In-wall luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

In-wall luidsprekers

Bericht door rho »

Heeft er hier ooit iemand een setje in-wall luidsprekers ontworpen?
Het is voor een 5.1 systeem waarvan tenminste al de fronts en de center in een wand worden ingebouwd. Er bestaan voldoende commerciële producten, maar ik vroeg me toch af of er iemand zich de moeite heeft genomen om ze zelf te ontwerpen.
Mogelijk wordt de sub ook in de wand gebouwd. Maar dat lijkt me veel minder een probleem te zijn.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door JvS »

Ik heb het nooit gedaan, maar eigenlijk is het makkelijker omdat je met je filter alvast geen rekening hoeft te houden met bafflestep.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door Vuurkat »

Je stuurt wel minder energie in de lage frequenties de kamer in dan met een speaker die wel bafflestepcompensatie heeft, dus het kan zijn dat je dus nog wel een beetje compensatie moet gebruiken. Is niet neutraal, maar wel wat de meeste mensen gewend zijn.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door rho »

Een neutraal afgestemde luidspreker in een wand zou dus anders klinken dan een neutraal afgestemde speaker in een kast met eindige breedte?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door markbakk »

Dat hangt van je afstemtechniek en je luisterruimte af.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door rho »

Zou je zo iets op een redelijk degelijke manier kunnen ontwerpen als je enkel Boxsim tot je beschikking hebt?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door markbakk »

Ik denk dat je nog een heel eind komt met de metingen van de fabrikant op een IEC-baffle. Maar er is tegenwoordig nauwelijks meer een excuus te bedenken waarom je niet zou moeten kunnen meten.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door Ronkel »

Boxsim is in principe prima geschikt hiervoor, maar met name op het afstraalgedrag gaat die nog wel eens de mist in. Daar bovenop is 1 dB afwijking van een simulatie niet gek en dat is eigenlijk al teveel.

Conclusie: ja Boxsim is handig voor het ontwerp, maar je zult naar mijn mening toch moeten meten om het definitief goed te krijgen. Meten = weten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door rho »

Ik zou zelf eventueel kunnen meten, maar de speakers zijn niet voor mij maar voor een collega. Hij heeft geen ervaring met het bouwen van speakers, wel met simuleren (van halfgeleiders). Boxsim zou voor hem dus wel een tool zijn die goed bruikbaar is. Maar ik denk niet dat hij meet-apparatuur gaat aanschaffen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door rho »

Het plan is blijkbaar al gestaakt. Hij heeft te weinig inbouwdiepte om alle speakers kwijt te kunnen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door k.p. »

On-wall :idea:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door rho »

Dat behoort tot de opties. Hij gaat het nog eens bespreken met de wederhelft.
Bob
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 11:02

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door Bob »

Hoeveel cm inbouwdiepte heeft de beste man dan? Er zijn genoeg ondiepe drivers, of had hij de drivers al in huis?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: In-wall luidsprekers

Bericht door rho »

In totaal 7cm volgens hem. Maar hij is nu met verlof, dus ik kan 'm de komende 2 weken niet spreken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”