In-wall luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
In-wall luidsprekers
Heeft er hier ooit iemand een setje in-wall luidsprekers ontworpen?
Het is voor een 5.1 systeem waarvan tenminste al de fronts en de center in een wand worden ingebouwd. Er bestaan voldoende commerciële producten, maar ik vroeg me toch af of er iemand zich de moeite heeft genomen om ze zelf te ontwerpen.
Mogelijk wordt de sub ook in de wand gebouwd. Maar dat lijkt me veel minder een probleem te zijn.
Het is voor een 5.1 systeem waarvan tenminste al de fronts en de center in een wand worden ingebouwd. Er bestaan voldoende commerciële producten, maar ik vroeg me toch af of er iemand zich de moeite heeft genomen om ze zelf te ontwerpen.
Mogelijk wordt de sub ook in de wand gebouwd. Maar dat lijkt me veel minder een probleem te zijn.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: In-wall luidsprekers
Ik heb het nooit gedaan, maar eigenlijk is het makkelijker omdat je met je filter alvast geen rekening hoeft te houden met bafflestep.
Re: In-wall luidsprekers
Je stuurt wel minder energie in de lage frequenties de kamer in dan met een speaker die wel bafflestepcompensatie heeft, dus het kan zijn dat je dus nog wel een beetje compensatie moet gebruiken. Is niet neutraal, maar wel wat de meeste mensen gewend zijn.
Re: In-wall luidsprekers
Een neutraal afgestemde luidspreker in een wand zou dus anders klinken dan een neutraal afgestemde speaker in een kast met eindige breedte?
Re: In-wall luidsprekers
Zou je zo iets op een redelijk degelijke manier kunnen ontwerpen als je enkel Boxsim tot je beschikking hebt?
Re: In-wall luidsprekers
Ik denk dat je nog een heel eind komt met de metingen van de fabrikant op een IEC-baffle. Maar er is tegenwoordig nauwelijks meer een excuus te bedenken waarom je niet zou moeten kunnen meten.
Re: In-wall luidsprekers
Boxsim is in principe prima geschikt hiervoor, maar met name op het afstraalgedrag gaat die nog wel eens de mist in. Daar bovenop is 1 dB afwijking van een simulatie niet gek en dat is eigenlijk al teveel.
Conclusie: ja Boxsim is handig voor het ontwerp, maar je zult naar mijn mening toch moeten meten om het definitief goed te krijgen. Meten = weten.
Conclusie: ja Boxsim is handig voor het ontwerp, maar je zult naar mijn mening toch moeten meten om het definitief goed te krijgen. Meten = weten.
Re: In-wall luidsprekers
Ik zou zelf eventueel kunnen meten, maar de speakers zijn niet voor mij maar voor een collega. Hij heeft geen ervaring met het bouwen van speakers, wel met simuleren (van halfgeleiders). Boxsim zou voor hem dus wel een tool zijn die goed bruikbaar is. Maar ik denk niet dat hij meet-apparatuur gaat aanschaffen.
Re: In-wall luidsprekers
Het plan is blijkbaar al gestaakt. Hij heeft te weinig inbouwdiepte om alle speakers kwijt te kunnen.
Re: In-wall luidsprekers
Dat behoort tot de opties. Hij gaat het nog eens bespreken met de wederhelft.
Re: In-wall luidsprekers
Hoeveel cm inbouwdiepte heeft de beste man dan? Er zijn genoeg ondiepe drivers, of had hij de drivers al in huis?
Re: In-wall luidsprekers
In totaal 7cm volgens hem. Maar hij is nu met verlof, dus ik kan 'm de komende 2 weken niet spreken.
