Pagina 1 van 1

Meten met de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 9:30
door bouwsky
Hallo allemaal ,

Ik heb nog niet zoveel verstand van het meten van audio maar ik ben nu bezig met een 3 weg project bezig in mijn auto waar ik maar niet compleet tevreden over raak.

Nu kan de hand leggen op de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen nu is mijn vraag of
ik behalve software alleen nog maar een laptop met een standaard geluidskaart nodig heb om de audio te meten.

Ik kan in de pc wel een audigy 2 soundblaster stoppen maar die is stukken minder mobiel.
Maar misschien is deze meetmicrofoon wel compleet ongeschikt dan hoor ik het ook graag van jullie.

Al vast bedankt voor jullie reactie's

mvg,

Bouwe

Re: Meten met de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 12:21
door b_force
Waarom maak je een dubbelpost? :-s
Hier staat precies dezelfde reactie?

viewtopic.php?f=25&t=13064&p=1534132#p1534132

Re: Meten met de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 12:41
door pvanlingen
Er zijn hier toch wel mensen die ervaring hebben met het meten van speakers in de auto?

Wat de microfoon betreft zal het ongetwijfeld goed gaan, hij heeft een opamp die 200 maal versterkt en
moet zo de lijningang van een laptopje in kunnen.

Wellicht is het overdreven om in de auto te meten met een microfoon die zo recht is als deze,
en kan het ook goed met een goedkoper exemplaar.

Mensen die zich bezig houden met Sound in de auto vertel Bouwsky eens hoe hij dit aan kan pakken.

Paul.

Re: Meten met de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 21:38
door John P
Met dit setje krijg je een meetmicro, voorversterker, en een CD met meetsoftware, meetinstructie en gewenste frequentierespons (niet lineair); je hebt dan alleen nog een laptop nodig.
http://audio-system.hifimotive.nl/?gcli ... Dgodfnjp8w
De kwaliteit is meer dan voldoende. Ik heb mijn microfoon laten kalibreren en de afwijking ziet er zo uit.

Edit: Ik heb geen auto meer dus ook geen auto-hifi aspiraties

Re: Meten met de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 23:18
door Bertje
Ik meet regelmatig in auto's: laptop op 12v adapter, usb geluidskaartje (M-Audio Transit) en meetmicrofoon en de gewenste software zoals Arta, Praxis, trueRTA of wat je maar gewend bent. Microfoon onder de bestuurders hoofdsteun klemmen en je hebt een redelijke meting.
Met de ingebouwde geluidskaart van de laptop heb je wat minder resultaat, maar werkt wel natuurlijk. Dus gewoon proberen.

Als je wat meer wilt weten over car audio afregelen etc vraag maar. Wat voor installatie heb je?

Re: Meten met de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 8:25
door bouwsky
@John P dat setje is naar mijn weten uitverkocht en komt ook niet meer terug ,was ook mijn eerste keus toen.


Ik heb onderhand dit in mijn auto ingebouwd:

Sub: GZNW 12 spl (moet nog even in een kist)
mid: 4x pioneer TS-M171PRS
High: mb-Quart QTF 40

Sub-amp: GZ Plutonium 1.6000D
Front-amp: 2x ground zero 4135x
Accu: 2x 200 amp gel accu

Ik zal me nog wel wat moeten inlezen over audio meten maar altijd fijn dat als ik ergens niet uitkom jou mag lastig vallen. :D

Als het een heel groot verschil is kan ik ook nog wel uitkijken naar een externe geluidskaart.
Maar denk dat ik dan eerst de pc 1 keer verhuis naar de oprit om het verschil te meten.

Re: Meten met de zelfbouw meetmicrofoon van pvanlingen

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 23:06
door Bertje
Eigenlijk heb je dus een 2-weg composet met dubbelle woofers en een sub. Dat maakt het al iets eenvoudger dan een 3-weg compo. Ik lees je bevindingen wel.
Rob.