TL project afgerond: review

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

TL project afgerond: review

Bericht door Impulse »

Ik heb in de afgelopen maanden nogal wat topics gestart met betrekking tot mijn transmissionline project.
Het avontuur begon op 25 februari dit jaar en het lijkt er op dat het project is afgerond.
Het enige wat ik nog moet doen is de satellieten ophangen.

Hieronder een overzicht van de links die betrekking hadden op het project:
25-02-2011 Visaton WHC 30 X in TL
02-03-2011 Specificaties gezocht AS 165W
14-03-2011 Uitvoering satellieten, afstraalgedrag en rendement
11-05-2011 TL subs klaar
17-05-2011 Satellieten in de maak
02-06-2011 Reduceren konusuitslag
14-06-2011 Levertijd HMK
30-06-2011 Met spoed piëzo's gezocht
03-07-2011 Aanpassen piëzo
11-07-2001 Tips gevraagd knutselwerkje

Mede met jullie hulp ben ik er in geslaagd om te bereiken wat ik wilde en ik ben zeer tevreden over het eindresultaat.
De componenten zijn zeker niet de beste die er te koop zijn, maar daar lag mijn intentie ook niet.
Het blijft gewaagd om luidsprekers van een bestaande behuizing te vervangen en dus vond ik het te riskant om er dure luidsprekers voor te gebruiken.
De keuze viel daarom op de lage tonen luidsprekers WHC 30 X van Visaton en deze blijken erg geschikt te zijn.
De laag-midden tonen luidsprekers die ik al jaren ongebruikt in de kelder had liggen en voor de satellieten wilde gebruiken leverden enkele kleine problemen op.
Ik had van deze luidsprekers geen enkele gegevens meer, dus ook dat was een gok.
Een tweede probleempje was de sterke bundeling van hogere frequenties.
Dit werd veroorzaakt door de diameter van de luidsprekers en het inzetgebied.
Om toch een goede spreiding te krijgen heb ik voor deze luidsprekers een schijf met een spleet van 5 cm gezet.
Het lastigste was om deze schijven op de luidsprekers te bevestigen.
Om het filter niet al te complex te maken heb ik gekozen voor piëzohoorns.
Met een klein correctiefilter lukte het om de piëzo's goed aan te laten sluiten op de laag-midden tonen luidsprekers.

Samenvatting:

Hoewel het altijd subjectief is, zou ik de klank van het complete systeem als volgt willen beschrijven:
Evenwichtig, transparant, rustig met een vette body.
Het systeem is niet neutraal, maar heeft een verhoging in de laagste frequenties.
Dit zal niet iedereen aanspreken, maar persoonlijk hou ik daar van.
De verhoging is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de subs in een hoek staan opgesteld.
Bij een gemiddeld volume stoort de muziek niet tijdens spraak; iets wat vaak wel het geval is.
Ook bij een hoog geluidsniveau krijg ik niet de neiging om het volume terug te draaien.
Kortom, ik denk dat het project is geslaagd.
Tot slot wil ik iedereen bedanken die mij heeft geholpen, want zonder deze hulp was het me denk ik niet gelukt om het project naar tevredenheid af te ronden. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”