoge frequenties.
M.vr.gr.
Eddie
