3-voudig L-pad

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Kippy

3-voudig L-pad

Bericht door Kippy »

Hallo mensen,

Voor een kastje van een vriend van me wil ik graag een soort van passieve tweetervolume-regelaar maken.
Dit door middel van een schakelaartje die 3 verschillende weerstanden moet geven op de tweeter.
Ik heb deze onderdelen:
- 3 x 2 schakelaar
- 6 x 8.2 Ohm weerstanden
- 4 x 3.9 Ohm weerstanden

Ik had het als volgt bedacht:
schakelaar functie 1: 0 dB -> alles doorlaten
schakelaar functie 3: -5,9 dB ->
serieel in schakeling met tweeter: 2 x 3,9 Ohm serieel, 2 maal dat parallel, zodat het uiteindelijk 3,9 Ohm is met hoger maximaal vermogen.
parallel in schakeling met tweeter: 2 x 8,2 Ohm serieel, 2 maal dat parallel, zodat het uiteindelijk 8,2 Ohm is met hoger maximaal vermogen.
Dit klopt naar mijn weten

Het probleem is schakelaar functie 2: ongeveer -2.4 dB
Ik dacht eraan de serieel geschakelde weerstanden van functie 3 te halveren en hiervan maar de helft aan 3,9 Ohm weerstanden te gebruiken, dus 2 stuks parallel. En bij de parallel geschakelde weerstanden van functie 3 2 stuks van 8,2 Ohm serieel toe te voegen, zodat het ongeveer 25 Ohm zou worden. Dit levert inderdaad de vermindering van ongeveer 2,4 dB op.

Hoe krijg ik dit makkelijk in een schema verwerkt, of nog beter, hoe krijg ik dit makkelijk in elkaar gesoldeerd?
Ik ben totaal geen elektronica-expert, en zou graag hulp willen hierbij. Met deze materialen moet het toch lukken?

Bedankt alvast!!
Kippy

Re: 3-voudig L-pad

Bericht door Kippy »

niemand? :oops: :roll: :(
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rustig aan, het is weekend, dan zit niet iedereen de hele dag achter de computer....(op b-force na dan... :lol: )
Kippy

Bericht door Kippy »

Had iedereen maar weekend van meer dan 2 weken lang :lol:
Ik moet gewoon werken daarentegen :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”